ثبت بالاترین تورم در تاریخ ایران برای دولت رئیسی

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
وضعیت اقتصاد ایران

کیان آنلاین: فایننشال تریبون اخیرا گزارشی درباره وضعیت اقتصاد ایران منتشر کرده که آمارهای آن هولناک است. در این گزارش گفته شده که تورم ایران به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده است.

بالاترین تورم در تاریخ اقتصاد ایران

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی است که تورم سالانه گزارش شده از سوی مرکز به صورت ماهانه به بالاترین حد خود رسیده است. مرکز آمار ایران در گزارش جدیدی که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد متوسط تورم سالانه در دهمین ماه سال جاری (۲۲ آذر تا ۳۰ دی) به ۴۶/۳ درصد رسیده است که تنها در سال‌های مالی ۹۵-۹۶ و ۹۶-۹۷ ایران نرخ تورم بالاتر از سطح فعلی را تجربه کرد.

قابل ذکر است این هشتمین ماه متوالی است که تورم سالانه پس از آنکه دولت با لغو واردات یارانه‌ای شدید کالا‌های ضروری، آنچه را «جراحی اقتصادی» نامیده می‌شد، به اجرا گذاشته است.

شاخص عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی (با استفاده از سال منتهی به اسفند ۹۵ فروردین ۱۳۹۶ به عنوان سال پایه مارس ۲۰۱۷) به ۵۸۷/۴ رسید که نشان‌دهنده رشد ماهانه ۴.۳ درصدی و افزایش سالانه ۵۱.۳ درصد نسبت به سال قبل است.

بیشترین تورم مربوط به رستوران‌ها و کمترین تورم در بخش ارتباطات است

از بین ۱۲ گروه کالا و خدمات بررسی شده توسط SCI، بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه به ترتیب مربوط به «هتل‌ها و رستوران ها» با ۷۵/۱ درصد و «ارتباطات» با ۸/۸ درصد است. بیشترین و کمترین نرخ تورم ماهانه به ترتیب مربوط به «حمل و نقل» با ۱۱/۹ درصد و «آموزش» با ۰/۳ درصد بوده است. «هتل‌ها و رستوران‌ها» با ۷۸/۴ درصد و «ارتباطات» با ۱۲/۸ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

شاخص CPI برای خانوار‌های شهری به ۵۷۸/۵ و برای خانوار‌های روستایی به ۶۳۷/۱ رسید که هر دو این شاخص‌ها نشان‌دهنده افزایش ماهانه ۴/۳ درصدی هستند. SCI تورم سالانه مناطق شهری و روستایی را به ترتیب ۴۵/۵ درصد و ۵۰ درصد اعلام کرد؛ این در حالی است که تورم سالانه در این ماه برای مناطق شهری ۵۰/۶ درصد و برای مناطق روستایی ۵۴/۹ درصد بوده است.

بنا بر این گزارش، افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات با سرعت بی‌سابقه‌ای پس از تصمیم دولت برای بازنگری در سیستم یارانه‌های وارداتی شتاب گرفت. در این اقدام دولت، رویه بحث‌برانگیز تخصیص دلار ارزان با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر دلار برای واردات کالا‌های اساسی از جمله ذرت، آرد سویا، روغن فرآوری‌نشده، دانه‌های روغنی و جو و به علاوه به گندم، آرد و دارو لغو شد.

دولت چه وعده‌ای درباره اقتصاد ایران داده بود؟

به گزارش کیان آنلاین، افزایش نرخ تورم در ایران در حالی رخ داده که پیش از این مقامات دولت کنونی، وعده بهبود شرایط را داده بودند. وزیر اقتصاد پیش از آنکه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود اگر در سال 1401 تورم بهبود یابد، به خاطر شرایط موجود است که باعث می‌شود 15 درصد تورم کاهش یابد و در حقیقت دولت بعد 15 درصد تورم را نباید به حساب خوذش بگذارد!

تورم در حالی به بالاترین حد خود در تاریخ کشور رسیده که طبق گفته وزیر باید 15 درصد را نیز به آن افزود و اصل تورم را محاسبه کرد.

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در تحلیل وضعیت کنونی یادداشتی در کانال تلگرامی خود منتشر کرده که در آن نوشته «کنترل نرخ ارز در گرو چاره جویی برای تورم است . تا زمانی که رشد پایه پولی و رشد حجم نقدینگی در حدود ۳۵-۴۰ درصد باشد و نرخ تورم در محدوده ۴۰-۵۰ درصد بماند وچاره جویی نشود، بدون تزریق قابل توجه ارز، تثبیت بلندمدت نرخ ارز مقدور نخواهد بود.که البته این روش تثبیت بدون حل معضل تورم بالا،باعث تقویت نرخ حقیقی ارز و موجب تحدید صادرات و تولید و تشدید واردات و خروج سرمایه خواهد شد.»

همتی همچنین نوشته «از نظر تئوری، برای کنترل تورم باید سیاست پولی انقباضی باشد و این یعنی باید نرخ بهره واقعی مثبت شود تا در کنار سایر اقدامات شاید بتوان در کوتاه مدت نرخ تورم را مهار کرد. لازمه این سیاست نیز این است که تکلیف بانکهای ناتراز مشخص شودتا بالابردن نرخ سود بتواند موجب کاهش تقاضا و فشار تورمی بشود. در چنین شرایطی، به صورت جدی باید ترازنامه بانکها را کنترل و مراقب کرد و از ذخایر بانک مرکزی محافظت نمود و تلاش جدی در کم کردن انبساط ترازنامه بانک مرکزی به عمل آورد.»

لینک خبر: https://financialtribune.com/node/116908

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما