آیا باید منتظر جهش دیگر در قیمت نفت باشیم؟

قیمت جهانی نفت

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرده بازار نفت برای یک هفته اختلال در حمل‌ونقل دریایی در جنوب دریای سرخ آماده شده است. به گفته مالکان کشتی، دلالان و بازرگانان، اجاره‌نامه تانکر‌ها برای حمل نفت خام و سوخت، که برای برخی نفتکش‌ها از یک ماه قبل تنظیم شده، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کشتی‌ها مسیر‌هایی را انتخاب کرده‌اند که از منطقه خطر اجتناب کنند.

حملات هوایی آمریکا و بریتانیا به یمن در تاریخ ۱۲ ژانویه هرج‌ومرج را برای کشتی‌ها در این منطقه تشدید کرده است؛ به ویژه پس از آن که نیروی دریایی غربی به کشتی‌ها هشدار دادند که از منطقه دور بمانند. به این ترتیب بسیاری از مالکان کشتی‌ها تصمیم گرفتند از مسیری که حدود ۱۲ درصد تجارت دریایی جهانی از آن عبور می‌کند، دوری کنند.

«الکساندر ساوریس» مدیر اجرایی شرکت نفتکش «یوروناو» که بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت جهان را در روز حمل می‌کند، به بلومبرگ گفته «روز به روز تعداد بیشتری از مالکان کشتی و بار از این منطقه اجتناب می‌کنند. هرج و مرجی که به نظر می‌رسید می‌توانست ظرف چند هفته حل شود، اکنون می‌تواند پیامد‌هایی برای چندین ماه داشته باشد.»


بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت نفت، رشد اقتصادی و تورم ایران در سال 2024


بر اساس گزارش بلومبرگ، تانکر‌های جابجایی محموله‌های سوخت به جای اروپا برای مقصد آسیا به کار گرفته می‌شوند. در عین حال چندین محموله نفت خام عراق در تانکر‌هایی که هزاران مایل را در اطراف آفریقا دور می‌زنند، ذخیره شده است. شرکت تورم، مالک دانمارکی نفتکش در بیانیه‌ای گفته که سفر‌های دریایی به آسیا برای انتقال سوخت‌های تصفیه شده افزایش یافته است.

این به افزایش درآمد شرکت‌های نفتکش به اصطلاح نسبتا بزرگی که محصولات نفتی را که قبلا با ۳۵۰۰۰ دلار در روز جابجا می‌کردند و امروز رقم را به ۶۰۰۰۰ دلار در روز در هفته گذشته رسانده‌اند، کمک کرده است. علاوه بر این، به گفته کارشناسان بازار نفت، حجم قابل توجهی از محموله‌های نفت خام عراق نیز برای حرکت از خلیج فارس به سمت اروپا در اطراف آفریقا ذخیره شده است.

وضعیت عبور کشتی‌های نفتکش از دریای سرخ

اگرچه جریان‌های نفت خام از خلیج فارس به اروپا نسبت به فروش آن در آسیا کمتر است، اما همین محموله‌ها رویکرد مالکان نفتکش نسبت به عبور از دریای سرخ را نشان می‌دهند.

حمل‌ونقل کانتینری که بیشترین خسارت را از حملات حوثی‌ها خورده است، پیش از حملات هوایی ایالات متحده و بریتانیا تا حد زیادی منحرف شده بودند. بغد از حمله آمریکا و بریتانیا تعداد فزاینده‌ای از نفتکش‌ها و کشتی‌های فله‌بر هم همان مسیر کشتی‌های کانتیری را می‌روند. نرخ نفتکش‌های نفت خام در هفته‌های اخیر نیز افزایش یافته است.

نرخ حمل‌ونقل کشتی‌های Aframax که حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت را حمل می‌کنند بیش از دو برابر شده و از اواسط دسامبر به ۸۰ هزار دلار در روز رسیده است. نرخ کشتی‌های Suezmax که به دلیل توانایی آن‌ها برای عبور کامل از کانال سوئز به این نام شناخته می‌شود، حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۷۰ هزار دلار در روز رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *