قیمت اجاره مسکن در منطقه 10 تهران/ وضعیت اجاره در شلوغ‌ترین منطقه پایتخت

اجاره مسکن در منطقه 10 به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهری پایتخت قابل توجه است؛ نرخ‌هایی که حتی به واحدهای نقلی و کوچک نیز سرایت کرده است.
پیامد ساخت مسکن توسط چین

اجاره مسکن در تهران به ویژه منطقه 10 به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مناطق پایتخت به قدری قابل توجه است که حتی به واحدهای کوچک نیز سرایت کرده است.

به گزارش «کیان آنلاین»: اجاره مسکن طی سال‌های اخیر جهش‌های عجیبی را تجربه کرده است. رشدهایی که فقط محدود به کلانشهرها نمی‌شود و دامن‌گیر شهرهای کوچک نیز شده است. در کلانشهر تهران منطقه 10 شهری، یکی از مناطق قدیمی پایتخت محسوب می‌شود که البته پرتراکم‌ترین منطقه نیز لقب دارد. منطقه‌ای که به واسطه دسترسی راحت‌تر به غرب، شرق، شمالی و جنوب از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. اگرچه این روزها به واسطه رشد اجاره‌بها، «منطقه و محله» برای مستاجران دیگر «انتخاب» نیست و تبدیل به یک «اجبار» شده است، اما همچنان بسیاری از مستاجران، مناطق مرکزی را به سایر مناطق کلانشهر تهران ترجیح می‌دهند.

منطقه 10 چند درصد از معاملات مسکن را به خود اختصاص می‌دهد؟
علاوه بر گزارش‌های میدانی که تمایل بسیاری از مستاجران به این منطقه را به واسطه مرکزیت منطقه 10، نشان می‌دهد، گزارش‌های رسمی نیز از سهم نسبتا بالای معاملات در این منطقه حکایت دارد. طبق گزارش‌های بانک مرکزی، منطقه 10 تهران دومین منطقه پرمعامله شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد. طبق گزارش‌های این نهاد، منطقه 10 ماهانه حدودا 9.5 درصد از کل معاملات پایتخت را در بر می‌گیرد؛ نخستین منطقه پرمعامله تهران، منطقه 5 پایتخت است که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی 15 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. بنابراین آمارهای رسمی نیز، پرتقاضا بودن منطقه 10 برای سکونت (استیجاری یا ملکی) را تایید می‌کنند.

محلات مناطق 10 تهران
منطقه 10 تهران محلاتی مثل جیحون، زنجان، سلیمانی، تیموری، کارون، هاشمی، کمیل، رودکی، بریانک، شمشیری، مالک اشتر و هفت چنار را در دل خود جای داده. محلاتی قدیمی که هم واحدهای با متراژ کوچک و هم واحدهای با متراژ بزرگ را در بر دارد.
بررسی‌های میدانی از وضعیت اجاره مسکن در تهران و در منطقه 10 تهران نشان می‌دهد، رهن کامل واحدهای نوساز با مساحت‌هایی در محدوده‌های 70 تا 80 مترمرمبع غالبا در دامنه 500 میلیون تا 700 میلیون تومان است. اگر به دنبال رهن و اجاره واحدهای نوساز در منطقه 10 هستید می‌توانید با ودیعه 300 میلیون تا 500 میلیون تومان به عنوان ودیعه و مبلغ ماهانه در محدوده 6 تا 8 میلیون تومان، صاحب یک ملک استیجاری شوید.
همچنین نتیجه بررسی‌های بازار اجاره مسکن در تهران برای واحدهای تا 3 سال ساخت این منطقه، حاکی از آن است که بیشتر نرخ‌های پیشنهادی برای این واحدها، در محدوده 400 تا 500 میلیون تومان به عنوان ودیعه، با اجاره ماهیانه بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر است. برای واحدهای تا 5 سال ساخت نیز، جستجوی بازار اجاره از نرخ‌های450 تا 700 میلیون تومان به عنوان رهن کامل حکایت دارد. واحدهایی با ودیعه 200 تا 400 میلیون تومان با اجاره ماهیانه 8 تا 10 میلیون تومان نیز در فایل‌های پیشنهادی مشاوران املاک یافت می‌شود.
برای واحدهای قدیمی‌تر نیز نرخ‌های متفاوتی در لابه لای فایل‌های پیشنهادی به چشم می‌خورد. برای واحدهای مسکونی با عمر بنای 7 سال ساخت، دامنه قیمتی رهن کامل در محدوده 400 تا 500 میلیون تومان است. همچنین برای واحدهای 10 سال ساخت، واحدهایی با ودیعه 250 میلیون تومان و اجاره ماهیانه 7 میلیون تومان، 590 میلیون تومان رهن کامل، 300 میلیون تومان به همراه 8 میلیون تومان اجاره ماهیانه و 450 میلیون تومان با اجاره 6.5 میلیون تومان دیده می‌شود.
در منطقه 10 تهران واحدهای با عمر بنای قدیمی‌تر به تعدد یافت می‌شود. فایل‌هایی که با نرخ‌های 200 میلیون تومان به عنوان ودیعه و 9 میلیون تومان اجاره ماهیانه یا 400 میلیون تومان با اجاره ماهیانه 6 میلیون تومان، برای واحدهای مسکونی 20 ساله پیشنهاد شده است.

اجاره‌بهای آپارتمان‌های کوچک در منطقه 10
اگر متقاضی واحدهای کوچک متراژ هستید، در این منطقه واحدهای نقلی و کوچک هم کم نبود. گزارش‌های میدانی، نرخ‌های در محدوده 300 تا 400 میلیون تومان را برای رهن کامل زیر 50 مترمربع روایت می‌کنند. همچنین برای متقاضیانی که تمایل دارند پول پیش کمتری پرداخت کنند، واحدهایی با 250 تا 350 میلیون تومان به عنوان ودیعه با اجاره ماهیانه بین 3 تا 5 میلیون تومان یافت می‌شود. نکته قابل توجه این است که نرخ‌های اعلامی، صرفا بر اساس نرخ‌های پیشنهادی موجران به مشاوران املاک است و قطعا مستاجران ممکن است در حین جستجوی خود، با نرخ‌های پایین‌تر یا بالاتر از ارقام اعلام شده مواجه شوند.

پیش‌بینی بازار اجاره در منطقه 10
فعالان بازار مسکن به طور کلی چشم انداز مثبتی را برای بازار اجاره در کل کشور روایت نمی‌کنند. هر چند دولت‌های طی چند سال گذشته تلاش می‌کنند با تعیین سقف اجاره‌بها بر این چالش فائق آیند اما به نظر نمی‌رسد این سیاست، تاثیر گذار باشد. با این حال طبق پیش‌بینی واسطه‌های رهن و اجاره مسکن در منطقه 10، با توجه به اینکه در ابتدای فصل اجاره‌بها قرار داریم، رشد تقاضای فصلی، احتمالا به رشد اجاره‌بها دامن می‌زند، البته بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از نرخ‌های پیشنهادی برای رهن و اجاره از سوی برخی موجران، با واقعیت فاصله دارد و بسیاری از این فایل‌ها در مشاوران املاک خاک می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *