چرا طالبان به‌روی مرزبانان ایرانی آتش گشود

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
بعد از گذشت دو روز از درگیری بین نیروهای مرزی ایران و امارت اسلامی افغانستان اطلاعات جدیدی از سوی رسانه‌های امنیتی منتشر شد.
مرزبانی طالبان کیان آنلاین

به‌گزارش «کیان آنلاین»: «در هفته‌های اخیر و پس از اینکه «ابراهیم رییسی»، رییس جمهور در اظهاراتی خطاب به «نیروهای امارات اسلامی افغانستان»، آنها را به‌دلیل عدم ارائه حق‌آبه ایران از رود هیرمند تهدید کرد، اختلافات و درگیری‌های مجازی که البته با رجز خواهی نیروهای طالب همراه بود افزایش پیدا کرد. در پی این چالش که موضوعات از سوی دیپلمات‌ها و مسئولان وزارت امورخارجه دو سمت در حال پیگیری بود، ناگهان خبر آتش گشودن طالبان به سمت نیروهای مرزی ایران در صدر اخبار قرار گرفت. در این درگیری‌ها متاسفانه 2 سرباز وظیفه به شهادت رسیدند. حالا پس از دو روز از آن واقعه برخی رسانه‌های امنیتی خبر دادند که این درگیری در ادامه مبارزه مرزبانان ایرانی با قاچاقچیان مواد مخدر رخ داده است که در ادامه می‌خوانید.»

روز شنبه ۷ خرداد، یک کاروان از «قاچاقچیان مواد مخدر» از سمت شرق و از مقصد افغانستان قصد ورود به داخل خاک ایران را داشتند که نیروهای مرزبانی ایرانی متوجه شده و با آنها درگیر می‌شوند تا از وردشان به داخل کشور جلوگیری کنند. در پی این درگیری، نیروهای طالبان مستقر در آن سوی مرز که از موضوع بی‌اطلاع بودند و البته به‌دلیل فقدان اصول مرزبانی، اقدام به تیراندازی به طرف نیروهای ایرانی می‌کنند که این تیراندازی به درگیری میان دو طرف منجر می‌شود.

در جریان این درگیری، که به‌دنبال آن چند درگیری دیگر رخ داد متاسفانه دو نفر از نیروهای مرزبانی کشورمان به شهادت رسیده و چند نفر از نیروهای طالبان هم کشته شدند که آمار دقیقی از آنها نداریم.

طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه روز پنجشنبه گذشته در دیدار مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن خمینی» در حرم امام خمینی، گفت: «ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته‌ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه سیاست خارجی ما در منطقه همچنان با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم، به موازات فروکش کردن جنگ در یمن در سودان جنگ آغاز شد، افغانستان همچنان یک موضوع مهم در منطقه و جهان است، از اینکه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشده است، ناخرسند هستیم، به صراحت به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گوشزد کردیم که ما هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم و گفتیم که باید با مشارکت همه اقوام در افغانستان دولتی فراگیر تشکیل شود، طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است.»

وزیر امور خارجه در همین مورد ادامه می‌دهد: «ما از محروم کردن زنان و دختران از تحصیل در افغانستان به شدت ناخرسندیم و این رفتار را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر نور و رحمت می‌دانیم. ما در موضوع حقآبه جمهوری اسلامی ایران گفتگو‌هایی را با افغانستان داریم و معتقدیم قرارداد ۱۳۵۱ به دقت در مسیر حقوقی خود باید مورد توجه قرار گیرد، به مقامات حاکم بر افغانستان به صراحت گفته‌ایم که حل مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی نیست، بلکه از طریق اقدام حقوقی در چارچوب عهدنامه ۱۳۵۱ است.»

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما