چشم انداز مسکن در برزخ دلار

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
علیرضا مهدی‌زاده، کارشناس بازار مسکن در خصوص چشم‌انداز آینده مسکن گفت: اتفاقاتی در اقتصاد رقم خورده که چشم انداز مسکن را با وجود تلاطم در بازار ارز، جزء مسائل مهم پیش روی اقتصاد قرار داده است.
چشم انداز مسکن در برزخ دلار

به گزارش کیان آنلاین و به نقل از همفکران؛ علیرضا مهدی‌زاده، کارشناس بازار مسکن در خصوص چشم انداز مسکن در آینده گفت: اتفاقاتی در اقتصاد رقم خورده و برخی پارامترهای مفروض در اقتصاد کشور جاری است؛ در حال حاضر با کسری بودجه شدید دولت مواجه هستیم. چاپ پول نیز از دیگر مسائل پیش روی اقتصاد است.

وی افزود: افق مشخصی راجع به مذاکرات نداریم. سپرده‌های غیردیداری نیز تبدیل به دیداری شده‌اند؛ در دو ماه اخیر این اتفاق افتاده و ما در انتظار حرکت پول‌ها به سمت یکی از بازارها بودیم و در اصطلاح، انتظارات تورمی مردم بالا رفته است.

در حال حاضر این نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا رفته و این دو بازار را متلاطم کرده است، اما دو سناریو برای اینکه چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد، پیش رو است.

مهدی‌زاده تصریح کرد: اگر قیمت دلار در یک بازه یک یا دو ماهه در رقم فعلی تثبیت شود، به دلیل همبستگی بالای نرخ دلار و مسکن و فارغ از قدرت خرید مردم، نرخ مسکن کماکان رشد خواهد کرد؛ یعنی قیمت افزایش می‌یابد و به همان نسبت هم حجم معاملات افت خواهد کرد.

در نتیجه، یک رکود تورمی در کوتاه مدت شکل می‌گیرد و افرادی که در میان مدت در بازار دلار و طلا ورود کرده بودند، با کم شدن بازدهی این بازارها در آینده، پول‌های خود را از این بازارها خارج می‌کنند و احتمال می‌رود که مقصد بعدی، مسکن و بورس است؛ زیرا بورس از نظر بازدهی از سایر بازارها جاماندگی بیشتری دارد.

این کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم که بخشی از این پول‌ها از بازار دلار و طلا خارج شود و به بازار مسکن وارد شود و احتمال می‌رود که در کوتاه مدت، یک رونق نسبی در مسکن ایجاد و قیمت‌ها نیز در سطوح بالاتر تثبیت شود.

اما سناریوی دیگر، ورود دولت، کنترل مجدد بازار و تثبیت دلار در محدوده ۳۵هزار تومان است.

وی با بیان اینکه جهش دلار به بالای سطوح ۴۰هزار تومان، جهشی مانند مهرماه سال ۹۷ است، گفت: در مهرماه سال ۹۷، دلار تا ۱۹هزار تومان رشد کرد و پس از آن تا ۱۲هزار تومان کاهش یافت. در خرداد و تیرماه سال جاری نیز، دلار تا حوالی ۳۲هزار تومان پرش کرد و بار دیگر به محدوده ۲۵هزار تومان بازگشت.

این امکان وجود دارد که وضعیت فعلی دلار نیز، یک جهش کوتاه مدت محسوب شود و با کنترل دولت به قیمت‌های پایین‌تر بازگردد.

مهدی‌زاده بیان داشت: در فاصله ورود دولت و کنترل قیمت‌ها، مقداری نقدینگی از بازار جمع و سوخت می‌شود؛ این سناریو را محتمل‌تر از تثبیت دلار در سطوح فعلی می‌دانیم.

چشم انداز آینده مسکن در برزخ دلار
چشم انداز آینده مسکن در برزخ دلار

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما