هوش مصنوعی در شوک؛ ماجرای اخراج موسس شرکت OpenAI چیست؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
هوش مصنوعی سام آلتمن

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: روز جمعه OpenAI اعلام کرد «سام آلتمن» مدیرعامل بلندپایه این شرکت اخراج شده است. دلیل اخراج او نظر هیات مدیره مبنی بر بی‌اعتمادی به توانایی او برای رهبری اعلام شده و گفته‌اند «آلتمن در ارتباطات خود صادق نبوده است.» خبر اخراح آلتمن برای دنیای فناوری و شرکت مایکروسافت که حدود ۱۳ میلیارد دلار در سازنده ChatGPT سرمایه‌گذاری کرده‌اند، شوکه‌کننده بود.

«کوین رز» روزنامه‌نگار آمریکایی در قسمت آخر هارد فورک، پادکست نیویورک تایمز گفته با آشکار شدن جزئیات جدیدی از دلایل برکناری آلتمن، برخی آن را یک «کودتا» یا حتی «تصرف عدوانی» خوانده‌اند. بنا به گزارش رسانه‌های فناوری آمریکا، آلتمن در بین رده‌های مختلف شرکت OpenAI بسیار محبوب بوده و تعداد زیادی از کارمندان آن را خودش استخدام کرده است. بسیاری از آن‌ها از خبر اخراج ناگهانی آلتمن متحیر شده‌اند.

گرگ براکمن رئیس سابق و یکی از بنیانگذاران OpenAI که در اعتراض به اخراج آلتمن استعفا کرده، در توییتر خود گفته که به آلتمن اطلاع چندانی در مورد اخراج داده نشده بود. براکمن گفته «من و سام از کاری که هیات مدیره امروز انجام داد شوکه و غمگین هستیم. او گفته «اجازه دهید ابتدا از همه افراد خارق‌العاده‌ای که در OpenAI با آن‌ها کار کرده‌ایم، از مشتریان، سرمایه‌گذاران و همه کسانی که با ما همکاری کرده‌اند، تشکر کنیم. ما هنوز در تلاشیم تا دقیقاً بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.»

براکمن در ادامه توییت خود مجموعه آنچه درباره اخراج آلتمن برای آن‌ها روشن است را شرح داده و گفته «شب گذشته سام مسیجی از ایلیا ساتسکیور (یکی از بنیانگذاران شرکت اوپن‌ای‌آی) دریافت کرد که از او خواسته بود ظهر جمعه با او صحبت کند. سام در گوگل میت به نشست هیات مدیره که همه به جز گرگ در آن حضور داشتند پیوست. ایلیا به سام گفت که او اخراج شده است و این خبر به زودی منتشر می‌شود.»

دقایقی بعد، براکمن گفت که پیامی از ساتسکیور دریافت کرده است که در آن از او خواسته چت کند. ساتسکیور به براکمن اطلاع داد که آلتمن اخراج شده است؛ و براکمن گفته که به او نیز گفته شد که از سمت خود در هیئت مدیره OpenAI کنار گذاشته می‌شود، اما هنوز برای شرکت «حیاتی» است و می‌تواند به عنوان رئیس باقی بماند. براکمن گفته که تیم مدیریت شرکت بلافاصله پس از آن از تغییرات رهبری مطلع شد.

براکمن در پست خود خاطرنشان کرد که میرا موراتی که اکنون سمت مدیرعامل موقت را بر عهده گرفته است، پنجشنبه شب از تغییرات اجرایی مطلع شده بود. در حالی که اقدامات هیئت مدیره از هر جهت عجیب است، شایان ذکر است که OpenAI با ساختار شرکتی نسبتاً غیر متعارف عمل می‌کند.

OpenAI چه شرکتی است؟

OpenAI در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی راه اندازی شد. طبق اطلاعات وب سایت این شرکت، در سال ۲۰۱۹، یک شرکت انتفاعی تغییر رویه داده است. بنابراین، اکنون هیئت مدیره یک نهاد غیرانتفاعی، یک نهاد انتفاعی را اداره می‌کنند و اکثر اعضای هیئت مدیره سهام شرکت را ندارند. آلتمن، خودش، زمانی که شرکت به صورت انتفاعی ثبت شد، هیچ سهامی از شرکت نگرفت.
به گزارش رسانه‌های فناوری آمریکا، اخراج آلتمن صنعن هوش مصنوعی را در وضعیت نامشخصی قرار داده است.

به گزارش اکسیوس، اینکه یک شرکت استارتاپی موفق در حوزه فناوری به طور ناگهان و بدون تحلف آشکار، مدیرعامل و موسس خود را اخراج کند کار معمولی نیست. به عنوان مثال، تراویس کالانیک، پس از یک سری جنجال‌های مطرح شده از اوبر کنار گذاشته شد. آدام نویمان به دلیل مشکلات مالی شغل خود را در WeWork از دست داد. کریستین لانگ، مدیرعامل TradeShift به دلیل اتهامات جنسی اخراج شد. جالب‌تر اینکه رسانه‌های آمریکایی میگویند ماکروسافت که یکی از نزدیک‌ترین شرکای OpenAI است و چندین میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده، تنها یک دقیقه قبل از رسانه‌ای شدن خبر اخراج آلتمن، از آن مطلع شده است.

اکسیوس گفته به نقل از یک منبع آگاه گفته ماکروسافت هم تا یک دقیقه قبل از رسانه‌ای شدن این خبر، از آن اطلاعی نداشته است.

سام آلتمن کیست؟

داستان سام آلتمن یک ماجرای کلیشه‌ای در سیلیکون، ولی است: سال ۲۰۰۵، سام آلتمن در سن ۱۹ سالگی، دانشگاه استنفورد را رها کرد تا یک شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی به نام Loopt را تأسیس کند که توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ از جمله Sequoia Capital، New Enterprise Associates و Y Combinator را به خود جلب کرد. لوپت هرگز به مقیاس فیس‌بوک و توییتر نزدیک نشد، اما آلتمن را در صحنه سیلیکون ولی تثبیت کرد و او شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود به نام Hydrazine Capital را راه‌اندازی کرد.

آلتمن کم‌کم به سمت ریاست Y Combinator رسید. در سال ۲۰۱۵، آلتمن در کنار چهره‌های بزرگ فناوری از جمله پیتر تیل از فیس‌بوک، رید هافمن از لینکدین، و گرگ براکمن از استرایپ، خبر تاسیس OpenAI را اعلام کرد و انبوهی از پول را به این سازمان غیرانتفاعی سرازیر کرد.

آلتمن شبیه استیو جابز برای هوش مصنوعی

بسیاری از رسانه‌ها اخراج آلتمن را با اخراج استیو جابز از اپل در سال ۱۹۸۵ مقایسه کرده اند، اما حتی اخراج استیو جابز هم پس از یک عرضه ناموفق محصول صورت گرفت و این با روند رو به رشد ChatGPT در OpenAI هیچ سازگاری ندارد.

«اشلی ونس» نویسنده بلومبرگ در گزارشی نوشته اخراج آلتمن «مثل این است که اپل، استیو جابز را بعد از تبدیل شدن آیفون به پرفروش‌ترین رایانه تاریخ اخراج می‌کرد.»

علت اخراج آلتمن مشخص نیست. او که به کلی از احتمال اخراجش بی خبر بود، اوایل هفته گذشته در یک اجلاس در سانفرانسیسکو با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به نمایندگی از OpenAI شرکت کرده بود. او درباره احتمال‌های تجاری OpenAI در آینده حرف زد و گفته بود که درباره هوش مصنوعی بسیار هیجان زده است.

او هوش مصنوعی را «بزرگترین جهش رو به جلو در میان انقلاب‌های بزرگ در حوزه فناوری» خوانده و گفته بود نگرانی‌های منتقدانی نظیر یوآل هراری نویسنده را درک می‌کند، با این حال خودش را عضوی از اردوگاه حامیان هوش مصنوعی می‌داند.

نشریه آمریکایی «فورچون» گفته شاید دلیل اخراج آلتمن، این بوده که هیات مدیره فکر میکرده او از ماموریت «انتفاعی» OpenAI دور شده است؛ که اگر اینطور باشد باید منتظر دوران جدید هوش مصنوعی باشیم که دوران بسیار غریبه‌ای در تاریخ سیلیکون ولی خواهد بود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما