ابعاد تازه‎ای از جنجال مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان افشا شد

کارگزاری کاریزما
اعتبار یک میلیارد تومانی در بدو ورود و سود روزشمار 22 درصد
اتاق بازرگانی گیلان در طول یک سال گذشته و با ریاست قاسم رضاییان در برابر برخی سؤالات خبرنگاران یا سکوت کرد و یا اینکه جواب‌هایی پر از سؤال و ابهام ارائه نمود.
جنجال مالکیت اتاق بازرگانی گیلان

به گزارش کیان آنلاین به نقل از ناظر خبر،اتاق بازرگانی گیلان در طول یک سال گذشته و با ریاست قاسم رضاییان در برابر برخی سؤالات خبرنگاران یا سکوت کرد و یا اینکه جواب‌هایی پر از سؤال و ابهام ارائه نمود. موضوعاتی که بررسی و پیگیری هر کدام از آن‌ها در جای خود می‌تواند در راستای کشف حقایق ناگفته، فوق‌العاده مهم باشد.

یکی از این موضوعات جوابیه اتاق بازرگانی گیلان در ناظر خبر تحت عنوان «دوباره پای هادی تیزهوش تابان به ماجرای سرای تجاری ایرانیان باز شد» بود.

اتاق بازرگانی گیلان هیچ سهمی در مالکیت سرای تجاری ایرانیان نداشته و سندی در خصوص اثبات این ادعا وجود ندارد!

اتاق بازرگانی گیلان در جوابیه خود به‌صراحت تأکید کرد که هیچ سهمی در مالکیت سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه نداشته و سندی در خصوص اثبات این ادعا وجود ندارد و البته اعلام کرد که صددرصد مالکیت سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه، فقط بنام اتاق ایران بوده است.

مالکیت سرای تجاری ایرانیان بنام شرکت ایرانی بازرگانی پارس در روسیه است

روابط‌عمومی اتاق بازرگانی گیلان همچنین در جوابیه خود پای رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان را به موضوع باز کرد مبنی بر اینکه، مالکیت سرای تجاری ایرانیان بنام شرکت ایرانی بازرگانی پارس در روسیه است که به لحاظ حقوقی دارای اشکال است. لازم به یادآوری است که صددرصد سهام این شرکت ایرانی در آستراخان به مدیریت هادی تیزهوش تابان، رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان است.

اتاق بازرگانی گیلان در جوابیه خود بازهم نام هادی تیزهوش تابان را سر زبان‌ها انداخت

اتاق بازرگانی گیلان در جوابیه خود بازهم نام هادی تیزهوش تابان را سر زبان‌ها انداخت. سکوت هادی تیزهوش تابان طی یک سال گذشته، این ذهنیت و شبهه را در افکار عمومی تداعی کرد که دست روی دست گذاشته و اهمیتی برای سؤالات و ابهامات اعضای اتاق بازرگانی گیلان قائل نیست.

سرانجام هادی تیزهوش تابان سکوت خود را شکست

اگر چه هادی تیزهوش تابان در برابر سؤالات مکرر نگارنده که بارها در رسانه‌ها منتشر شده بود، ترجیح داد پاسخی ندهد، اما سرانجام با انتشار جوابیه اتاق بازرگانی گیلان در ناظر خبر، سکوت خود را شکست و در گفتگویی اختصاصی، ابعاد تازه‎ای از این ماجرا را برملا و افشا نمود که به نظر می‌رسد جنجال بر سر مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان، با این افشاگری به پایان برسد. وی از نگارنده دعوت کرد تا در واحد تولیدی خود، گره از این ابهام بزرگ باز کند.

 چون هادی تیزهوش تابان مدت بسیاری است که سکوت اختیار کرده بود، شاید بر جذابیت این گفت‌وگو افزوده باشد. حاصل این گفت‌وگو، دفاعی است که رئیس وقت اتاق بازرگانی گیلان از خود و همکارانش در راستای مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه می‌کند.

هادی تیزهوش تابان لباس رزم خود را دیر به تن کرد

اگر چه هادی تیزهوش تابان لباس رزم خود را دیر به تن کرده و کمی دیر به یاد جبران سکوت‌های خود افتاده، اما به نظر می‌رسد شکستن سکوت وی هم در این روزها یک دلیل مشخص دارد و آن هم برخورد و عملکرد قاسم رضاییان در ازدست‌دادن سرمایه بزرگ اتاق بازرگانی گیلان است.

در سکوت خبری، ۲۰ درصد از مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری به اتاق ایران واگذار شد!

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه پیش‌ازاین تلاش می‌کرد تا از تلخی واکنش غیرواقعی اتاق بازرگانی گیلان درباره سهم مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه با شوخی و خنده بگذرد؛ اما بعد از جوسازی‌های فراوان علیه او از جمله ادعای عدم وجود سندی مبنی بر مالکیت اتاق گیلان در این سرای تجاری، سرانجام سندی را رونمایی کرد که نشان می‌داد در سکوت خبری، ۲۰ درصد از مالکیت سرای تجاری ایرانیان که بنام اتاق بازرگانی گیلان بوده در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ طی صورت‌جلسه‌ای در ازای دریافت ۱۵ میلیارد تومان، به اتاق بازرگانی ایران واگذارشده است!

صورتجلسه انتقال 20 درصد از مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان

هادی تیزهوش تابان بر اساس سهم مالکیتی که در سرای تجاری داشته ملزم به پرداخت هزینه‌های جاری بود

به نظر می‌رسد در جوابیه اتاق بازرگانی گیلان در خصوص سهم مالکیت سرای تجاری ایرانیان شرایط طوری نشان‌داده‌شده که انگار این اتاق در دوران ریاست وقت یعنی هادی تیزهوش تابان، مشغول استفاده بی‌رویه و بدون بازدهی از پول بیت‌المال بوده، درصورتی‌که سند ارائه شده توسط رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نشان می‌دهد هادی تیزهوش تابان اولاً بر اساس سهم مالکیتی که در سرای تجاری داشته ملزم به پرداخت هزینه‌های جاری بوده و ثانیاً تلاش می‌کرد تا از آورده اعضای اتاق بازرگانی گیلان به نحو احسن بهره‌برداری کند.

امضای قاسم رضاییان در این صورت‌جلسه خودنمایی می‌کند!

نکته قابل‌توجه اینکه، اتاق بازرگانی گیلان در حالی مدعی است که سندی در خصوص مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری وجود ندارد که امضای قاسم رضاییان، رئیس فعلی اتاق بازرگانی گیلان در این صورت‌جلسه در کنار امضای خزانه‌دار اتاق ایران نیز خودنمایی می‌کند! اینکه چطور اتاق بازرگانی گیلان با وجود این سند، ماجرای واگذاری ۲۰ درصد از مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری را تکذیب می‌کند نیز قابل تامل است!

استاندار گیلان در سفر خود به روسیه راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان را فرصتی طلایی عنوان کرد

اسدالله عباسی استاندار گیلان در سفر خود به روسیه تأکید کرده بود که راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در روسیه، فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان کشور و منطقه است درصورتی‌که پس از سفر وی، گفته می‌شود سهم مالکیت اتاق گیلان در این سرای تجاری که آبروی اتاق بازرگانی گیلان و ایران بود، واگذار شد.

مردم گیلان شایسته بهترین‌ها هستند

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این گفتگوی اختصاصی گفت: خوشحالم که در استان گیلان رسانه‌ها و خبرنگاران مطالبه‌گری فعالیت می‌کنند که جلوی ضایع شدن حقوق مردم گیلان را می‌گیرند، چرا که مردم گیلان شایسته بهترین‌ها هستند.

ممکن است در جاهایی هم اشتباه کرده باشم و به من هم نقد وارد باشد

وی توجه رسانه‌ها و خبرنگاران مطالبه‌گر را در این‌گونه مسائل بسیار مثبت ارزیابی کرد و تأکید نمود: تلاش کردم در طول مدتی که به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی گیلان فعالیت داشتم طوری کار کنم که عذاب وجدان نداشته باشم البته، قطعاً ممکن است در جاهایی هم اشتباه کرده باشم و به من هم نقد وارد باشد.

اگر موفقیتی در دوران ریاست اینجانب در اتاق بازرگانی گیلان کسب شد حاصل تلاش تیمی بود

تیزهوش تابان در ادامه ضمن انتقاد از طرح مطالب خلاف واقعیت از سوی اتاق بازرگانی گیلان در خصوص مالکیت سرای تجاری ایرانیان، افزود: با وجود برخی انتقادات نسبت به کم‌حرفی من در دوران ریاست اتاق بازرگانی گیلان لازم به یادآوری است حقیقتاً، هیچ‌گاه نخواستم از عملکرد خود سخن بگویم و آن را پسندیده ندیدم چرا که اگر موفقیتی در این اتاق کسب شد حاصل تلاش تیمی بوده و اکنون هم برای اولین‌بار این مسائل و سند مربوطه را در رسانه ارائه می‌کنم.

اگر پیش‌ازاین سکوت کردم صرفاً به‌این‌علت بود تا خدای‌ناکرده بدون استناد کسی را قضاوت نکنم

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه چون مسئولیت داشتم نمی‌توانم در برابر سؤالات اعضای اتاق بازرگانی گیلان بی‌تفاوت باشم، خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌شد تحمل کردم؛ اما به مرحله‌ای رسیدم که لازم دیدم به‌عنوان یک مسئول برای دفاع از عملکرد خود و همکارانم که برای حفظ منافع اعضای اتاق بازرگانی گیلان و ایران سال‌ها تلاش کردند به سؤالات و ابهامات پاسخ دهم و اگر پیش‌ازاین سکوت کردم صرفاً به‌این‌علت بود که بتوانم صادقانه، مستند و متقن مطالبی ارائه کنم که شفاف و روشن باشد و خدای‌ناکرده بدون استناد کسی را قضاوت نکنم.

برخی سعی کردند چهره‌ای از من بسازند که در مقابل اعضای اتاق بازرگانی گیلان هستم

وی ادامه داد: آنچه بیش از هر چیزی مرا آزرده‌خاطر می‌کند اظهارات غیرمنصفانه درباره مالکیت سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه است که هیچ پایه و مبنای واقعی ندارد. برخی سعی کردند چهره‌ای از من بسازند که خدای‌نکرده در مقابل اعضای اتاق بازرگانی گیلان هستم.

مجبور شدیم سهم ارزشمند مالکیت اتاق گیلان در اولین سرای تجاری ایرانیان را به اتاق ایران واگذار نماییم

تیزهوش تابان با بیان اینکه همه چیز اظهرمن‌الشمس است، تأکید کرد: باید بگویم متأسفانه باسیاست غلط رئیس اتاق بازرگانی گیلان، سال گذشته مجبور شدیم در ازای دریافت ۱۵ میلیارد تومان، ۲۰ درصد از سهم ارزشمند مالکیت اتاق گیلان در اولین سرای تجاری ایرانیان را به بهانه هزینه‌های جاری به اتاق ایران واگذار نماییم.

سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه در سال ۱۳۹۶ با معماری ایرانی افتتاح شد

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه در سال ۱۳۹۶ با معماری ایرانی افتتاح شد و بی شک می‌توان ادعا کرد از جهات بسیاری بی‌همتاست. پروژه‌ای که اتاق بازرگانی دیگر استان‌ها علیرغم اینکه به لحاظ درآمد از اتاق بازرگانی گیلان متمول‌تر بودند، نتوانستند اجرا کنند.

تلاش کردم آورده اعضا و درآمدهای این اتاق را تبدیل به سرمایه کنم

وی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های تجاری در بازارهای هدف صادراتی نظیر سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه یکی از بهترین گزینه‌ها در رسیدن به رسالت وجودی اتاق‌های بازرگانی است که نباید به آن از جنبه هزینه نگاه کرد.

تیزهوش تابان یادآور شد: تلاش کردم در دوران ریاست خود در اتاق بازرگانی گیلان، آورده اعضا و درآمدهای این اتاق را تبدیل به سرمایه کنم و سرای تجاری ایرانیان نیز با این هدف افتتاح شد ضمن اینکه بسترسازی برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور ایران و روسیه، ایجاد محلی دائمی جهت‌نمایش و عرضه کالاهای ایرانی و تبادل اطلاعات بین تجار دو کشور از جمله اهداف دیگر اولین سرای تجاری ایرانیان خارج از کشور بود.

وی عنوان کرد: انجمن تجار و بازرگانان ایرانی مقیم آستراخان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه به‌صورت رایگان دارای دفتر هستند و نمایشگاهی در این سرای تجاری وجود دارد که معرفی محصولات ایرانی را به مشتریان خارجی به عهده دارد.

بهمن سال گذشته اقدامات اولیه انتقال ۲۰ درصد از سهم مالکیت اتاق بازرگانی گیلان انجام شد

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: پس از سفر استاندار گیلان و هیئت همراه به آستراخان روسیه، در بهمن‌ماه سال گذشته، اقدامات اولیه انتقال ۲۰ درصد از سهم مالکیت اتاق بازرگانی گیلان به اتاق ایران در قبال دریافت ۱۵ میلیارد تومان انجام شد و اقدامات تکمیلی نیز در آینده نزدیک صورت خواهد پذیرفت.

تیزهوش تابان گفت: البته همچنان مالکیت سرای تجاری ایرانیان بنام شرکت بازرگانی پارس است که در روسیه ثبت شده و تمام حسابرسی‌های آن توسط شرکت‌های حسابرسی روسی انجام می‌شود.

قوانین کشور روسیه امکان انتقال مالکیت سرای تجاری بنام اتاق بازرگانی ایران را نمی‌دهد

تیزهوش تابان در پاسخ به این سؤال که چرا مالکیت این سرای تجاری بنام شرکت بازرگانی پارس است؟ یادآور شد: اساساً قوانین کشور روسیه امکان انتقال مالکیت سرای تجاری بنام اتاق بازرگانی ایران را نمی‌دهد و به همین دلیل شرکت بازرگانی پارس را در آستراخان روسیه ثبت کردم و با مصوبه هیئت نمایندگان وقت اتاق بازرگانی گیلان، مالکیت سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه را بنام شرکت بازرگانی پارس ثبت کردم. ضمن اینکه تمام شرکت‌های خارجی در آستراخان روسیه باید شرکت ثبت کنند تا بتوانند مالکیت اموال و دارایی‌های خود را تثبیت نمایند.

انتقال سهم اتاق گیلان در سرای تجاری ایرانیان بدون مصوبه هیئت نمایندگان صورت گرفت!

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی گیلان که بیش از ۳۰ سال در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان فعالیت می‌کند، تأکید کرد: من امانت‌دار بودم. اگر چه انتقال سهم اتاق گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه بدون مصوبه هیئت نمایندگان صورت گرفت! اما بنا به دستور قاسم رضاییان در حال انتقال صددرصد مالکیت سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه به اتاق ایران هستیم.

دلیل انتخاب آستراخان روسیه برای افتتاح سرای تجاری ایرانیان

تیزهوش تابان به دلیل انتخاب آستراخان روسیه برای افتتاح سرای تجاری ایرانیان نیز اشاره کرد و گفت: با استناد به سایت گمرک آستراخان، ۴۰۰ سال پیش در این شهر «سرای گیلانیان» وجود داشته و استان گیلان به‌عنوان دروازه خروج به روسیه، رابطه دیرینه و تاریخی با روسیه داشت. آستراخان بندر سوق‌الجیشی جهت ارتباط با ایران است و به دلیل اهمیت این بندر، حتی دولت ایران در آستراخان نیز سرکنسولگری دارد و همچنین ۵۲ درصد از سهام بندر سالیانکا توسط کشتیرانی دریای خزر را نیز خریداری نموده است.

چرا اتاق گیلان تلاش می‌کند دوباره مدیریت سرای تجاری را بر عهده بگیرد؟!

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه عنوان کرد: اگر اتاق بازرگانی گیلان مدعی است سرای تجاری ایرانیان منافعی برای منطقه و کشور نداشته، پس چرا تلاش می‌کند دوباره مدیریت آن را بر عهده بگیرد؟!

آخرین مقصد بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی ناکجاآباد است

تیزهوش تابان در پایان خاطرنشان کرد: نهایت تلاش خود را در حفظ سرمایه اعضای اتاق بازرگانی گیلان و در حد بضاعت انجام دادم و سعی دارم مسئولیت بزرگی که ملت، بخش خصوصی و هیئت نمایندگان سراسر کشور بر گردن ما گذاشته‌اند، به‌درستی انجام دهم و می‌دانم آخرین مقصد بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی برای لکه‌دار کردن چهره دیگران با ادعاهای بدون استناد و پشتوانه حقوقی؛ ناکجاآباد است.

گفتنی است این اعتقاد و انتظار وجود داشت که هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان خود را در برابر سؤالات ملزم به پاسخگویی و شفاف‌سازی می‌دانست و دراین‌خصوص اقدام می‌نمود.

چگونه قاسم رضاییان بدون مصوبه هیئت نمایندگان ۲۰ درصد از سهم مالکیت سرای تجاری ایرانیان را به باد داد؟!

اکنون زمان آن رسیده که هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان پاسخ دهند که در صورت صحت ادعای نایب اول اتاق بازرگانی گیلان، چگونه قاسم رضاییان بدون مصوبه هیئت نمایندگان ۲۰ درصد از سهم مالکیت سرای تجاری ایرانیان را که تأسیس آن نتیجه تفکر، برنامه‌ریزی، خلاقیت، پیگیری و تلاش چندین ساله تجار، بازرگانان، مدیران و تیم کارشناسان توانمند گیلانی بوده را به یکباره باد داد؟! چطور از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، اتاق بازرگانی گیلان در شرایط سخت اقتصادی و کرونا، سهم ۲۰ درصدی از مالکیت سرای تجاری ایرانیان را حفظ کرد؛ اما در طول یک سال گذشته کفگیرشان به ته‌دیگ خورده و همان حداقل سهم که یادآور فعالیت ۴۰۰ساله سرای گیلانیان بود را به اتاق ایران واگذار کردند؟!

در پایان لازم به ذکر است نگارنده آمادگی خود را برای انتشار پاسخ هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان به سؤالات اعلام می‌دارد.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری کاریزما
کارگزاری بورس کاریزما - فقط چند ثانیه تا معامله
محل تبلیغات شما