به گزارش کیان آنلاین، مشخصات فنی خودروی تارا، یکی از محصولات جدید ایران خودرو، شامل ویژگی های برجستهای است که آن را به گزینه ای محبوب در میان خودروهای داخلی تبدیل کرده است.
پس از امضای توافقنامه برجام، همکاری خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی از سر گرفته شد. بر این اساس پژو و ایران خودرو شرکتی به نام ایکاپ برای تولید پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 در فاز اول تاسیس کردند. اما به دنبال خروج آمریکا از برجام، همکاری ایرانی ها و فرانسوی ها لغو شد و پروژه های مشترک به سرانجام نرسید. پس از آن ایران خودرو پلت فرم PF1 پژو سیتروئن را ارتقا داد و پلت فرم IKP1 را برای خود ساخت و خودرو تارا را با تغییراتی روی پژو 301 طراحی و تولید کرد.
تارا که با نام K132 شناخته می شد در سال 1397 با گیربکس دستی وارد خط تولید شد و از طریق طرح های پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان فروخته شد. تولید نوع اتوماتیک این خودرو از سال 1400 آغاز شده و در بازار کشور عرضه می شود.
بررسی تارا
تارا یک سدان خانوادگی در کلاس ابعاد C و نسخه ایرانی پژو 301 محسوب می شود و از نظر پلت فرم، ایمنی، ابعاد، فضای کابین و بسیاری ویژگی های دیگر، این محصول شباهت های بسیار نزدیکی با نماینده پژو دارد. به همین دلیل در میان انبوه خودرو های قدیمی خط تولید داخلی می توان آن را گزینه ای نسبتا جدید تر و مدرن تری دانست.
به خصوص تارا مجهز به امکاناتی مانند کنترل پایداری الکترونیکی است که برای هر خودروی مدرنی از نان شب اجباری تر است. البته موتور کارکرده TU5 plus از نظر کارایی نسبت به موتور های امروزی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما در مقایسه با موتور قدیمی TU5 پیشرفت نسبی را تجربه کرده است.
همچنین از نظر طراحی نیز ضعف هایی در ظاهر و مونتاژ تارا دیده می شود که البته بخشی از سلیقه شخصی افراد خواهد بود. با تمام این صحبت ها می توان از تارا به عنوان گامی کوچک اما مثبت و رو به جلو یاد کرد که پس از سال ها محصول متفاوت و جدیدتری نسبت به خانواده 405 ایران خودرو برای ما به ارمغان آورده است.
کابین تارا
برخلاف ظاهر خودرو که تغییرات زیادی را تجربه کرده است، در داخل اتاق همه چیز شبیه پژو 301 است البته این به معنای عیب و ایراد نیست، اما فضای داخلی کابین هم وجود داشت. تغییرات بیشتر و همچنین نمای بیرونی به طوری که محصول ایران خودرو حس هویت ملی منحصر به فرد را به مردم منتقل می کند.
اما نکات مثبت کابین کم نیست. اولا به لطف کپی برداری از نمایندگی پژو، همه چیز به خوبی قرار گرفته و با مجموعه ای اصولی و ارگونومیک طرف هستیم.
کیفیت متریال به کار رفته برای این رده قیمتی قابل قبول به نظر می رسد و اگر به مرور زمان دچار افت شدید نشود می تواند تا حدودی مشتریان را راضی نگه دارد. همچنین به لطف فاصله مناسب بین محور های جلو و عقب (2652 میلی متر)، فضای پای همه سرنشینان عالی است و نسبت به ابعاد بدنه، فضای جادار و نسبتاً راحتی در داخل اتاق داریم. در مورد صندوق عقب نیز یک محفظه کارآمد داریم که پاسخگوی نیاز های معمول خواهد بود.
طراحی تارا
زیبایی سلیقه ای است و تارا با سلیقه بسیاری از مردم ما هماهنگ است. با این حال ذکر چند نکته در مورد ظاهر این خودرو خالی از لطف نخواهد بود. اولاً خود پژو 301 «که پدر تارا به حساب میآید» نیز به نوعی طراحی سادهای دارد و در بین خودرو های کاملاً اقتصادی، حداقل ها را ارائه کرده است.
اکنون ایران خودرو با طراحی جدید و متفاوت سعی کرده جذابیت این سدان فرانسوی را افزایش داده و حجم برخی قطعات را افزایش دهد اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که بخشی از هماهنگی بین قطعات در این مسیر فدا شده است.
در واقع طراحی 301 با وجود همه سادگی از نظر هماهنگی بین خطوط و قطعات شرایط بهتری داشت. نکته دیگر در مورد چراغ های پیوسته عقب است. این سبک از چراغ ها بیشتر برای خودرو های عریض مناسب به نظر می رسد و حالا روی بدنه کوچک تارا چندان خوب کار نمی کند.
اما از زاویه ای دیگر می توان گفت استفاده از این سبک چراغ های ممتد می تواند حس خوبی را به علاقه مندان به خودرو القا کند، زیرا به نوعی یادآور خودرو های شناخته شده ای مانند محصولات میتسوبیشی گالانت، هیوندای آزرا یا دوج است. به خصوص که تاکنون خودروی داخلی با این سبک طراحی تولید نشده است و به همین دلیل حس تنوع طلبی مشتریان را تا حدودی برانگیخته می کند.
دماغه خودرو نیز از فرمی خشن ساخته شده است که اگرچه کامل نیست اما در مقایسه با فرم تکراری دنا فرم متفاوتی را ارائه می دهد. به طور کلی می توان تارا را خودرویی نسبتاً خوش تیپ توصیف کرد که اگرچه از نظر هماهنگی خطوط و زیبایی و تناسب کامل عمل نمی کند، اما می تواند با خودرو های در رده قیمتی خود رقابت کند و حس تازگی در میان یک خودرو داشته باشد.
مشخصات تارا
موتور های مختلفی برای تارا در نظر گرفته شده است اما در حال حاضر تنها نمونه تولیدی از موتور TU5 Plus استفاده می کند. این موتور در واقع نسخه بهینه شده پژو TU5 قدیمی است و اکنون با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور کمی قوی تر به نظر می رسد.
جدای از این ها در بحث آلایندگی و مصرف سوخت شاهد بهبود نسبی بوده ایم. از دیگر ویژگی های موتور تارا می توان به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (CVVT)، پیستون ضد سایش و پمپ روغن با دبی متغیر اشاره کرد.
در حال حاضر گیربکس تارا یک گیربکس 5 سرعته دستی است اما احتمالا به زودی شاهد عرضه این محصول با گیربکس 6 سرعته جدید ایران خودرو خواهیم بود که تاثیر مثبتی بر کشش، شتاب و مصرف سوخت خودرو دارد.
شتاب رسمی نسخه دنده ای تارا 12.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 7.06 (برای شرایط رانندگی ترکیبی) است که اعداد متوسطی برای یک خودروی مدرن است. مثلا اگر بخواهیم آن را با همان پژو 301 مقایسه کنیم، متوجه می شویم که نسخه فعلی تارا تا حدودی ضعیف تر از نماینده پژو است، البته برای رانندگی معمولی می توان روی شتاب و کشش تارا حساب کرد.
امکانات و تجهیزات تارا
متاسفانه بسیاری از آپشن ها مانند: سانروف، دوربین دید عقب، سیستم برقی تاشو آینه های جانبی، سنسور های نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکش های چرمی، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، صندلی های برقی جلو و ایربگ های جانبی از روی نسخه دنده ای حذف شده اند.
با این حال، هنوز گزینه های قابل قبولی وجود دارد که عبارتند از: ترمز های دیسکی چهار چرخ مجهز به سیستم های کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی با کلید های کنترلی، سیستم چندرسانه ای با 4 بلندگو، آنتن فعال سقف، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ های روز، چراغ های خوش آمد گویی، سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک ها (TPMS) و کروز کنترل و محدود کننده سرعت را می توان در لیست گزینه های تارا مشاهده کرد که امید را زنده نگه داشته است.
از نظر ایمنی با توجه به جدید بودن پلت فرم مورد استفاده، استاندارد حفاظت از عابر پیاده، وجود کنترل پایداری الکترونیکی فعال و استفاده از ورق های دوفاز با استحکام بالا می توان تارا را به عنوان ایمن ترین محصول ملی خودروی ایرانی نام برد. البته پژو 301 که به نوعی پدر تارا محسوب می شود، از نظر ایمنی چندان ایده آل نبود و تنها 3 ستاره از 5 ستاره ممکن را از موسسه Euro-NCAP کسب کرد، اما باز هم نباید فراموش کرد که این ستاره ها در سال 2014 اعطا شدند و با استانداردهای آن دوره دست یافتند و در نتیجه ارزشی بالاتر از 4 ستاره سال 2000 پژو 206 خواهند داشت.
رقبای تارا در بازار
شاهین فرزند جدید سایپا را می توان جدی ترین رقیب تارا دانست چرا که هر دو خودرو دارای پلت فرم جدیدی هستند و طبق ادعای شرکت های ملی از نظر ایمنی نسبت به نمونه های قبلی خود پیشرفت چشمگیری داشته اند. خودروی شاهین طراحی هماهنگ تری دارد و به لطف توربوشارژر گشتاور بیشتری دارد و در نسخه فول یا G چند آپشن اضافی مانند سانروف (نسبت به تارا دنده ای) دارد.
اما از طرفی تارا با موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی خود در مقایسه با موتور توربوشارژر 8 سوپاپ شاهین مشکلات استهلاک و نگهداری کمتری دارد و کابین شیک تری را در اختیار شما قرار می دهد و با ارائه یک سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کروز کنترل ، راحتی و آسایش بیشتری را ارائه می دهد.
در این میان محصولات دیگری مانند پژو 207 صندقدار و دنا پلاس نیز وجود دارند که با پلتفرم های قدیمی خود ایمنی کمتری دارند، در حالی که 207 از نظر فضای کابین (برای سرنشینان عقب) نیز بسیار محدود است.