به گزارش کیان آنلاین، با وجود وعده های فراوان برای توسعه گردشگری در رشت، بسیاری از طرح ها و برنامه ها به دلیل مدیریت غیرکارشناسی، به نتیجه مطلوب نرسیده اند. اقدامات انجامشده، مانند روز رشت یا نمایشگاههای مرتبط، اغلب سطحی و مقطعی بوده و نتوانستهاند به بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای این شهر بیانجامند.
چالش های پیش روی توسعه گردشگری در رشت
با نگاهی مختصر به مبحث توسعه گردشگری متوجه میشویم که در سال اخیر های در رسانهها این مقوله مملو از طرح ها و وعده هایی بوده که همگی در راستای رونق صنعت گردشگری توسط مسئولین داده شدند، اما خیلی از این وعده ها به سرعت رنگ باختند و یا فراموش شدند.
ظرفیت های طبیعی و گردشگری رشت؛ فرصتی برای توسعه پایدار
بررسی وعدههای داده شده در چند سال اخیر نشان میدهد که اقداماتی برای رونق گردشگری در شهر رشت انجام شده اما برخی از آنها یا نتیجه نداده و یا بهتر است بگوییم نتایج آن خیلی ملموس نبوده است. همچنین برخی اتفاقات مهم مثل «روز رشت» هم با طرحهای سطحی و عجولانه فقط در مقطعی از سال جواب داده است. متاسفانه سالهاست که رویکرد غیرکارشناسی به مساله توسعه گردشگری باعث شده، این ظرفیت ها بالغ نشده و حتی چالش های بزرگتری مانند محیط زیست و پسماند به گفته« هادی حق شناس» استاندار وقت گیلان در این مسیر ایجاد شود.
اما از آنجا که ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و گردشگری، گیلان را به یکی از مهمترین مقاصد مسافرین و گردشگران تبدیل کرده است و هر ساله مسافرین بسیاری از شهرهای مختلف کشورمان به این استان به ویژه شهر رشت سفر میکنند؛قطعاً ما
برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای روشن نیازمند نگاه تخصصی به مقوله گردشگری هستیم.
رشت؛ نماینده ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراکشناسی یونسکو
گیلان، از نظر تنوع خوراک های محلی نخستین استان ایران است، که بیش از ۱۷۰ نوع خوراک محلی در آن تهیه میشود. به دلیل این ویژگیها رشت مرکز استان گیلان، سال۱۳۹۴به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو UNESCO CREATIVE CITIES NETWORK یا UCCN پیوست و همانطور که می دانیم رشت نخستین شهر ایران است که در زمینه خوراک شناسی در این شبکه ثبت شد و نماینده ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو و بیست و پنجمین شهر برگزیده در جهان است.
برندسازی غذایی در رشت؛ راهی برای رونق گردشگری
ثبت شهر رشت به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو تأثیرات قابل توجهی بر صنعت گردشگری این شهر دارد. به همین لحاظ باید فهرست های غذایی ما در مکان های پذیرایی بومی و روستایی متنوع تر و خلاقانه تر شود. همچنین ما باید با ترغیب گردشگران برای تجربه غذاخوردن در واحدهای بومگردی به ویژه در روستاهای اطراف رشت برای شناساندن ظرفیت های غذایی شهر رشت اقدامات موثرتری انجام دهیم.
برنامه های توسعه گردشگری؛ نیازمند رویکردی منسجم تر
شهر رشت، سرشار از ظرفیتهای بکر و ناب است و محیط شهری میتواند زمینه نمایان شدن استعدادها و خلاقیتهای شهروندان را فراهم کند. بنابراین تصمیمگیریهای اصلی برای برنامههای توسعه گردشگری به ویژه برنامه های هفته رشت باید منسجمتر از گذشته انجام شود.
نمایشگاه های بومی و سنتی؛ فرصتی برای ترویج فرهنگ گیلان
اما برخی گزارش های تصویری در رسانه ها از برگزاری نمایشگاههای با مضامین هفته رشت اذعان دارد؛اغلب این نمایشگاه ها تکمحور برپا شده است. به عنوان نمونه به مناسبت گرامیداشت هفته رشت در سال جاری اولین نمایشگاه کافه، رستوران و صنایع وابسته در استان گیلان برگزار شد. در این رویداد، فعالان صنعت غذا از جمله اتحادیه های مرتبط با رستوران ها، کافه ها، کافی شاپ ها، سفره خانه ها و صنایع وابسته و… حضور داشتند. اما به جای عطر دل انگیز« ترش تره» و«باقالا قاتوق» بوی «قهوه» تمامی سالن را پر کرده بود.
در صورتی که اهمیت غذا در گیلان، به ویژه در رشت بر کسی پوشیده نیست و ما می دانیم که این غذاهای محلی حاصل طبیعت و محیط زیست متنوع گیلان است. غذاهایی که با استفاده از انواع محصولات تولیدی از سبزیجات، گیاهان دارویی، روغن زیتون، ماهی و برنج با شیوه های پخت متنوع توسط بانوان گیلانی آماده می شود.
از این رو معتقدم اگر به دنبال برندینگ شهر رشت در زمینه توسعه گردشگری شهر غذاهای خلاق هستیم، باید درعین ترویج و تسهیل عرضه این محصولات در طول سال به ویژه مناسبتهایی مانند هفته رشت برپایی نمایشگاههایی که به تولیدات محصولات سنتی و بومی میپردازند را افزایش دهیم. چرا که این غذاها نشان دهنده ریشه فرهنگ گیلانیان است.
نویسنده: دکتر کبری جوادپور سماک