به گزارش کیان آنلاین ، شرایط پیشفروش کراساوور محبوب و اسپرت «لاماری ایما» را اعلام شد. این بخشنامه که ویژه متقاضیان عادی و «متقاضیان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اختصاص یافته، در آبانماه ١٤٠٤ اجرا خواهد شد و جزئیات قابل تأملی را در بطن خود دارد. بر اساس این طرح، لاماری ایما با مدل ١٤٠٤ و با قیمت علیالحساب به متقاضیان واگذار میشود. موعد تحویل خودروها برای اسفندماه ١٤٠٤ برنامهریزی شده است.
ثبتنام برای این طرح از ساعت ١١ صبح روز دوشنبه مورخ ١٤٠٤/٠٨/٠٥ (پنجم آبانماه) بهصورت اینترنتی آغاز خواهد شد و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.
نکته اصلی اینجاست که قیمت خودرو قطعی نیست. مبلغی که در جدول بهعنوان «قیمت مصرفکننده علیالحساب» درج شده، معادل ٢١,٥٧٣,٠٠٠,٠٠٠ ریال (دو میلیارد و یکصد و پنجاه و هفت میلیون و سیصد هزار تومان) است. متقاضی در زمان ثبتنام، دقیقاً نیمی از این مبلغ، یعنی ١٠,٧٨٦,٥٠٠,٠٠٠ ریال (یک میلیارد و هفتاد و هشت میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان) را بهعنوان پیشپرداخت واریز میکند.
قیمت نهایی خودرو در زمان صدور دعوتنامه (نزدیک به موعد تحویل در اسفند ١٤٠٤) و بر اساس قیمت روز مصوب شرکت و نهادهای قانونی تعیین خواهد شد. مابهالتفاوت قیمت نهایی و مبلغ پیشپرداخت، در آن زمان از خریدار دریافت میگردد. خودروها در چهار رنگ سفید، مشکی، خاکستری و سبز قابل انتخاب هستند.
ریسک پنهان در قرارداد: مفهوم قیمت «علیالحساب»
مهمترین بخش تحلیلی این بخشنامه، پذیرش ریسک افزایش قیمت توسط خریدار است. در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به نوسانات نرخ ارز، هزینههای تولید و تورم انتظاری، تقریباً قطعی است که قیمت نهایی لاماری ایما در اسفندماه ١٤٠٤، تفاوت قابل توجهی با قیمت علیالحساب فعلی خواهد داشت.
خریدار با پرداخت بیش از یک میلیارد تومان، در واقع خودرویی را پیشخرید میکند که قیمت تمامشده آن را نمیداند. این مدل فروش، تمام ریسک تورم و افزایش هزینههای آتی را از دوش تولیدکننده برداشته و مستقیماً به مصرفکننده منتقل میکند.
از سوی دیگر، به این پیشپرداخت، «سود مشارکت» تعلق میگیرد. طبق پاورقی بخشنامه، این سود بر اساس «آئیننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو» و حداکثر تا سقف ١٦ درصد (سالیانه) محاسبه خواهد شد. با توجه به فاصله حدوداً ٤ تا ٥ ماهه تا تحویل، این سود (که بسیار کمتر از نرخ تورم واقعی است) نمیتواند پوششدهنده کاملی برای کاهش ارزش پول خریدار باشد.
در بخش «جریمه تاخیر»، عبارت «بعلاوه یک درصد ماهیانه» ذکر شده که نشان میدهد در صورت تاخیر احتمالی از سوی شرکت در تحویل خودرو، جریمهای (احتمالاً مازاد بر نرخ سالیانه مصوب) به ودیعه مشتری تعلق میگیرد که این بند به نفع خریدار است، هرچند اصل بر تحویل به موقع در اسفندماه است.
جدول رسمی فروش لاماری ایما (ویژه طرح جوانی جمعیت – آبان ١٤٠٤)
در ادامه، جدول کامل شرایط این پیشفروش جهت بررسی دقیقتر ارائه میشود.
| نوع خودرو | مدل | قیمت مصرف کننده علی الحساب (ریال) | مبلغ پیش پرداخت به ریال | رنگهای قابل عرضه | موعد تحویل | سود مشارکت (سالیانه) | جریمه تاخیر (سالیانه) | کد طرح فروش | روش پرداخت |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| لاماری ایما | ١٤٠٤ | ٢١,٥٧٣,٠٠٠,٠٠٠ | ١٠,٧٨٦,٥٠٠,٠٠٠ | سفید، مشکی، خاکستری، سبز | اسفند ماه | (طبق آئیننامه – حداکثر ١٦٪) | بعلاوه یک درصد ماهیانه | EMJPC-٤٠٨١ | نقدی |
بررسی فنی لاماری ایما؛ چرا ایما همچنان جذاب است؟
فارغ از شرایط فروش، لاماری ایما (که در اصل دانگفنگ فورتینگ T5 Evo است) محصولی است که از بدو ورود به بازار ایران، به دلیل طراحی ظاهری بسیار تهاجمی و مشخصات فنی قابل قبول، به سرعت در کانون توجه قرار گرفت.
زبان طراحی: تهاجمی، اسپرت و متمایز
برگ برنده اصلی ایما، طراحی خارجی آن است. این خودرو زمانی به ایران آمد که بازار تشنه طرحهای جدید و هیجانانگیز بود. جلوپنجره بسیار بزرگ و مقعر با خطوط عمودی کرومی (که به دهان کوسه یا نهنگ تشبیه میشود)، چراغهای اصلی مخفیشده در سپر و چراغهای روشنایی روز (DRL) باریک و خشن در بالا، چهرهای به شدت تهاجمی به این خودرو بخشیدهاند. این سبک طراحی، که یادآور محصولات گرانقیمتتری مانند مازراتی لوانته است، به خوبی توانست نظر مثبت خریداران جوان و خانوادههای اسپرتپسند را جلب کند.
در نمای جانبی، خط سقف با شیب ملایم به سمت عقب (طراحی شبهکوپه) و خطوط شخصیت قوی روی درها، حس پویایی را القا میکنند. در نمای عقب نیز چراغهای سرتاسری (ترند روز)، دیفیوزر اسپرت و چهار خروجی اگزوز (که البته دو تای آنها واقعی هستند) این زبان طراحی تهاجمی را تکمیل میکنند. لاماری ایما با طول ٤٥٦٥ میلیمتر، عرض ١٨٦٠ میلیمتر و فاصله محوری ٢٧١٥ میلیمتر، در سگمنت کراساوورهای کامپکت (C-CUV) قرار میگیرد و فضای کابین مناسبی را برای یک خانواده ارائه میدهد.
قوای محرکه: قلب تپنده میتسوبیشی
زیر کاپوت لاماری ایما، یکی از نقاط قوت کلیدی آن قرار دارد. پیشرانه این خودرو یک موتور ١.٥ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) است که توسط میتسوبیشی توسعه یافته و با کد 4A95TD شناخته میشود.
این پیشرانه قادر به تولید حداکثر قدرت ١٩٥ اسب بخار (در ٥٦٠٠ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ٢٨٥ نیوتنمتر است. نکته قابل توجه، در دسترس بودن این گشتاور بالا از دور موتور بسیار پایین ١٥٠٠ تا ٤٠٠٠ دور در دقیقه است که کشش و شتابگیری ثانویه بسیار خوبی را برای این کراساوور ١.٥ تنی فراهم میکند.
انتقال قدرت این مجموعه به چرخهای جلو (FWD) از طریق یک گیربکس ٧ سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر (Wet Dual-Clutch) صورت میگیرد. استفاده از گیربکس دوکلاچه تَر (WDCT) یک مزیت بزرگ محسوب میشود، زیرا این نوع گیربکسها در مقایسه با انواع خشک (Dry)، مدیریت حرارتی بسیار بهتری دارند، در ترافیکهای سنگین کمتر داغ میکنند و استهلاک و دوام به مراتب بالاتری دارند. این ترکیب فنی، شتاب صفر تا صد رسمی حدود ٩.٥ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی حدود ٦.٦ لیتر در صد کیلومتر را برای ایما به ارمغان میآورد که آن را به یکی از چابکترین خودروها در کلاس خود در بازار ایران تبدیل کرده است.
کابین، رقبا و چشمانداز بازار
جذابیت لاماری ایما تنها به بیرون آن خلاصه نمیشود. کابین این خودرو نیز با پیروی از ترندهای روز طراحی شده و مجموعهای از امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه میدهد.
امکانات رفاهی و ایمنی
طراحی داخلی ایما مدرن و فناورانه است. بارزترین ویژگی، نمایشگر یکپارچه عریض در بالای داشبورد است که از دو صفحه نمایش ١٠.٢٥ اینچی (یکی برای کلاستر دیجیتال پشت فرمان و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی) تشکیل شده است. غربیلک فرمان D-Cut، طراحی اسپرت دریچههای تهویه (که شباهتهایی به محصولات مرسدس بنز دارد) و نورپردازی امبینت، حس خوبی را به سرنشینان منتقل میکند.
از نظر امکانات رفاهی، لاماری ایما در سطح قابل قبولی قرار دارد. سقف پانورامیک برقی، صندلیهای چرمی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (در برخی نسخهها دوگانه)، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، کروز کنترل، دوربین ٣٦٠ درجه (یا دوربین عقب بسته به تیپ)، ترمز پارک برقی و اتوهلد از جمله این موارد هستند.
در بخش ایمنی، این خودرو به ٦ کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HHC) و سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC) مجهز است.