برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها در مورد شرایط اعطای تسهیلات به پایان می‌رسد؟

به گفته مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، افراد می‌توانند شکایت خود را درباره تمام موارد بانکی در سایت بانک مرکزی یا با شماره‌گیری ۲۷۰۶ ثبت کنند.
برخورد سلیقه ای بانک ها

کیان آنلاین_ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: تسهیلاتی که بناست گره‌گشا باشد اما گاهی به سبب برخوردهای سلیقه ای برخی از شعب بانک‌ها مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد، مشکلاتی که بعضا سبب می‌شود متقاصیان از دریافت تسهیلات پشیمان شوند.

عقب نشینی در دریافت تسهیلاتی که آقای میرزایی یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: برای دریافت تسهیلات به شعب یکی از بانک‌ها مراجعه کردم. پس از دو روز رفت و آمد بنا شد ضامن خود را معرفی کنم اما بانک اعلام کرد بازنشسته بالای ۶۵ سال به عنوان ضامن قبول نمی کند، این بود که مجبور شدم قید دریافت وام را بزنم.

دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان آقای سیدی هم گفت: در برخی از بانک ها برای دریافت تسهیلات باید از هفت خان رستم عبور کرد! اول که باید در بانک حساب داشت و بعد هم باید ضامن مورد تایید باشد اما این تایید چارچوب ندارد و شرایط سنی در اولویت است!

البته که سخت‌گیری شعب تنها مربوط به تسهيلات خرد نمی‌شود و متقاضیان تسهیلات تکلیفی هم در رابطه با سخت‌گیری‌های بانک‌ها گلایه مند هستند. موردی که آقای کوسه‌سفر دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: برای دریافت وام ازدواج به سه بانک برای بررسی شرایط مراجعه کردم و هر سه آنها بازنشسته بالای ۶۵ سال را برای ضمانت قبول نداشتند و در خصوص نیاز به یک ضامن هم اظهار تعجب می‌کردند.


بیشتر بخوانید: سقف وام بانکی افزایش یافت: 300 میلیون تومان


برخوردهای سلیقه ای برخی از شعب بانکی که صدای معاون اقتصادی سازمان بازرسی را هم در آورد و در این خصوص گفت: پیش بینی شده است زمانی که مشتری به بانک مراجعه می‌کند و می‌خواهد در قالب عقود بانکی، قانون عملیات بانکی بدون ربا به طور مثال فروش اقساطی، جعاله، خرید دین و… تسهیلات دریافت کند، چه شرایطی باید داشته باشد.

او افزود: بعضا در یک سال گذشته دیده‌ایم برخی از بانک‌ها یک‌سری مقررات خلاف قانون برای مردم تعیین کرده‌اند و بر اساس گزارش‌های مردمی به این موضوع ورود کردیم. به طور مثال برخی از شعب بانک‌ها اعلام کردند ضامنی که سن او بالای ۶۵ سال باشد را نمی‌پذیرند که این قطعا خلاف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: یا به طور مثال مقرر کردند اگر کسی قرار است ضامن شود باید در همان شعبه حساب داشته باشد که این مورد هم خلاف است. بخشنامه بانک مرکزی این اجازه را به هیچ بانکی نمی‌دهد که چنین تکلیفی را برای مشتری معین کند.

امکان ثبت شکایات مردمی از بانک‌ها فراهم است

اقدامات خلاف بخشنامه بانک مرکزی برخی از شعب بانکی که سبب شکل گیری برخی از نارضایتی ها شده است. در ادامه هم باشگاه‌ خبرنگاران جوان به سراغ محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی رفت. او در پاسخ به این پرسش که افراد، تخلفات بانک‌ها در زمینه تضامین و شرایط خارج از قاعده بانک‌ها در بخش دریافت تسهیلات را چگونه می‌توانند، گزارش دهند؟ گفت: افراد می‌توانند شکایت خود را در سایت بانک مرکزی ثبت کنند و رسیدگی هم خواهد شد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی یک مرکز تماس ۲۷۰۶ دارد، همچنین یک بخش هم در سایت بانک مرکزی تحت عنوان ثبت شکایت وجود دارد که افراد می‌توانند موارد و شکایت خود را در آنجا ثبت کنند و آیتم آن فعال است.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: این دو بخش (مرکز تماس و سایت بانک مرکزی) برای همه موارد و موضوعات بانکی است و در آنجا گزارشات و موارد بررسی می‌شود.

مهر ماه نیز این مقام مسئول در خصوص تضامین تسهیلات ازدواج به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: تضامین بر اساس قانون مشخص شده‌اند که حداکثر یک ضامن یا سفته است. ما از بانک‌ها هم درخواست کردیم که اعتبارسنجی را انجام دهند و بانک‌هایی که بیش از یک ضامن را بخواهند ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم و تذکراتی را هم داده‌ایم و یک‌سری از بانک‌ها که بیش از یک ضامن درخواست داشته‌اند شناسایی و به هیات انتظامی جهت برخورد معرفی شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۸،۴۷۸.۹ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۳.۹ درصد افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی مبلغ ۲۳،۷۰۳.۱ هزار میلیارد ریال معادل ۸۳.۲ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۴،۷۷۵.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۱۶.۸ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی هفت ماهه امسال مبلغ ۱۸،۲۲۴.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۷۶.۹ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۱،۸۹۱.۹ هزار میلیارد ریال معادل ۳۹.۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.

همچنین از ابتدای سال تا ۷ آبان ۱۴۰۲ حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ۵۰۰ هزار متقاضی پرداخت شده است. در این مدت میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری نیز به بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان رسید که ۴۴۰ هزار متقاضی آن را دریافت کرده‌اند.

بنابر آمار اعلامی هرچند روند پرداخت تسهیلات در برخی از حوزه‌ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته، اما برخی از برخورد‌های سلیقه‌ای و سختگیری‌های بی مورد شعب بانک‌ها سبب شده برخی از متقاضیان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند و این انتظار وجود دارد بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر توجه ویژه تری به این موضوع داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *