چرا عراق مجوز بانک ملی ایران را لغو کرد؟

کارگزاری کاریزما
اعتبار یک میلیارد تومانی در بدو ورود و سود روزشمار 22 درصد
بانک+ملی

کیان آنلاین – رایان حسینی: بانک مرکزی عراق مجوز فعالیت بانک ملی ایران را در این کشور باطل کرده است. بر اساس گزارش رویترز، یک سند بانک مرکزی عراق که توسط دو مقام بانک مرکزی تایید شده است نشان می دهد که بانک مرکزی عراق مجوز فعالیت بزرگترین بانک ایران، بانک ملی ایران را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و فعالیت محدود این بانک در عراق لغو کرده است.

در این سند آمده است: «با توجه به زیان‌های وارد شده به شعبه شما در عراق و فعالیت‌های محدود و ناتوانی در اجرا یا گسترش فعالیت‌های بانکی و همچنین تحریم‌های بین‌المللی، تصمیم گرفته شده که مجوز شما لغو شود»

وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک ملی ایران را در سال 2018 تحریم کرد و مدعی شد که سپاه پاسداران ایران از آن برای «تخصیص بودجه به گروه‌‌های شبه نظامی شیعه عراقی استفاده می‌کند و حضور بانک ملی در عراق بخشی از این طرح است.»

آل‌اسحاق: بانک ملی فعالیتی در تراکنش‌های مالی ایران و عراق نداشت

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به کیان آنلاین گفته لغو مجوز بانک ملی ایران ربطی به مساله تحریم‌ها نداشته است.

به گفته آل اسحال، بانک ملی و بانک پارسیان مدت‌ها قبل برای همکاری بین دو کشور در عراق شعبه‌ای تاسیس کردند اما دو سه سالی است که به دلیل عدم فعالیت، تصمیم بر تعطیلی آنها گرفته شده است.

او گفته از یکی دو سال قبل تصمیم بر تعطیلی این شعب گرفته شده است و این تعطیلی به دلیل عدم فعالیت و غیر اقتصادی بودن آن‌هاست.

آل اسحاق درباره اثر تعطیلی این بانک بر روابط تجاری ایران و عراق می‌گوید: بانک ملی در تراکنش‌های ما هیج تاثیری نداشته است. حداقل یک سال است که این بانک هیچ کاری نداشته و حتی آن موقع هم که فعال بوده، هیچ اثری در تبادلات تجاری ما نداشت

او توضیح داده که به دلیل نوع روابط ایران با عراق، نه بانک ملی و نه بانک پارسیان به عنوان بانک‌های سودآور اقتصادی مطرح نبودند. از سوی دیگر با توجه به اقتضایات عراق، فعالیت های تجاری از طریق این بانک ها انجام نمی‌شد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، فعالیت بخش خصوصی از طریق صرافی‌ها و بخش دولتی از طریق راه‌های دیگری که بانک مرکزی ما با بانک مرکزی عراق دارند و عمدتا مربوط به بازپرداخت بدهی‌های گاز و برق عراق به ایران است، در حال انجام است.

به گزارش رویترز، عراق متحد نادر ایالات متحده و ایران است. عراق با وجود بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر مالی در ایالات متحده است، به شدت به حسن نیت واشنگتن برای اطمینان از مسدود نشدن دسترسی خود به درآمدهای نفتی و منابع مالی‌اش متکی است.

با وجود اینکه دولت عراق در اکتبر 2022 توسط احزاب مسلمان شیعه عراقی و گروه‌های با روابط نزدیک با ایران به قدرت رسید، اقداماتی با هدف محدود کردن فعالیت‌های مالی تهران در عراق و نوسازی سیستم مالی، در همکاری نزدیک با واشنگتن انجام داد.

عراق اخیراً در اقدامی برای کاهش کلاهبرداری، پولشویی و سایر استفاده‌های غیرقانونی از ارز ایالات متحده، فعالیت هشت بانک تجاری محلی با دلار آمریکا را ممنوع کرد. این اقدام با استقبال وزارت خزانه‌داری آمریکا همراه شد.

به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، در جولای 2023، با درخواست واشنگتن، 14 بانک عراقی از انجام معاملات دلاری منع شدند و این اقدام بخشی از سرکوب گسترده‌تر قاچاق دلار به ایران از طریق سیستم بانکی عراق بود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری کاریزما
کارگزاری بورس کاریزما - فقط چند ثانیه تا معامله
محل تبلیغات شما