استاد اقتصاد دانشگاه تهران: دولت درک واقع بینانه‌ای از وضعیت موجود ندارد

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
بهمن آرمان

کیان آنلاین – سعید شمس: بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با کیان آنلاین با اشاره به مفاد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: دولت در تنظیم بودجه واقعیت‌های جامعه را لحاظ نکرده است و به همین دلیل، اگر نمایندگان مجلس ایرادات لایحه را برطرف نکنند، قطعا در سال آینده هم با کسری بودجه و هم با بی‌نظمی مواجه خواهیم شد. در واقع این بودجه نشان داد، آن‌هایی که در دولت مستقرند، تجربه و تخصص لازم را برای فعالیت توام با تاثیرگذاری مثبت ندارند. البته اکثر کارشناسان راًی به ضعف مفرط تیم اقتصادی دولت می‌دهند که اگر فکری برای این معضل نشود، همچنان شاهد تصمیم‌هایی هزینه‌ساز خواهیم بود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: ایران در حالت تحریم قرار دارد و به همین دلیل در صادرات نفت، حتما با نوسان روبرو خواهیم شد. مشکل دیگر هم چیزی جز این نیست که دولت رقم ۸۵ دلار را برای فروش هر بشکه نفت در نظر گرفته است. اما ما اکنون برای هر بشکه ۷۲ دلار دریافت می‌کنیم که این مابه‌التفاوتِ ۱۳ دلاری یقیناً نظام مالی را با کسری بودجه روبرو خواهد کرد. در واقع باید گفت، بودجهِ تنظیم شده با قواعد کارشناسی فاصله دارد که این هزینه‌ساز خواهد شد.

او افزود: دلار وارد کانال ۴۰ هزارتومان شده است، همچنین سکهِ ۲۵ میلیونی و گرانی افسارگسیخته کالا‌های مصرفی نشانه‌ای بارز از بحران است. بحرانی که مردم را به معنای واقعی در تنگنا قرار داده و زندگی را برای عموم مشکل کرده است. با این وجود، ظاهراً آقایانی که در دولت تصمیم‌گیر هستند، هنوز به درک صحیح و واقع بینانه‌ای از وضعیت موجود ندارند تا بتوان اینطور گفت، نمی‌توانیم امیدی زیادی برای ترمیمِ فضایِ کدرِ اقتصادی داشته باشیم.

آرمان گفت: اینکه کشور ما در شرایط تحریم به سر می‌برد، به خودیِ خود خسارت‌زا است. مشکل بزرگ دیگر چیزی جز ناکارآمدی مسئولان نیست و به همین دلیل گره‌های اقتصادی روز به روز کورتر می‌شوند. تنگنا‌های فعلی در حالی آرامش را سلب کرده‌اند که اگر اداره امور را به افراد مطلع و توانا بدهیم، حتی در حالت تحریم هم می‌توانیم بخشی از مشکلات موجود را رفع کنیم.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما