به گزارش کیان آنلاین به نقل از تسنیم ، بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها بانکها مکلف هستند برای ارائه خدمات افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک کد ملی و اطلاعات اقامتگاه در سامانه املاک و اسکان را بررسی کنند.
۲۵ اردیبهشت ماه امسال شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور سیزدهم در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها» را برای اجرا به وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد، کار، بانک مرکزی و قوه قضائیه ابلاغ کرد.
این قانون شامل ۱۵ ماده است که در آن به بخشهای مختلف زمین، مسکن و اجارهبها با هدف تسهیل امور برای مردم پرداخته شده است. در بخشی از مواد قانون مذکور و در بخش اجارهبها برای مستاجران و موجران موارد حمایتی قابل توجهی آمده است. در بخش اول این پرونده مواد قانون را به صورت تک تک و با جزئیات منتشر شده تا عموم مردم از امتیازهایی که قانون برای آنها در نظر گرفته است، مطلع شوند.
بیشتر بخوانید:
روش دریافت سفته الکترونیکی از سامانه بانکی چگونه است؟
ماده ۴- متن زیر به انتهای بند ۷ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اضافه میشود:
«بانکها و دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به اطلاعرسانی موضوع این بند به مشتریان و مراجعان خود و تشویق آنها به ثبت اطلاعات مزبور اقدام کنند.»
بند ۷ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
«پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانهای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبتنام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درجشده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.
همچنین حداکثر ظرف مدت ۶ماه پس از لازمالاجرا شدن این تبصره، کلیه ارائهدهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهرهبردار صادر نمایند.»