آیا تورم ایران ادامه دار است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
تورم صعودی

بر اساس آخرین گزارش منتشرشده مرکز آمار در رابطه با شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم ایران بصورت نقطه‌ای در آبان ماه ۴۸.۱درصد اعلام شده است که این عدد نسبت به شهریور ماه کاهش ۰.۵درصدی را نشان می‌دهد. این نرخ در گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات ۶۷.۷درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۳۶.۹ است.

همچنین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور، با کاهش ۰.۹درصدی نسبت به مهرماه، به ۲.۱درصد رسیده که عددی نزدیک به میانگین تورم ماه‌های گذشته است. این نرخ برای خانوار شهری و روستایی به طور یکسان بوده و رقم ۲.۱درصد را نشان می‌دهد.

نرخ تورم ایران بصورت ماهانه برای گروه‌های عمده (خوراکی و آشامیدنی ) ۱.۳ بوده است و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲.۷درصد رشد را نسبت به مهرماه تجربه کرده است. در ماه گذشته این اعداد به ترتیب ۲.۲ و ۳.۵درصد بوده‌ که نشان دهنده کاهش جزئی در این دو گروه است.

نرخ تورم سالانه نیز با روند افزایشی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۴۴درصد رسیده است که نسبت به رقم اعلامی مهرماه ماه ۱.۱درصد رشد را نشان می‌دهد. در قیاس نرخ تورم سالانه خانوار شهری و روستایی مشاهده می‌کنیم که این عدد برای خانوار شهری ۴۳.۳درصد و برای خانوار روستایی ۴۷.۴درصد بوده که به ترتیب ۱ و ۱.۲درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه میوه و خشکبار به میزان ۳.۹درصد و گروه سبزیجات به میزان ۲.۱درصد می‌باشد.

در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه بهداشت و درمان با ضریب اهمیت ۷.۱۴، ۴درصد و اجاره‌بها با ضریب اهمیت ۳۰.۷۲ افزایش ۳.۷درصدی نسبت به مهرماه داشته‌اند. این دو گروه بیش‌ترین افزایش قیمت را در سبد کالا و خدمات متحمل شده‌اند.

بیشترین تورم ماهانه متعلق به دهک دهم درآمدی می‌باشد. تورم این دهک در آبان ماه ۲.۵درصد بوده است.

با توجه به رشد ۱.۵درصدی نقدینگی در مهر ماه، این افزایش نرخ تورم قابل درک بوده و به علت سیاست‌های فعلی دولت من باب افزایش حقوق‌های ۲۰درصدی برخی کارکنان دولتی و مواجهه بیش از پیش دولت با کسری بودجه و به تبع آن افزایش فشار بر پایه پولی و نقدینگی، به نظر می‌رسد این روند همچنان تداوم یابد و در ماه‌های آتی نیز شاهد افزایش نرخ تورم ماهانه باشیم.

تورم ماهانه خانوار های کشور

 

 

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما