به گزارش کیان آنلاین ، فیس لیفت پژو ۲۰۷ (Peugeot ۲۰۷ Facelift) بالاخره رسما تایید شد و این بار بهتر از یک تغییر ظاهری ساده است. آیا این پروژه، یک تحول فنی واقعی است یا تکرار گذشته؟ پاسخ در گیربکس است. مدل جدید پژو ۲۰۷ با هدف حذف گیربکس AL۴ و استفاده از گیربکس دوکلاچه (DCT) تعریف شده است. این فیس لیفت ۲۰۷ با مدل «ارتقایافته» فعلی (دارای سیستم کنترل پایداری) کاملا متفاوتی است. در ادامه تمام جزییات فنی و زمان عرضه را بررسی میکنیم.
پس از مدتها گمانهزنی، مدیرعامل ایران خودرو به تمام شایعات پایان داد. او تایید کرد که پروژه پژو ۲۰۷ فیس لیفت ایران خودرو در کنار فیس لیفت تارا در دستور کار قطعی قرار دارد. این تاییدیه رسمی که در سامانه کدال نیز اطلاعات آن ثبت شده، نشان میدهد این شرکت قصد ندارد هاچبک پرفروش خود را کنار بگذارد.
زمان عرضه مدل جدید پژو ۲۰۷
طبق اعلامهای صورت گرفته، ابتدا گمانهزنیهایی برای عرضه در سال ۱۴۰۴ وجود داشت. با این حال، منابع موثقتر، از جمله در گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل، مهرماه ۱۴۰۵ را به عنوان زمان ورود به خط تولید اعلام کردهاند. بنابراین، به نظر میرسد باید تا پایان سال ۱۴۰۵ منتظر ورود این خودرو به خیابانها باشید.
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ فیس لیفت (مدل ۱۴۰۴-۱۴۰۵)
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ فیس لیفت ۱۴۰۴ دقیقا همان نقطهای است که تفاوت اصلی را رقم میزند. آیا ایران خودرو صرفا به تغییر سپر و چراغ بسنده میکند یا شاهد یک تحول فنی واقعی خواهیم بود؟ خبرهای تایید شده نشان میدهند که تمرکز اصلی روی تغییر گیربکس است.
مهمترین خبر در مورد پژو ۲۰۷ فیس لیفت با گیربکس جدید، استفاده از سیستم انتقال قدرت دوکلاچه (DCT) است. این بزرگترین تغییر فنی مدل جدید پژو ۲۰۷ محسوب میشود. طبق اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این پروژه با هدف ارتقای تجربه رانندگی تعریف شده است. این گیربکس احتمالا از نوع تَر (Wet Clutch) خواهد بود که نسبت به گیربکسهای اتوماتیک معمولی (AT) یا AMT (نیمه اتوماتیک) مزایای مشخصی دارد:
- رانندگی بسیار نرمتر و تعویض دندههای سریعتر
- کاهش مصرف سوخت به دلیل بازدهی بالاتر
در مورد تامینکننده این گیربکس، نام شرکت DAE شنیده میشود، هرچند شایعاتی هم در مورد تولید آن در شرکت نیرو محرکه وجود دارد که هنوز قابل تایید نیست.
پیشرانه احتمالی ۲۰۷ جدید ایران خودرو (TU۵ و TU۵P)
گیربکس جدید به تنهایی معنا ندارد، باید دید با کدام موتور هماهنگ میشود. تمام شواهد نشان میدهند که ایران خودرو قصد دارد از همان پیشرانه آشنای TU۵ پلاس (TU۵P) برای فیس لیفت پژو ۲۰۷ استفاده کند. این موتور نسخه بهروزرسانی شده TU۵ قدیمی است. این پیشرانه به لطف تغییراتی مانند افزودن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT)، به قدرت حدود ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر دست یافته است.
چالش های فنی هماهنگی موتور و گیربکس
هماهنگی (کالیبراسیون) پیشرانه TU۵P با یک گیربکس DCT، یک پروژه بسیار سنگین نرمافزاری و سختافزاری است. این ترکیب روی کاغذ عالی به نظر میرسد و نتیجه موفق آن میتواند یک خودروی چابکتر، سریعتر و با رانندگی بسیار نرمتر بسازد. اما اگر مهندسان ایران خودرو نتوانند این هماهنگی را به درستی انجام دهند، تجربه رانندگی میتواند به یک شکست فنی تبدیل شود. این بزرگترین ریسک و مهمترین نقطه عطف این پروژه خواهد بود.
باید بپذیریم که فیس لیفت ۲۰۷ برای رقابت در بازار به چیزی بیشتر از طراحی فعلی نیاز دارد. طراحی کنونی که اساسا یک بهروزرسانی برای پژو ۲۰۶ (یا همان ۲۰۶ پلاس جهانی) محسوب میشود، در بازار جهانی کاملا منسوخ شده است. انتظار میرود این بار شاهد یک تغییر ظاهری سنگین باشیم. تغییرات احتمالی مدل جدید خیلی بیشتر از تعویض چراغها خواهند بود و شامل موارد زیر هستند:
- بازطراحی کامل دماغه خودرو برای ایجاد ظاهری مدرنتر و هماهنگ با زبان طراحی جدید
- استفاده از گرافیک جدید (احتمالا LED) در چراغها
- برخی رندرها به تغییر دستگیرههای در (همرنگ بدنه) و تغییرات جزیی در خطوط پروفایل جانبی اشاره دارند تا خودرو اسپرتتر به نظر برسد
کابین، پاشنه آشیل ۲۰۷ فعلی است. هرچند ایران خودرو یکبار داشبورد را بهروز کرد، اما ساختار کلی آن قدیمی است. برای داخل پژو ۲۰۷ فیس لیفت، ایران خودرو وعده «استایل داخلی جدید» را داده است. اینکه داخل این خودرو چقدر متحول میشود، هنوز مشخص نیست. اما انتظارات شامل موارد زیر هستند:
- طراحی مجدد کامل داشبورد و پنل میانی
- استفاده از نمایشگر مرکزی بزرگتر و مدرنتر
- احتمال استفاده از پشتآمپر دیجیتال (حداقل در نسخه فول آپشن)
- طراحی جدید غربیلک فرمان با دکمههای کنترلی بهروز شده
تا این لحظه، هیچ تصویر رسمی از پژو ۲۰۷ فیس لیفت جدید منتشر نشده است. اما برای پاسخ به کنجکاوی بازار، علاقهمندان با کمک ابزارهای هوش مصنوعی (مانند ChatGPT و Gemini) رندرهایی را خلق کردهاند. این تصاویر به ما کمک میکنند تا پتانسیل تغییرات را تجسم کنیم. در این رندرها چه میبینیم؟ باید تاکید کرد این تصاویر صرفا گمانهزنیهای طراحی هستند و هیچکدام مورد تایید رسمی ایران خودرو نیستند.
منبع: پرشین خودرو