راه آهن رشت-کاسپین بعد از 18 سال به بهره‌برداری رسید

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
پروژه راه‌آهن رشت ـ کاسپین که سال ۱۳۸۵ کلنگ زنی آن انجام شد امروز و پس از ۱۸ سال با حضور سرپرست ریاست جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه به بهره برداری رسید.
افتتاح راه آهن رشت - کاسپین

به گزارش کیان آنلاین ،  راه‌آهن رشت – کاسپین که به عنوان حلقه تکمیلی کریدور شمال – جنوب شناخته می‌شود، امروز با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی،  دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه و معاون نخست‌وزیر آذربایجان و جمعی از مقامات استانی به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در سال 1385 کلید خورد اما از سال 85 تا 98 فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال 98 آغاز شده است.

این خط ریلی که 37 کیلومتر طول دارد، شهر رشت مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین در شهرستان انزلی متصل می‌کند.

احداث این راه‌آهن 30 هزار میلیارد ریال اعتبار داشته و برای 200 نفر به طور مستقیم و 500 نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

این کریدور در کشور ما 3 شاخه دارد که شاخه غربی کریدور شمال-جنوب در بخش ریلی با احداث راه‌آهن 162 کیلومتری رشت-آستارا تکمیل می‌شود و شاخه شرقی آن نیز با مسیر ریلی چابهار-زاهدان و زاهدان-مشهد تکمیل خواهد شد، همچنین در کریدور میانی که از دریای خزر عبور می‌کند، مسیر حدفاصل رشت به بندر کاسپین، حلقه مفقوده بود که با احداث آن عملاً کریدور میانی برای ما شکل می‌گیرد و می‌توان با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی از دریای خزر و کشورهایی که در اطراف دریای خزر قرار دارند، برای دستیابی به جنوب کشور از طریق شبکه ریلی بهره‌مند شده و کشور از مزایای ترانزیتی این مسیر برخوردار شود.

هزینه احداث این طرح بزرگ ملی که از سوی وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان منطقه آزادانزلی تکمیل شده بیش از 30 هزار میلیارد ریال بودکه قدرالسهم سازمان منطقه آزاد انزلی حدود 300 میلیارد تومان است.

سرعت حرکت قطار مسافری در این طرح به 120 کیلومتر بر ساعت و سرعت حرکت قطار باری در آن به 80 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

اتصال راه‌آهن رشت – کاسپین به منطقه آزاد انزلی، می‌تواند به توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در این منطقه کمک کند از سوی دیگر با احداث این راه‌آهن، امکان صادرات کالا به کشورهای اوراسیا به طور آسان‌تر فراهم خواهد شد.

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما