سقوط تورم تولیدکننده صنعت به کف یک ساله

کارگزاری کاریزما
اعتبار یک میلیارد تومانی در بدو ورود و سود روزشمار 22 درصد
گزارش مرکز آمار درباره نرخ تورم تولیدکننده پاییز 1402 منتشر شد.
تورم تولیدکننده صنعت

کیان آنلاین_ اقتصادنیوز نوشت: اقتصادنیوز جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده فصلی بخش صنعت در پاییز 1402 نسبت به تابستان کاهش یافته است. نرخ نقطه‌ای این شاخص نیز کاهش یافته اما نرخ سالانه تورم تولید این بخش نسبت به تابستان با افزایش مواجه شده است.

تورم تولیدکننده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که تغییرات هزینه تولید محصولات صنعتی در مبدأ تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف را نشان می‌دهد. آخرین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم فصلی تولیدکننده بخش صنعت در پاییز 1402 نسبت به تابستان کاهش یافته و به کمترین سطح خود از پاییز سال گذشته تا کنون رسیده است.
اکوایران در این باره نوشت: تورم نقطه به نقطه این شاخص نیز در بخش صنعت نسبت به تابستان با کاهش مواجه بوده اما نرخ سالانه تورم تولیدکننده این بخش نسبت به تابستان در سطح بالاتری ایستاده است.

اُفت تورم تولیدکننده صنعت در انتهای پاییز

تورم تولیدکننده شاخصی است که تغییرات قیمت محصولات صنعتی را پیش از رسیدن به بازار مصرف منعکس می‌کند. نرخ فصلی این شاخص حاکی از آن است که این قیمت‌ها در هر فصل چند درصد نسبت به فصل قبل تغییر کرده‌ است. طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم تولیدکننده فصلی بخش صنعت در پاییز امسال به 2.3 درصد رسیده است.


بیشتر بخوانید: بیشترین تسهیلات ارزی توسط کدام بانک اعطا شده؟


یعنی قیمت محصولات صنعتی در پشت درب کارخانه 2.3 درصد نسبت به تابستان گران‌تر شده است. این در حالی است که این رقم در فصل تابستان 7.1 درصد بوده است. تورم تولید فصلی بخش صنعت در پاییز 1402 در کمترین سطح خود از پاییز 1401 تا کنون قرار گرفته است. از میان زیرگروه‌های بخش صنعت، «ساخت فلزات پایه» و «ساخت کُک و فرآورده‌های پالایش نفت» شاهد تورم تولیدکننده فصلی منفی بوده‌اند.

021116

روند صعودی تورم تولید سالانه در بخش صنعت

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که هزینه تولید و قیمت محصولات صنعتی در مبدأ تولید در پاییز امسال 35 درصد نسبت به پاییز سال گذشته افزایش یافته است. به بیان دیگر، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بخش صنعت 35 درصد برآورد شده است. این در حالی است که این نرخ در تابستان 37.6 درصد بوده است. بر این اساس، تورم تولید نقطه‌ای این بخش در آخر پاییز امسال روند نزولی به خود گرفته است. از میان زیربخش‌های گروه صنعت، کمترین تورم نقطه‌ای مربوط به «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» بوده است.

در مقابل، نرخ سالانه این شاخص روند متفاوتی به خود گرفته و نسبت به تابستان افزایش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال به 31.9 درصد رسیده در حالی که در تابستان 29.2 درصد بوده است. از میان زیرگروه‌های بخش صنعت، «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» کمترین تورم تولید سالانه را به نام خود ثبت کرده است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری کاریزما
کارگزاری بورس کاریزما - فقط چند ثانیه تا معامله
محل تبلیغات شما