مجازات شرب خمر یا شراب خواری در قانون مجازات اسلامی

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
هرگونه استفاده از مشروبات الکلی جرم محسوب می شود و هر جرمی نیز مجازاتی در پی دارد. در ادامه به طور کامل در این موضوع را بیان می کنیم.
مجازات شرب خمر یا شراب خواری

به گزارش کیان آنلاین ، در ابتدا می خواهیم معنی شرب خمر را بیان کنیم. شرب به معنی نوشیدن و خمر به معنی مایع مست کننده می باشد. به عبارت ساده تر، نوشیدن هرگونه مشروبات الکلی با هر میزان الکل (کم یا زیاد)، چه باعث مستی بشود چه نشود، جرم محسوب می شود.

همانطور که گفتیم، هرگونه استفاده از مشروبات الکلی جرم محسوب می شود و هر جرمی نیز مجازاتی در پی دارد. در ادامه به طور کامل در این موضوع را بیان می کنیم.

مجازات شرب خمر چیست

بر اساس ماده 264 تا 266 قانون مجازات اسلامی، مصرف مشروبات الکلی به هر نحوی از قبیل، نوشیدن، تدخین و تزریق، چه کم و چه زیاد باشد و همچنین اگر فرد مست شود و یا نشود، مجازات به همراه دارد. مجازات مصرف مشروبات الکلی 80 ضربه شلاق به همراه دارد. این مجازات برای غیر مسلمانان، تا زمانی که به صورت مست (سکر) در انظار عمومی ظاهر نشوند، اعمال نمی شود.

لازم به ذکر است که اگر در اماکن عمومی مصرف مشروبات الکلی صورت گیرد، بر اساس ماده 835 قانون مجازات اسلامی، شخص علاوه بر مجازات کیفری، به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا 76 ضربه شلاق محکوم می شود.

اگر درگیر چنین مواردی هستید و می خواهید ثابت کنید که شرب خمر برای شما نبوده است ، باید از یک وکیل مواد مخدر کمک بگیرید. وکیل مواد مخدر با راهکارهایی که بلد هستند، می توانند حقیقت را ثابت و شرایط را برای شما آماده کنند. اگر ساکن تبریز هم است وکیل مواد مخدر تبریز می تواند به شما کمک کنند . برای مشاهده لیست کلیک کنید.

شاید برایتان سوال شده باشد که سکر به چه معنی می باشد و چه زمانی به فردی مست می گویند؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که سکر، با مستی هم معنی می باشد و به وقتی گفته می شود که فرد از حالت هوشیار خارج می شود و قدرت تفکر و تصمیم گیری عاقلانه از وی گرفته یا ضعیف می شود. همچنین به ماده ای که موجب مستی یا سکر می گردد مسکر می گویند.

حکم رانندگی در حالت مستی

براساس ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: رانندگی در حالت مستی، مانند یکی از تخلفات رانندگی محسوب می شود که حکم آن توقیف وسیله نقلیه به مدت 21 روز، جریمه نقدی و ضبط گواهینامه رانندگی به مدت 6 ماه می باشد. لازم به ذکر است که اگر در حالت مستی تصادفی صورت گیرد و منجر به جراحت یا قتل شود، مجازات تشدید می گردد. به عبارت دیگر می توان گفت مستی باعث تشدید جرایم می شود. در این حالت هر دو عمل تخلف رانندگی و شرب خمر به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.

چگونگی اثبات جرم استفاده از مشروبات الکلی

شماره 1- اقرار: در این حالت خود شخص، انجام جرمی که مرتکب شده است را تایید می کند. همچنین اقرار می تواند به صورت لفظی، نوشتن یا اشاره صورت گیرد. در این حالت فرد باید به صورت واضح اقرار کند و بدون هیچ ابهامی باشد. معمولا یک بار اقرار برای اثبات جرم کافی است ولی برای جرم شرب خمر متهم باید دو بار اقرار کند. یک بار در کلانتری یک بار در حضور قاضی. لازم به ذکر است که اقرار در کلانتری فاقد اعتبار می باشد و فقط در حضور قاضی معتبر می باشد.

نکته بسیار مهم در این می باشد که اگر متهم در دادگاه اعلام کند که اقرار اولیه تحت شکنجه، اجبار، آزار و اذیت روحی و جسمی صورت گرفته باشد، بدون نیاز به اثبات با سند و مدرک، ادعای وی پذیرفته می شود. در نتیجه جرم صورت گرفته اثبات نمی شود و مجازاتی صورت نمی گیرد.

حکم رانندگی در حالت مستی

براساس ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: رانندگی در حالت مستی، مانند یکی از تخلفات رانندگی محسوب می شود که حکم آن توقیف وسیله نقلیه به مدت 21 روز، جریمه نقدی و ضبط گواهینامه رانندگی به مدت 6 ماه می باشد.

لازم به ذکر است که اگر در حالت مستی تصادفی صورت گیرد و منجر به جراحت یا قتل شود، مجازات تشدید می گردد. به عبارت دیگر می توان گفت مستی باعث تشدید جرایم می شود.

در این حالت هر دو عمل تخلف رانندگی و شرب خمر به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما