کابوس خانه به دوشی در آستانه فصل جابه جایی‌ها

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
آسیب‌پذیرترین قشر ایران از تورم مستاجران هستند و شروع فصل گرما برای مستاجرها همراه با یک کابوس سالانه همراه است تمدید قرارداد یا انعقاد قرارداد جدید با صاحبخانه.......
افزایش ماهانه قیمت رهن

کیان آنلاین_ ریحانه شریفی : هر ساله بازار اجاره‌بها در بهار و تابستان با چالش‌هایی برای مستاجران همراه بوده است و با گرم‌تر شدن هوا بازار رهن و اجاره نیز داغ می‌شود و آن دسته از اجاره‌نشینان که به هر دلیلی از جمله افزایش چندین برابری اجاره بها دیگر نمی‌توانند در منازل کنونی خود ساکن باشند به دنبال محلی جدید برای سکونت، به دفاتر مشاور املاک مراجعه می‌کنند و بیشتر افراد پس از جست‌وجوی فراوان و نیافتن منزل مناسب به سمت مناطق پایین‌تر می‌روند.

افزایش بی‌رویه قیمت مسکن درنتیجه اقدامات غیر کارشناسی سبب شد تا مسکن به یکی از مهم‌ترین معضلات خانوار‌های ایرانی تبدیل و خانه‌دار شدن را برای آن‌ها تبدیل به رؤیا کند به طوری که در فصل نقل و انتقال در بازار مسکن که از پایان اردیبهشت آغاز می‌شود بازار رهن و اجاره هیجانی است و اگر افراد کمی تأمل کنند، علاوه بر اینکه تعداد خانه‌های عرضه شده افزایش پیدا می‌کند، تا مردادماه می‌توان انتظار تعدیل شدن قیمت‌ها را نیز داشت.

سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در راستای خانه‌دار کردن مردم اتخاذشده مستمر ، جامع و کافی نبوده است و تقریبا هیچ‌کدام از اقدامات انجام‌گرفته هم‌جهت با شعارهای عنوان‌شده نبوده است. به‌این‌ترتیب لازم است راهی نوین برای تحقق این‌گونه وعده‌ها در پیش‌گرفته شود.

طبق آمار بیش از 37 درصد از خانواده‌های شهرنشین کشور، اجاره‌نشین هستند و هزینه اجاره‌بها بیشترین سهم را در سبد هزینه‌های آنها دارد. این آمار در کلانشهرهای کشور از عدد 37 درصد فراتر است و مطابق پایش انجام شده در تهران 51 درصد خانواده‌ها مستاجر هستند.

از سوی دیگر بررسی آمار اجاره‌نشینی و تطبیق آن با نیاز جدید مشخص می‌کند‌ بیشتر از 70 درصد تقاضای جدید بازار مسکن که عمدتا از زوج‌های جوان تشکیل شده‌اند، توان خرید یا ساخت مسکن را نداشته و مجبور به اجاره‌نشینی شده‌اند.

ساخت افقی شهر در شهرسازی بسیار با اهمیت است و باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد و اگر در منطقه‌ای زمین کافی وجود داشته باشد دلیلی بر ساخت شهرهای متراکم دیگر وجود ندارد و اگر شهر به صورت افقی توسعه یابد بسیاری از هزینه‌های شهری مانند هزینه آب‌رسانی، گازرسانی، توسعه برق، جمع‌آوری زباله و هزینه‌های رفت‌وآمد نیز کاهش خواهد یافت و باتوجه به اینکه کمبود مسکن به شدت در کشور به چشم می‌آید و این مسئله باعث افزایش کاذب قیمت مسکن نیز شده است و کارشناسان معتقدند که کلید ساخت و ساز سریع همین مسکن‌های افقی است.

تمدید خودکار قراردادهای اجاره با افزایش سقف معقول، ساخت خانه‌های اجاره‌ای، کنترل مشاوران املاک، تعیین حق‌الزحمه مشاوران … راهکارهایی کوتاه‌مدت و میان مدت برای کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجران است. اما نباید فراموش کرد کم‌کاری‌های گذشته امروز به مصیبتی برای اجاره‌نشین‌ها تبدیل شده و باید در تمام طول سال به فکر این قشر بود نه فقط در آستانه فصل جابجایی‌ها.

اقدامات در نظر گرفته شده دولت نظیر پرداخت تسهیلات به مستاجران آنگونه که باید گره از مشکل این قشر باز نکرده است و حل این معضل نیازمند تدبیر جدی تری است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما