همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بحران صندوق‌های بازنشستگی را حل می‌کند؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
درآمد صندوق باید از کسورات باشد اما بازنشسته ها، کسورات پرداخت نمی کنند در عین حال اگر حقوق آنها بالا نرود، زندگی را نمیتوانند بچرخانند. این چرخه معیوب نیاز به یک سیستم همه جانبه دارد که همه ابعادش درست کار کند.
برررسی بحران صندوق های بازنشستگی

کیان آنلاین  رایان حسینی: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تلاش دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان خبرداده است. مجلس هم یک بند از مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارمندان در برنامه هفتم توسعه را تصویب کرده است.

مرتضوی به مصوبه متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان برنامه هفتم اشاره کرده و گفته «وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، هر تکلیفی که مجلس یا دولت مصوب کنند را اجرایی می‌کنند، اما باید تصمیم‌های کلان کشور به گونه‌ای مصوب شوند که مدیران در هنگام اجرا مصوبات، با حدقل مشکلات مواجه شوند.»

زمان اجرای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و شاغلان

بر اساس این مصوبه، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه هفتم توسعه، نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و شاغلان اقدام کند به نحوی که در پایان سال سوم نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود.


بیشتر بخوانید: آیا افزایش سن بازنشستگی راه حل بحران صندوق‌های بازنشستگی است؟


این متناسب‌سازی در سال اول به میزان ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

به گزارش کیان آنلاین در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان ۱۸ درصد، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی به میزان ۲۰ درصد و مستمری والدین شهدا معادل حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری افزایش خواهد یافت.

اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

این مصوبه را باید درکنار اصلاحات پارامتریک صندوق های بازنشستگی بررسی کرد. بر اساس مصوبه جدید مجلس سن بازنشستگی افزایش یافته است. این کار برای تامین هزینه‌های صندوق های بازنشستگی و جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت صندوق‌هاست اما سوال اینجاست که با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین، این اصلاحات پارامتریک چقدر می‌توانند در متوقف کردن یا حتی به تعویق انداختن بحران صندوق های بازنشستگی موثر واقع شوند؟

یکی از مقامات ارشد سابق صندوق بازنشستگی کشوری که خواسته نامش برده نشود، در گفت‌وگو با کیان آنلاین گفته در صندوق های بازنشستگی معمولا افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با حقوق کارمنان است. برای مثال اگر حقوق کارمندان 20 درصد بالا برود، افزایش حقوق بازنشستگان هم همین اندازه خواهد بود. در تامین اجتماعی می‌گویند حقوق باید متناسب با تورم افزایش داشته باشد. اما سوال اینجاست که آیا صندوق های بازنشستگی تاب آوری افزایش حقوق بازنشستگاه متناسب با رشد تورم را دارند؟

او گفته در مورد حقوق کارمندان به این دلیل که با افزایش حقوق، کسور بالا می رود، افزایش حقوق تاثیری بر هزینه های صندوق ها ندارد اما آیا در حوزه بازنشستگان، صندوق تاب‌آوری دارد که متنساب با رشد تورم، حقوق افزایش پیدا کند؟

بررسی بحران صندوق های بازنشستگی

این مقام  سابق به این سوال پاسخ قاطعی داده و گفته: خیر! در نتیجه با همسان‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان، شکاف درآمدها و هزینه‌های صندوق بیشتر هم خواهد شد.

او گفته اگر همسان‌سازی حقوق مصوب شود، بار دیگری بر دوش صندوق‌ها خواهد بود. این خارج از توان و محاسبات آماری صندوق‌هاست. دولت اصلاحات پارامتریک می‌کند تا ده درصد ورودی‌اش به 15 درصد برسد اما با همسان‌سازی حقوق، 30 درصد یا بیشتر از توان ورودی، هزینه بالا می رود. این یعنی اصلاحات در همان سال اول بی‌نتیجه می‌شود.

این مقام سابق گفته در حل بحران صندوق‌های بازنشستگی، یک نظام یک‌پارچه لازم است که همه پارامترها با هم کار کنند؛ از طرفی دولت می‌بیند تورم حقوق را از بین برده و مجبور است حقوق را همسان کند. این یک چرخه معیوب است .

او توضیح داده: درآمد صندوق باید از کسورات باشد اما بازنشسته‌ها، کسورات پرداخت نمی‌کنند در عین حال اگر حقوق آنها بالا نرود، زندگی را نمی‌توانند بچرخانند. این چرخه معیوب نیاز به یک سیستم همه جانبه دارد که همه ابعادش درست کار کند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما