ایران پهپادهای شاهد را چند دلار به روسیه فروخته است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
14010204000393_Test_PhotoN

کیان آنلاین – رایان حسینی: یک گروه هکری به نام «شبکه پرانا» مدعی شده به سرورهای ایمیل سپاه نفوذ کرده و اطلاعات مربوط به فروش پهپادهای شاهد به روسیه را به دست آورده است.

این گروه می‌گوید که حدود 10 گیگابایت داده را از شرکتی به نام «صحرا تندر» استخراج کرده است که شرکت زیرمجموعه سپاه در تسهیل فروش تسلیحات ایرانی به روسیه بوده است.

بر اساس مقاله‌ای که جمعه گذشته در روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از یک تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک منتشر شد، هزینه ساخت پهپادهای شاهد حدود 20000 دلار یا بیشتر است.

نشریه فوربس در گزارشی به جزییات اطلاعات این گروه هکری اشاره کرده و گفته  با توجه به اسناد داخلی صحرا تندر که دو روز پس از گزارش گاردین توسط گروه پرانا منتشر شد، این تخمین بسیار کمتر از واقعیت بوده است. اسناد نشان می‌دهد که یک پهپاد شاهد 375000 دلار هزینه دارد. این اطلاعات همچنین نشان داده که روسیه و ایران برای کم کردن قیمت خرید عمده مذاکره کرده‌اند.

توافق‌نامه‌ای که در اسناد به آن اشاره شده است، قیمت 193000 دلار را برای هر شاهد در ازای خرید 6000 فروند پهپاد تعیین کرده است. برای یک فقره سفارش کمتر از 2000 فروند، قیمتی معادل 290000 دلار در نظر گرفته شده است.

گزارش نشان می‌دهد، دو کشور با خرید بیشتر موافقت کردند و دولت ایران 1.8 میلیارد دلار از فروش این پهپادها به دست آورده است.

در این اسناد به هزینه‌های مجوز تولید محلی پهپادها در روسیه هم اشاره شده است. در ماه ژانویه روسیه اعلام کرد که تولید نسخه ارزان‌تری از شاهد به نام «هاوک» را آغاز کرده است.

بر اساس مقاله‌ای در خبرگزاری دولتی TASS ، هاوک بردی در حدود 217 مایل (350 کیلومتر) خواهد داشت و قادر به حمل کلاهک‌های انفجاری قوی با محموله 35 پوند (16 کیلوگرم) خواهد بود. طبق گزارش‌ها، انتظار می‌رود که پرواز آزمایشی هاوک در نیمه اول سال 2024 انجام شود.

توانایی این پهپادها برای ایجاد اختلال در عملیات و آسیب رساندن به اهدافی از تانک گرفته تا توپخانه در اوکراین با شرایط عملیاتی و تاکتیک‌های مورد استفاده نیروهای اوکراینی متفاوت است، اما معمولاً از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند.

فوربس در گزارش خود نوشته تصور اینکه روسیه  6000 شاهد برای حمله گسترده به زیرساخت های اوکراین در دست داشته باشد، نگران‌کننده است.

اگر روسیه بتواند هاوک را به تعداد زیاد تولید کند، باز هم نگران کننده‌تر است. یک گزارش در ماه نوامبر از موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) مستقر در واشنگتن دی‌سی منتشر شد که تصاویر ماهواره‌ای از یک کارخانه در یلابوگا، روسیه  را تحلیل کرده، نشان داد که پیشرفت قابل‌توجهی در تولید هاوک در جریان است.

شرکتی به نام JSC Alabuga به‌عنوان تولیدکننده این پهپادها معرفی شده است و تا ماه نوامبر، در فهرست تحریم‌های عمومی ایالات متحده یا متحدانش نبود.

تحلیلگران در مورد اینکه آیا روسیه می‌تواند شاهدهای دارای مجوز را با هزینه تقریبی 50000 دلار برای هر فروند تولید کند یا نه، اختلاف نظر دارند، اما ظرفیت این کشور برای افزایش تولید داخلی پهپادها بالاست.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما