نماینده مجلس: دولت مولدسازی را فقط برای حل مشکل کسری بودجه می‌خواهد

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
روح‌الله ایزدخواه مولد سازی

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه مولد‌سازی برای مردم نفع دارد یا خیر گفت: «خیر. موتور تولید کسری بودجه، موتور تولید تورم کار خودش را می‌کند. یکی از این موتور‌ها بانک خصوصی است. بازار غیررسمی ارز، موتور خلق نرخ ارز افسارگسیخته است. خب کجا این‌ها را جمع کردیم؟ کجا جلوی آن‌ها را گرفتیم؟ اصلا اذن رهبری بگیرید و این مسائل را ضربتی جمع کنید. اصلا سکوت را به‌صلاح نمی‌دانم. آقایان ماله‌کش شما را توجیه نکنند که چشم‌تان را ببندید و بگویند این‌ها نفرات خودی هستند.»

به گزارش کیان آنلاین به نقل از فرهیختگان، مولدسازی دارایی‌های دولت از آن دست طرح‌های پرحاشیه‌ای است که حرف و حدیث‌های مختلفی درباره آن مطرح شد. در این بین دانشجویان غیر از موضع‌گیری‌های مختلفی که داشتند، تلاش کردند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و نظرات مختلفی را درخصوص این طرح ارائه دادند.

یکی از این راه‌ها گفتگو با مسئولان است که در این راستا اعضای کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس به گفتگو نشستند. مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه مولد‌سازی و تقابل جنبش دانشجویی با آن بیان کرد: «توصیه من به جنبش دانشجویی این است که به مسائل فنی مصوبه مولدسازی ورود نکنند. چون سال‌هاست اموال زیادی توسط دستگاه‌ها جمع شده و استفاده‌ای ندارد. پول بادآورده نفت به دولت رسیده و آن‌ها با این پول ملک خریدند. خرید ملک تنها کاری است که کسی به آن کار ندارد. اگر همین هزینه صرف R&D یا تحقیقات می‌شد، معضلات بسیار زیادی برایشان داشت، اما خرید ملک راحت‌ترین کار بود.

انبوه دارایی‌ها در دولت تلنبار شده است. پس در اصل بحث مولدسازی استدلال قوی است. اما ما به شیوه کار ایراد می‌گیریم. شیوه کار مملو از تناقضات است. حتی همین ساختار نیز مملو از تناقضات است. اینکه برخی می‌گویند اگر به ساختار ایراد بگیرید به رهبری ایراد گرفته‌اید، حرف درستی نیست. ساختار و شیوه و روش همه تصمیم سران بوده است. رهبری طراح نبود و سران طراح بودند؛ افرادی که این مصوبه را روی میز سران گذاشتند.»

مبنای حقوقی هیات هفت نفره از کجا آمده است؟

او با اشاره به اینکه باید به ساختار و شیوه ایراد گرفت، در ادامه گفت: «خصوصی‌سازی‌ها اغلب قانونی بودند. اغلب طبق روش و قانون انجام شده است، یعنی چیزی به نام دزدی علنی وجود نداشته است. هپکو و هفت‌تپه و… علنی دزدیده نشده بودند، اما اجحاف داشتیم. اینکه بخواهیم تفکیک کنیم که ساختار و شیوه درست است و اجرا بد است؛ اشتباه است.

برنامه توسعه می‌نویسیم و اجرا چیز دیگری است، اگر بگوییم قانون درست بود و اجرا بد بود اشتباه است. این تفکیک‌ها دیگر نخ‌نماست. باید به شیوه‌ها و ساختار‌ها تناقضات رفت و آن‌ها را جار زد. مثلا مبنای حقوقی این هیات هفت‌نفره چیست؟ این هیات از کجا آمده؟ آیا برای هر مساله‌ای هیات هفت‌نفره تشکیل می‌شود؟ آیا این یک روال عادی در جمهوری اسلامی ایران است؟»

ایزدخواه درباره تجربه بد هیات هفت‌نفره در زمان انقلاب توضیح داد: «من به یاد دارم که در اوایل انقلاب برای تعیین‌تکلیف زمین‌های اصلاحات ارضی یک هیات هفت‌نفره ایجاد شد که به نظر اغلب (صاحب‌نظران) تجربه بی‌خودی بود! زمین‌ها خردتر و اوضاع بدتر شد. نکته اول این است که مبنای حقوقی، قانونی، شرعی این هیات هفت نفره از کجا آمده است؟

آیا شما برای اصلاح نظام بانکی هم هیات هفت‌نفره تشکیل می‌دهید؟ که البته بانک‌ها هم شدیدا مقاومت می‌کنند. اگر مبنای تشکیل هیات هفت‌نفره، میزان مقاومت برخلاف تصمیمات است؛ درباره خیلی از مسائل کشور مقاومت وجود دارد. طبق مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید برای فروش بنگاه‌های بانکی الزام اخذ مالیات وجود دارد. اما آیا این قانون اجرا شده است؟»

نماینده مجلس به دلیل تغییر ریل‌ها مصونیت دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد مصونیت نمایندگان مجلس افزود: «طبق همین قانون بانک‌ها باید امسال ۵۰ درصد درخصوص بنگاه‌داری مالیات می‌دادند. آیا محقق شده است؟ آنجا هم مقاومت شده، بانک مرکزی و همچنین بانک‌های عامل مقاومت کردند. بانک‌های خصوصی نیز فاجعه آفریدند. آنجا هم هیات تشکیل شد؟ اگر این شیوه، شیوه معقول و رایجی است بگویید تا ما در اصل آن تشکیک نکنیم. اما درباره مصونیت؛ مصونیتی که نماینده مجلس دارد، ربطی به این موارد ندارد.

این نهاد مجلس و قانونگذار است که در تمام دنیا وجود دارد. اما یک مبنای منطقی پشت این مصونیت وجود دارد. نماینده مجلس قرار است ریل‌ها را تغییر دهد. اگر قرار باشد پشت هر تغییر و تصمیمی پاسخگو باشد که اصلا ریلی تغییر نمی‌کند. مجلس ریل‌گذار و قانونگذار کشور است. باید مصونیت داشته باشد تا بتواند نظم اشتباه را بر هم بزند و ریل جدید بگذارد. شان مجلس جای دیگر و در راس امور است. از این دست تناقضات در این مصوبه وجود دارد.»

ایزدخواه در ادامه صحبت‌ها خود بر فسادزا بودن فروش اموال تاکید کرد و گفت: «درحال حاضر فساد‌های بسیاری در مزایده‌ها وجود دارد. فروش روش پرفسادی است. چرا روشی با فسادزایی کمتر و حتی ضدفسادانتخاب نشد که درحال حاضر به مجریان مصونیت داده شود؟ مثلا می‌توانستیم اراضی دولتی را به مردم و تعاونی‌ها بدهیم تا احیا کنند و به این شرط زمین‌ها را به مردم می‌دهیم.

مالکیت زمین واگذار نمی‌شود و فروش زمین نخواهیم داشت، اما کرایه دولت را بدهند. حال در این روش اگر لازم بود به مجریان مصونیت می‌دادید. چرا از این دست فعالیت‌ها صورت نگرفت؟ فروش یعنی اینکه از فردا رئیس سازمان برنامه و بودجه انتهای هر ماه اگر برای حقوق کارمندان بودجه کم داشته باشد، تلفن را برمی‌دارد و به وزارتخانه‌ها زنگ می‌زند و سراغ فروش املاک را می‌گیرد. اگر قرار بود براساس قانون فعلی باشد معضلاتی داشت و در فرآیند‌های طولانی قرار می‌گرفت. اما درحال حاضر با هیات هفت‌نفره‌ای روبه‌رو هستیم که مصونیت دارد.»

فروش زیر قیمت املاک معیاری ندارد

او با تاکید بر اینکه فروش زیر قیمت املاک معیاری ندارد، در ادامه گفت: «حتی اگر در ۷۰۰۰ همت تا ۱۰۰۰۰ همت اگر یک هزارم هم فساد شود، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان است. ادامه صحبت‌های من ناظر به دولت است. آقای دولت، یک‌سال از عمر دولت شما گذشته است و مشکلات کشور هم که خلق‌الساعه نیست. حداقل چهارسال است تحریم شدید هستیم و سیستم بانکی قفل و درآمد‌های دولت کم است.

شما اگر همان یک سال و نیم پیش می‌گفتید راه‌حلتان فروش ۱۰۰۰۰ همت از اموال دولت است، نظر کارشناسان و نخبگان نسبت به آن چه بود؟ اقبال مردم چطور؟ ده سال نگذشته است که بگویید همه راه‌ها را رفتیم و نشد که حالا به این راه دست زدید؟ آیا مردمی‌سازی اقتصاد را پیش گرفتید؟ مردمی‌سازی یارانه‌های شما تورم ۵۰ و ۶۰ درصدی شد. دوباره مجبور شدید همان اقلامی را که یارانه آن‌ها برداشته شد با تخفیف عرضه کنید یا گوشت گرم را از خارج از کشور وارد کنید.

ایزدخواه با اشاره به سکوت جنش دانشجویی درباره این مصوبه گفت: «اگر جریان نخبه انقلابی اکنون سکوت کنند، چوبش را خواهد خورد. چند سال دیگر باید جلوی هفت تپه‌هایی دیگری تجمع کنند. اما این بار دیگر تقصیر خودشان است. چون سکوت کردند. حتی اگر هر فسادی رخ دهد. جریان مطالبه‌گر حق اعتراض نخواهند داشت، چراکه مصونیت داده شد و قانونی بود و اعتراضی نشد.

در نتیجه طبق قانون عمل کردند. درخصوصی‌سازی هم خلاف قانون اجرا نشد و کمتر خصوصی‌سازی را پیدا می‌کنید که قانون را نقض کرده باشد؛ که قانون نقض شده باشد. کسی دزدی علنی نکرده بود! اما آیا آن‌ها تجربیات موفقی بود؟ سیستم دولتی ما بیمار است. شما این سیستم بیمار را اصلاح نکردید؟ مصونیت را به چه کسی می‌دهید؟ بحث شخص نیست. بحث سلسله مراتب است. آیا در حال حاضر فساد و لابی در نظام مهندسی مسکن و کارشناسان دادگستری و… کم اتفاق می‌افتد؟ در‌حالی‌که این سیستم بیمار است و آن را اصلاح نکردیم، فرمان آزاد‌باش به نفع بروکراسی‌های موجود داده‌ایم؟»

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما