دستاوردهای بنیاد “بخشش” در احیای شنوایی: روایتی از مبارزه با ناشنوایی در ایران

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
روز جهانی شنوایی

دکتر محمد اجل لوئیان، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و مدیر عامل بنیاد خیریه “بخشش” در آستانه «روز جهانی شنوایی» طی گفت و گویی اختصاصی با کیان آنلاین، ضمن گرامی داشت 12 اسفند(سوم مارچ) «روز جهانی شنوایی» گفت: ناشنوائی نوزادان عارضه و معلولیتی است که حتماً منجربه ناشنوایی و ناگویایی می شود و در صورت درمان بموقع هر دو معلولیت قابل جبران است و کودک را به زندگی عادی و اجتماعی بر می گرداند و از یک فرد معلول یک انسان سرزنده و کار آفرین می سازد.

نور امید در دل شب ناشنوایی: کاشت حلزون شنوایی

وی اظهار داشت، درمان جدی ناشنوایان با کاشت حلزون شنوایی که حاصل پیشرفت علمی بشر طی 5-4 دهه گذشته است در ایران از سال 1371 شروع شده و به همت و یاری دولت و مجلس و متخصصین مربوطه تا کنون در مورد حدود 19000 نفر به اجرا در آمده است.

دکتر اجل لوئیان افزود: این درمان سه بخش مهم دارد.

اول: وجود پروتز کاشت حلزونی که وارداتی است و فعلاً دولت هر دستگاه را حدود 7 هزار یورو خریداری و به رایگان در اختیار متقاضی(سنین 1 تا 4 سال) قرار می دهد.البته این مساعدت توسط همه دولت های گذشته و حال انجام گردیده است.

دوم: جراحی و کاشت الکترود شنوایی در گوش داخلی که یک جراحی پیچیده و فوق تخصصی است که بدست جراحان ماهر و دوره دیده گوش قابل انجام است.

پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای ایران در مبارزه با ناشنوایی

لازم به ذکر است، با توسعه علمی کشور، امروزه 17 مرکز جراحی کاشت حلزونی با حدود 30 نفر جراح و متخصص ایرانی، این عمل را برای بیماران ایرانی و خارجی انجام می دهند.

سوم: توانبخشی شنیداری و گفتاری که جزو لاینفک این درمان است و توسط تیم توانبخشی و طی 1 الی 2 سال بعد از جراحی انجام می پذیرد.

وی تأکید نمود، حتی بیمارانی که بهترین پروتز و جراحی را پشت سر گذاشته باشند بدون شرکت در توانبخشی به بازدهی مناسب نخواهند رسید.

نقش بنیاد “بخشش” در احیای امید به زندگی برای ناشنوایان

رئیس مرکز کاشت حلزونی بیمارستان بقیه الله به مناسبت روز جهانی شنوایی گفت: طی سال های گذشته با فراز و نشیب هایی که در تأمین پروتز جراحی و توانبخشی وجود داشته است و بعد از حمایت ها از این حرکت علمی و آینده ساز، خیرین نیز به کمک آسیب دیدگان شنوایی برخاسته اند.

چالش‌ها و راهکارهای پیش رو در مسیر درمان ناشنوایی در ایران

ایشان ادامه داد، ناشنوایی مادر زادی اغلب بصورت ژنتیک  و در بین خانواده هایی که سابقه فامیلی ناشنوایی دارند و در اقوامی که ازدواج های فامیلی در آن ها شایع است بیشتر دیده می شود و این افراد بیشتر در مناطق کم برخورد دار و روستا ها زندگی می کنند و اکثریت مبتلایان به این عارضه از اقشار محروم و کم درآمد جامعه هستند لذا برای کمک به درمان این کودکان از نظر هزینه های جراحی، تأمین قطعات پس از کاشت، توانبخشی و ایاب و هزینه ذهاب به مراکز توانبخشی، بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا(بخشش) در سال 1395 به همت خیرین بزرگ کشور تأسیس و تاکنون خدمات به اقشار کم برخورد دار و محروم را سر لوحه خدمات خود قرارداده است.

تعهد جامعه و خیرین در پیشبرد اهداف بنیاد “بخشش”

دکتر اجل لوئیان در این رابطه اظهار داشت، طی 7 سال که از تأسیس بنیاد “بخشش” می گذرد اقدامات و خدمات زیر در مسیر شنوایی بخشی به خانواده های محروم صورت پذیرفته است.

کمک هزینه کاشت حلزون و توانخبشی
کمک هزینه کاشت حلزون و توانخبشی

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به حمایت های به عمل آمده در این حوزه گفت: دولت ها عهده دار اصلی درمان و توانبخشی بوده و هزینه های اصلی را پرداخته اند، سازمان بهزیستی نیز در حد توان به مددجویان تحت پوشش خود کمک هزینه پرداخت کرده و هم اکنون نیز برای پیشگیری بطور مؤثر ارائه خدمات می نماید. خیرین استان ها نیز بصورت منفرد و با هماهنگی و تفاهم نامه های همکاری با بنیاد “بخشش” کمک های خود را به خانواده ها ارائه می نمایند.

دکتر اجل لویان به مشکلات موجود در این عرصه نیز اشاره نموده و اظهار داشت، نکته قابل توجه اینکه دولت محترم سیزدهم در آغاز فعالیت خود، کاشت حلزونی را رایگان اعلام نمود و قرار بود از ابتدای سال 1402 بیماران وجهی بابت پروتز و بستری و جراحی و توانبخشی نپرداخته و بیمه ها هزینه ها را متقبل شوند، ولی علیرغم این نیت خیر خواهانه دولت و اعلام ساز و کار بیمه ای برای انجام آن تا همین 3-2 ماه گذشته هنوز بیمارستان های دولتی از بیماران کاشت حلزونی هزینه دریافت می کردند که با پی گیری های مستمر اخیراً این مشکل تا حدودی مرتفع شده است که امیدواریم با نظارت مسئولین مربوطه این معضل کاملا برطرف گردد.

وی افزود، ولی برای هزینه های توانبخشی متاسفانه به جهت ضوابط و مقررات پیچیده تاکنون اکثر مراکز کاشت حلزونی نتوانسته اند با بیمه، قرار داد منعقد نموده و بناچار هزینه توانبخشی را از بیمار دریافت می کنند و بیمار می بایستی خود به بیمه مربوطه مراجعه و قسمتی از هزینه های پرداخت شده را دریافت نماید که این باز پس گیری هزینه های پرداختی نه تنها ساده نبوده بلکه برای اکثر خانواده هایی که از روستا ها و شهر های دور به مراکز کاشت می آیند و هزاران مشکل دیگر نظیر رفت و آمد، اقامت، اطلاعات و … دارند تقریباً غیر ممکن است.

تلاش برای رفع مشکلات و تسهیل دسترسی به درمان

وی افزود، علاوه بر این مشکلات برخی از بیمه ها نظیر نیرو های مسلح و تأمین اجتماعی نیز با استناد به رایگان نمودن کاشت حلزون از طرف دولت از باز پرداخت هزینه توانبخشی شانه خالی می کنند که شایسته است مسئولین درمانی وزارت بهداشت که تاکنون برای اصلاح روند درمان این بیماران تلاش زیادی انجام داده اند و بیمه ها را متقاعد به پرداخت هزینه کرده اند، در این خصوص نیز مساعی خود را مبذول دارند به نحوی که مردم مجبور به پرداخت هزینه های توانبخشی از جیب خود نباشند و مسیری را طراحی شود که به این خانواده های گرفتار علاوه بر ناراحتی درمان  کودک خود مشکل تأمین هزینه های دیگری تحمیل نشود.

وی تاکید نموده، چنانچه این روند ادامه یابد، همانند سال های دور مجدداً با خانواده هایی مواجه خواهیم شد که به جهت مشکل مالی، درمان کودک خود را رها نموده و نهایتاً بر حجم افراد ناشنوا در سطح جامعه افزوده خواهد شد.

دکتر اجل لوئیان همچنین در مورد تعویض پردازشگر های بیرونی دستگاه کاشت حلزونی که علی القاعده عمر مفید آن 10 سال می باشد نیز اظهار داشت، این دستگاه ها پس از ده سال بایستی تعویض و به روز رسانی شوند، اگر چه دولت این قطعات را با ارز ترجیحی خریداری کرده و پس از لحاظ نمودن تخفیف به مددجویان ارائه می کند، لیکن هنوز بیمه ها زیر بار باز پرداخت مستقیم هزینه ها نرفته اند و متقاضی مجبور است 18 تا 15 میلیون تومان را به حساب هیأت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت پرداخت نموده و خود نسبت به باز پس گیری سهم بیمه با مراجعه مکرر به ادارات بیمه اقدام نماید که تحقق این امر نیز تقریباً غیر ممکن است،

تلاش‌های مشترک برای بهبود دسترسی به قطعات و تعویض پردازشگر

وی افزود، بدیهی است این مشکل با هماهنگی و همفکری بین بیمه ها و هیأت امنای صرفه جویی ارزی قابل حل بوده که امید است مسئولین محترم بتوانند با هماهنگی داخلی بین خود کمک مؤثر تری به خانواده ها ارائه نمایند.

مدیر عامل بنیاد “بخشش” تصریح نمود، در این رابطه نیز طبق یک تفاهم نامه بین بنیاد “بخشش” و هیأت امنای صرفه جویی ارزی این بنیاد 30% از هزینه تعویض پردازشگر ها را برای خانواده های با دهک 1 تا 6 پرداخته و می پردازد.

شایان ذکر است مددجویانی که از دهک های درآمدی پائین برخوردار هستند همچنان با مشکلات عمده ای مثل هزینه های معاینات اولیه و آزمایشگاه و تصویر برداری (بخصوص برای بیمه شدگان بیمه روستائی)، هزینه ایاب و ذهاب و اقامت در اطراف مراکز کاشت حلزونی در شهر ها، فزانشیز هایی بیمارستانی و هزینه توانبخشی مواجهند و لذا حضو پر رنگ خیرین عزیز حقیقی و حقوقی که می تواند به کمک این خانواده های نیازمند و دردمند بشتابند راهگشا و البته ضروری خواهد بود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما