پایان جنگ تجاری آمریکا و چین؛ آیا آمریکا برای مقابله با روسیه و ایران به چین نیاز دارد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
روابط اقتصادی چین و آمریکا

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: «اینجا، جایی است که آمریکا در آغاز سال ۲۰۲۴ ایستاده است؛ چین از روسیه در جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کند. چین از ایران علیه اسرائیل حمایت می‌کند. چین زمینه ورود پیش‌سازه‌های شیمیایی داروی فنتانیل به مکزیک، تبدیل آن به فنتالین و قاچاق آن به سمت آمریکا را فراهم کرده است.»

نشریه فوربز با این مقدمه به طعنه می‌گوید: زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده پیروزی خود را در جنگ تجاری ترامپ و بایدن با چین اعلام کند. این رسانه نوشته «زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده از حمایت دومین اقتصاد بزرگ جهان برای محکوم کردن تجاوز روسیه در اروپا به نقض آشکار قوانین بین المللی برخوردار شود. اگر چین در کنار ما باشد، روسیه عملا منزوی می‌شود.»

فوربز به دولت آمریکا توصیه کرده که زمان آن فرا رسیده است که از حمایت چین علیه ایران استفاده کنیم. «تقریباً مطمئنیم ایران از حمله تروریستی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر حمایت کرده و همچنان به حمایت از حزب الله مستقر در لبنان و شورشیان حوثی که تجارت را از طریق کانال حساس سوئز مختل کرده اند، ادامه می‌دهد.. ما به چین نیاز داریم تا ایران حساب کار دستش بیاید.»

در ادامه این گزارش به پرونده ورود دارو‌های فنتانیل به آمریکا اشاره شده است. اخیرا دولت آمریکا گفته مواد اولیه این داروی مخدر از چین به مکزیک رسیده و در آنجا فرآوری شده و به آمریکا قاچاق شده است.

سفارت جمهوری خلق چین در مکزیک بیانیه‌ای صادر کرده و گفته اتهام‌های مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه پیش‌ساز‌های شیمیایی استفاده شده توسط باند‌های مکزیکی برای تولید این دارو از چین قاچاق می‌شود، «بی اساس» است. فنتانیل یک ماده افیونی مصنوعی و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است و استفاده‌های غیرقانونی از آن توسط قاچاقچیان مواد مخدر، موضوع تنش جدی دو کشور همسایه مکزیک و آمریکا شده است.


بیشتر بخوانید:

آمریکا چطور می‌تواند در برابر دنیای آینده چینی مقاومت کند؟


به گزارش کیان آنلاین فوربز نوشته «زمان آن فرا رسیده است که چین واقعاً عرضه مواد شیمیایی را که در نهایت به فنتانیل ختم می‌شود، متوقف کند. مصرف بیش از حد این مواد مخدر باعث مرگ بیش از ۶۰۰۰۰ آمریکایی در سال می‌شود. نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری، به درستی گفته که مرگ و میر ناشی از فنتانیل در آمریکا بیش از مجموع تلفات در افغانستان، عراق و ویتنام، است. اما به نظر می‌رسد او داستان را تقلیل داده است، چون این مخدر تنها در دو سال – ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، بیشتر از جنگ‌هایی که در تمام آن سال‌ها در جریان بوده از آمریکایی‌ها تلفات گرفته است. چین اجازه نمی‌دهد این مواد مخدر علیه مردمش استفاده شود. نباید اجازه دهد که از این مواد مخدر علیه ما هم استفاده شود.»

چین از شریک تجاری برتر ایالات متحده به رتبه سوم رسیده است. “اگر آمار و ارقام تجارت سالانه آمریکا در ماه آینده منتشر شود، مشخص خواهد شد که تجارت مکزیک با ایالات متحده تقریباً ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از تجارت چین بوده است.

ناترازی تجاری ایالات متحده با چین در سال ۲۰۱۸ تقریباً هشت برابر بیشتر از هر کشور دیگری بود. امروز این رقم حتی دو برابر هم نیست. چین که در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۵ درصد از کل واردات ایالات متحده را به خود اختصاص داده بود، امروز کمتر از ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

تجارت چین و آمریکا

تجارت ایالات متحده با چین زمانی شامل ۹۰ درصد واردات و ۱۰ درصد صادرات بود. این درصد در حال حاضر ۷۵ درصد واردات و ۲۵ درصد صادرات است. هنگامی که جنگ تجاری آغاز شد، چین در موارد بسیار خاص این جنگ تعرفه‌ای را تلافی کرد. این موارد عمدتا متوجه مناطقی بود که قصد داشتند بیشترین آسیب سیاسی را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا وارد کنند. به نظر می‌رسد امروز همه چیز فراموش شده است.

سال ۲۰۲۳، صادرات سویا آمریکا به چین به ۵۵ درصد رسید که بیشترین درصد از سال ۲۰۱۶ و بیش از دو برابر صادرات این ماده در سال ۲۰۱۸ بود؛ صادرات سویا در سال ۲۰۱۸ زمانی که جنگ تجاری درجریان بود به حدود ۲۲ درصد کاهش یافته بود.

چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲ درصد از صادرات نفت آمریکا را به خود اختصاص داد که که این رقم در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۵.۵ درصد بوده است. زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده در جنگ تجاری با چین اعلام پیروزی کند.

این بدان معنا نیست که مذاکرات سختی با رئیس جمهور شی در جریان نیست. این مذاکرات در جریان است.
این بدان معنا نیست که کسب‌وکار‌های آمریکایی دیگر با چین مشکل مالکیت معنوی نخواهند داشت. آن‌ها مشکل خواهند داشت.
این بدان معنا نیست که مشکلات حقوق بشری با چینی‌ها وجود نخواهد داشت. این مشکلات ادامه خواهد داشت.
این بدان معنا نیست که ما نباید نگران حمله به تایوان یا ماجراجویی بیشتر چین در دریای چین جنوبی باشیم. نگرانی ما از بین نخواهد رفت.

ما فقط باید دعواهای‌مان را انتخاب کنیم. جهان نمی‌تواند تحمل کند که جنگ روسیه علیه اوکراین به یک کشور ناتو گسترش یابد. جهان نمی‌تواند تحمل کند که جنگ خاورمیانه فراتر از غزه گسترش یابد. ایالات متحده دیگر قادر به از دست دادن مردان و زنان جوان خود در اثر یک ماده مخدر سمی نیست.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما