در فصل سرد چه بکاریم؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
سبزیجات

کیان آنلاین : کشاورزی و باغبانی در سرمای فصل زمستان باید و نبایدهای خاص خود را دارد. شاید برای افرادی که علاقه شدیدی به کشاورزی و باغبانی دارند این سوال پیش بیاید که در زمستان چه بکاریم. برای رسیدن به پاسخ این پرسش ما را در ادامه این گزارش همراهی کنید.

سرمای فصل زمستان مناسب کاشت چه چیزهایی است؟

هر آب و هوا مناسب کاشت یک محصول است، مثلا در مناطق نیمه سردسیری بهتر است سیب زمینی، پیاز، لبو، باقلا، هویج، چغندر، تره فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی، توت فرنگی، مارچوبه، سیر و ترب کوهی را برای کاشتن در سرمای فصل زمستان انتخاب کنید. در مناطق معتدل اما پیشنهاد ما به شما کاشت نخود فرنگی، لوبیا سبز، باقلا و اسفناج است.

بد نیست بدانید در مناطق خشک کلم بروکلی، کلم بروکسل، نخود فرنگی، کاهو، شلغم، اسفناج و گل کلم خیلی خوب عمل می آیند و کاشت آنها بدون دردسر محصولی با کیفیت نصیب شما می کند.

مناسب ترین گیاهان برای فصل سرما در مناطق نیمه گرمسیری ترجیحا برای کاشت، شلغم، موسیر، نخود فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج، باقالا، کاهو، پیازها، پیازچه و تربچه را انتخاب کنید تا زحمات شما به باد نرود و از زمانی که صرف کشاورزی در چنین منطقه ای کردید به هیچ عنوان پشیمان نشوید.

اما شاید از خودتان بپرسید که در مناطق گرمسیری چه بکاریم، جواب بسیار ساده است زیرا مناسب ترین گزینه برای کشاورزی در چنین آب و هوا و منطقه ای، کدو سبز، کدو، کلم بروکلی، کاهو، چغندر، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، ذرت، کدو تنبل، گل کلم و هویج هستند.

بهترین گیاهان برای فصل زمستان اول زمستان و در مناطق پربرف زمان و مکان مناسبی برای کاشت باقلاست، سپس باید منتظر ماند تا در طول زمستان رشد کند و اوایل بهار شروع به برداشت آن کنید البته در مناطقی با آب و هوای معتدل برداشت محصول باقلا در زمستان هم ممکن است.

سبزیجات
سبزیجات

اواخر پاییز یا اول زمستان برای کاشت سیر هم زمان مناسبی است و برداشت محصول آن در بهار صورت می گیرد اما در مناطق گرم کاشت سیر اول بهار و برداشت آن برای فصول سرد مثل پاییز و زمستان می ماند. اما گزینه پیشنهادی بعدی ما برای کاشت گیاهان در سرمای فصل زمستان، هویج است هرچند در هوای سرد رشد کمی دارد اما می توان تا چند ماه آن را در خاک محافظت کرد.

مناسب ترین سبزیجات برای سرمای فصل زمستان کلم پیچ هم برای کاشت در فصل زمستان عالی است زیرا سرمای هوا طعم آن را شیرین تر می کند. درست است که کلم پیچ در برابر سرما دارای مقاومت بالایی است اما در برابر بارش های سنگین برف باید از برگ های آن با دقت محافظت کرد.

اما نوبتی هم باشد نوبت سیب زمینی است، برای کاشت سیب زمینی در فصل زمستان آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید، سپس در عمق ۲۵ سانتی متری خاک می توان آن را کاملا فرو کرده طوری که سرمای زمستان آسیبی به آنها وارد نکند.

مارچوبه نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب برای کاشت در سرمای فصل زمستان است که از طریق روش خوابانیدن تکثیر می شود. برای این کار باید ساقه های زیر زمینی مارچوبه را در عمق ۲۵ سانتی متری خاک بکاریم و بعد رشد، روی آنها را با کود بپوشانیم. هنگامیکه بهار از راه رسید کودها را کنار زده تا جوانه های زیبای مارچوبه به رشد خود ادامه دهند.

سبزیجات
سبزیجات

در زمستان چه سبزی هایی بکاریم؟

چغندر که از یکی از بهترین و پرطرفدار ترین محصولات کشاورزی زمستانی است باید بین ۶ الی ۸ هفته قبل آغاز یخبندان، کشت شود. در طول دوران رشد چغندر برگ های آن نیز به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته در آش قابل خوردن است. از آنجایی که هوای سرد و مرطوب روال رشد و تکامل کاهو را بهبود می بخشد سرمای فصل زمستان برای کاشت این گیاه هم بسیار مناسب است اما اگر دما بیش از حد پایین بود احتیاط حکم می کند پوششی مناسب برای جلوگیری از انجماد روی آن قرار دهیم.

کاشت جعفری در فصل زمستان نیازمند مقداری کمپوست است اما بنابر احتیاط قبل از شروع سرما اقدام به کشت آن کنید تا در زمستان آماده برداشت شود.

سبزیجات
سبزیجات

اسفناج  هم از جمله سبزی هایی است که در سرما رشد بهتری دارد بنابراین قبل اینکه سرما غیر قابل تحمل شود برای کاشت آن آستین ها را بالا بزنید و در زمستان از محصول خود لذت ببرید.

اگر عاشق کشاورزی و باغبانی هستید و با آمدن سرمای فصل زمستان دغدغه این را داشتید که حالا چه بکاریم با مطالعه این مقاله دیگر جای نگرانی برایتان باقی نمی ماند زیرا دیگر کلی پیشنهادات جذاب برای کاشت در سرمای فصل زمستان در اختیار دارید.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما