اثرات دلار 40 هزار تومانی بر اقتصاد ایران

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه تصور رسیدن دلار به محدوده ۴۰هزار تومان بسیار سخت بود، گفت: برای بررسی دلایل افزایش نرخ ارز می‌توانیم به چشم‌انداز تورمی اشاره کنیم.
اثرات دلار 40 هزار تومانی بر اقتصاد ایران

به گزارش کیان آنلاین و به نقل از همفکران؛ فرشته آهنگری، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص بررسی روند دلار در گفت‌وگو با همفکران گفت: پیش از این، تصور رسیدن دلار به محدوده ۴۰هزار تومان بسیار سخت بود؛ اما در روزهای اخیر، دلار فاصله بسیار ناچیزی با این عدد دارد. لذا باید اثرات دلار 40 هزار تومانی بر اقتصاد ایران نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: قصد ما این است که دلایل رشد دلار و در نهایت اثرات دلار 40 هزار تومانی بر بازار سرمایه را بررسی کنیم. دلار در ابتدای سال جاری ۲۶هزار تومان بود، اما هم اکنون به بیش از ۳۹هزار تومان رسیده است؛ رشدی حدود ۵۰درصد.

اما برای عنوان کردن دلایل افزایش نرخ ارز می‌توانیم به چشم‌انداز تورمی اشاره کنیم. تورم به کاهش ارزش پولی کشور در برابر سایر ارزها به خصوص دلار منجر می‌شود. نرخ تورم آبان ماه حدود ۴۸درصد بوده، اما نرخ دلار ۲۵درصد رشد داشته است؛ این موضوع نشان می‌دهد که دلایل دیگری نیز برای افزایش نرخ دلار وجود دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان داشت: در همین راستا، نگاهی به نقدینگی که خود به تنهایی پایه تورم است، خواهیم داشت. نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه، ۳۴درصد بوده است که عاملی برای رشد دلار به حساب می‌آید، اما متاسفانه باید منتظر رشد بیشتر نقدینگی در آذرماه هم بود. زیرا روند استقراض از بانک مرکزی در هفته‌های اخیر، شدید شده که ناترازی بیشتر بانک‌ها را به همراه داشته است.

آهنگری گفت: اثرات تحریم‌ها را نیز باید مد نظر قرار داد. صادرات نفت همچنان در تحریم است، صادرات غیرنفتی نیز کماکان تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد و هر دو مورد موجب شده نسبت صادرات به واردات از آن عدد تاریخی خود فاصله معناداری بگیرد و در نهایت منجر به کاهش ورود ارز کشور شده است.

به زعم  این فعال بازار سرمایه، کم رنگ شدن احیای توافقات و افزایش بسیاری از تحریم‌ها نیز، حجم ناترازی ارزی را افزایش داده و میزان ذخایر بانک مرکزی را کاهش داده است. کسری تراز تجاری امسال نیز به حدود چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده که خود به تنهایی یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ دلار است.

در مجموع، ناترازی پرداخت، کسری بودجه، تحریم، انتظارات تورمی و عرضه و تقاضا همگی دست به دست هم داده‌اند تا فاصله‌ای با نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی نداشته باشیم، اما شکسته شدن سقف‌های دلار یکی پس از دیگری توانسته است بر بازار سرمایه ما نیز اثر بگذارد.

آهنگری خاطرنشان کرد: همه فعالان بازار می‌دانند که دلار می‌تواند بر بازار و شاخص کل اثر مستقیم بگذارد؛ یعنی همبستگی مثبتی بین آنها وجود دارد، اما ضریب همبستگی یک به یک را ندارند. صحت این موضوع را برای سال جاری هم داریم؛ اینکه دلار از ابتدای سال جاری حدود ۵۰درصد افزایش نرخ داشته، اما عدد شاخص کل تنها 10درصد رشد را تجربه کرده است.

بیشترین اثر نیز بر سهم‌های صادرات محور است که می‌توان انتظار رشد بیشتری از آنها داشت. البته امیدوار هستیم طی روزهای آینده، این عقب‌ماندگی بازار تنها نسبت به بازار ارز باشد و نسبت به سایر بازارهای داخلی از جمله مسکن، خودرو و طلا جبران شود.

اثرات دلار 40 هزار تومانی بر اقتصاد ایران

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما