نوبت دهی از مبداء برای پایانه مرزی آستارا راه اندازی شد

جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت، از راه اندازی مرحله دوم سامانه نوبت دهی مکانیزه در پایانه مرزی آستارا خبر داد
پایانه مرزی آستارا

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از راه اندازی مرحله دوم سامانه نوبت دهی مکانیزه در پایانه مرزی آستارا خبر داد.

به گزارش کیان آنلاین به نقل از برنا، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با استقرار سامانه نوبت دهی مکانیزه در پایانه مرزی آستارا وعده وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه ساماندهی نوبت دهی در این مرز محقق شد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: حسب دستور وزیر راه و شهرسازی، سامانه نوبت‌دهی مکانیزه با اولویت مرز آستارا و سپس در دیگر مرزهای مهم کشور در دستور کار گرفت. این پروژه در پنج فاز طراحی شد که قدم اول ایجاد زیرساخت‌ها، دکل‌های ارتباطی و رادیویی است که بین پایانه بار و پایانه مرزی باید ایجاد ‌می‌شد که با سرمایه گذاری اولیه حدود ۲۵۰ میلیون تومان این زیرساخت‌های ارتباطی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکل گرفت، در فاز دوم راه اندازی سامانه نوبت دهی برای مدیریت ترافیک ورودی به مرز در پایانه بار ایجاد شد.

هدایتی افزود: فاز سوم شامل برقراری ارتباط با سامانه‌های ارتباطی، سامانه‌های اطلاعاتی سازمان و گمرک بود که این ارتباط در یکی دو ماه گذشته برقرار شده و ما بر اساس این ارتباط توانستیم وارد فاز چهارم پروژه شویم که این مرحله شامل راه اندازی سامانه نوبت دهی مجازی اینترنتی است.

وی با بیان این که این امکان در حال حاضر در مرز آستارا راه‌اندازی شده است، گفت: این سامانه در مرز آستارا فعلا به صورت آزمایشی فعال شده و در صورت موفقیت و رفع نواقص احتمالی در مرزهای دیگر هم این الگو راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به این که در شرایط فعلی امکان برخورداری حدود ۱۰ درصد کل مراجعه‌کنندگان این مرز از سامانه مذکور فراهم شده است، اظهار داشت: با توجه به این که بخش عمده‌ای از ناوگان خارجی که در فصل بار به مرز آستارا مراجعه می‌کنند، از محدوده آستارا و سردخانه‌های مناطق مجاور هستند و به عمق کشور سفر نمی‌کنند تا در بازگشت نیاز به مدیریت سفر باشد، بنابراین این سامانه عمدتا برای ناوگان ترانزیتی و تخلیه در مرز است لذا نهایتا پیش‌بینی این است که حدود ۳۰ درصد از ناوگان مراجعه کننده درخواست استفاده از امکان نوبت دهی مکانیزه مجازی استفاده کنند.

هدایتی افزود: از نوبت اینترنتی بیشتر رانندگانی استفاده خواهند کرد که از فواصل دور به مرز سفر می‌کنند و رانندگانی که در محدوده مرز بارگیری می‌کنند، سریعا برای خروج از مرز مراجعه خواهند، معمولا از سامانه نوبت‌دهی مجازی استفاده نخواهند کرد.

وی گفت: این سامانه با کاهش تشریفات، ابزار مناسبی برای مدیریت ترافیک ورودی به محوطه گمرک قبل از مرز هست، بنابراین این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند که گمرک بتواند عملیات گمرکی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن را انجام بدهد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به این که سامانه یاد شده به نشانی https://borderpark.ir به هفت زبان زنده دنیا در دسترس است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر همزمان در مرزهای پرتردد بازرگان، سرو، نوردوز و دوغارون نیز فاز اولیه این سامانه راه‌اندازی شده است ولی نوبت‌دهی کماکان بر اساس مراجعه حضوری است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با کمک سایر دستگاه‌های ذیربط با راه‌اندازی این سامانه در مرز آستارا و با توجه به اهمیت کریدور شمال- جنوب و همچنین افزایش تعداد مراجعان از آبان ماه و همزمان با فصل صادرات، در پی تسهیل در ورود و خروج است که امیدواریم این تردد در حداقل زمان ممکن انجام شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بیان داشت: در نشستی که اخیرا با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست وزیر آذربایجان در منطقه آستارا برگزار شد، توافقات خوبی انجام شد تا قبل از فصل شروع بار، تسهیلات و امکانات لازمی را تا حد امکان برای تجار، صادرکنندگان و رانندگان تامین شود که راه‌اندازی پل جدید اتومبیل‌رو از جمله این امکانات است که امیدواریم قبل از فصل بارش وارد جریان ترافیک بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *