جزییات بودجه گمرک در سال ۱۴۰۳؛ عوارض واردات چه تغییری خواهد کرد؟

کارگزاری کاریزما
اعتبار یک میلیارد تومانی در بدو ورود و سود روزشمار 22 درصد
صادرات سیمان از گمرک دوغارون

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: متن لایحه بودجه 1403 بدون جداول آماری مرسوم در قوانین بودجه منتشر شده و به همین واسطه بخش‌های مرتبط با درآمدهای گمرکی کشور در سال آینده بسیار مبهم است. در واقع این بودجه تنها در سه بخش به موضوع گمرک اشاره کرده است.

در بند الف تبصره 9 لایحه بودجه «به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان» به دولت اجازه داده شده حقوق گمرکی کلیه ماشین آلات و تجهیزات با رعایت ماده (۳) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب سال ۱۴۰۱، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی را به دو درصد کاهش دهد.

بودجه بندی در سازمان گمرک

حقوق گمرکی موارد مذکور، در بودجه سال گذشته 4 درصد منظور شده بود. ذیل همین بند، به دولت اجازه داده شده حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال را به یک درصد کاهش دهد.

در بند ت تبصره 6 لایحه بودجه، چندین سازمان از پرداخت عوارض گمرکی و حقوق ورودی مرتبط با واردات آمبولانس معاف شده‌اند.

بر اساس این بند، سازمان‌های فوریت‌های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرکت ملی نفت و خیرین بیمارستان ساز با مجوز وزارت بهداشت حق دارند در صورت عدم امکان تامین خودروی آمبولانس از محل تولید داخل، اقدام به واردات این نوع خودرو کرده و بنا به قانون بودجه از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شوند.

در همین بند سازمان بهزیستی کشور هم حق دارد در صورت عدم توانایی برای تامین آمبولانس فوریت‌های اجتماعی از محل تولید داخل، اقدام به واردات بدون نیاز به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کند.

در جدول شماره 2 مربوط به سقف درآمدهای دولت در سال 1403 هیچ اشاره مستقیمی به درآمد گمرکی دولت نشده است اما در یکی از ردیف‌های این جدول «مالیات بر واردات شامل حقوق ورودی» ذکر شده که از کاهش 2.1 درصدی درآمد حاصل از این بخش در سال 1403 نسبت به سال 1402 خبر می‌دهد.

مالیات بر واردات در واقع همان ارزش گمرکی کالا است که شامل قیمت خرید کالا، هزینه حمل و نقل کالا، حق بیمه به همراه حقوق ورودی، سود بازرگانی و حقوق گمرکی ثبت شده در اوراق گمرکی است.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی مجاز است برخی از مشمولان مالیات را مکلف کند که مالیات مربوط به همان سال را به‌صورت علی‌الحساب در طول سال پرداخت کنند.

طبق قانون مذکور در صورت تخلف مشمولان مالیاتی از این قانون، علی‌الحساب مذکور طبق مقررات وصول خواهد شد.

بر اساس آیین‌نامه تدوین شده در این زمینه، واردکنندگان می‌بایست 4 درصد مالیات علی‌الحساب خود را در گمرک پرداخت کنند. بدین ترتیب در سال بعد، هنگامی که مالیات محاسبه می‌شود، این 4 درصد به‌عنوان مالیات علی‌الحساب واردات در نظر گرفته شده و مابقی مالیات محاسبه شده و پرداخت می‌شود.

بر اساس متن لایحه بودجه سال 1403، درآمد دولت در سال 1402 از محل مالیات بر واردات 145 همت بوده که قرار است در سال 1403 با کاهش 2.1 درصدی به 143 همت برسد.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری کاریزما
کارگزاری بورس کاریزما - فقط چند ثانیه تا معامله
محل تبلیغات شما