فساد چای دبش در ایران چگونه برای هندوستان دردسر ایجاد کرد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
تخلف واردات چای دبش

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: گزارش های گمرک ایران حاکی از کاهش 62 درصدی ارزش واردات چای ایران در 10 ماهه نخست امسال است. کاهش حدود 62 درصدی واردات چای ایران احتمالاً تأثیر عمده‌ای بر محموله‌های هند، که تامین‌کننده اصلی جمهوری اسلامی است، خواهد داشت.

دولت رئیسی از  اسفند 1401 با گزارش‌هایی که درباره فساد واردات چای دریافت کرده بود، ثبت سفارش چای را به شدت محدود کرد. چندین ماه بعد مشخص شد این اقدام بعد از شناسایی یکی از بزرگترین فسادهای تاریخ ایران توسط شرکت چای دبش صورت گرفته است.

یکی از تخلفات مندرج در فساد 3.37 میلیارد دلاری چای دبش، ثبت سفارت وردات چای 14 دلاری و در عوض واردات چای 2 دلاری از هند به جای آن بوده است.

نشریه هندی «هندو بیزینس لاین» در گزارشی به آمارهای گمرک درباره کاهش واردات چای از هند اشاره کرده و نوشت: بازار ایران نزدیک به 21 درصد از کل صادرات چای هند را تشکیل می‌دهد و کاهش صادرات به دلیل بحران پرداخت، صادرکنندگان هندی را در وضعیتی نامطمئن قرار داده است.

«دیپاک شاه» رئیس انجمن صادرکنندگان چای جنوب هند به این رسانه گفته که کاهش محموله‌های صادراتی به ایران منجر به این شد که صادرکنندگانی که انبارهایی چای ارتودکس با گرید مورد علاقه ایران را دارند که در بازار داخلی هند، مصرف نمی‌شود، دچار مشکل شوند هرچندصادرات به سایر مقاصد خارج از کشور مانند کشورهایی نظیر عراق، تونس، روسیه و غیره به خوبی در جریان است.  ‎

چای ارتودکس به چایی اطلاق می شود که با دست یا با ماشینهای مخصوص رول می شوند. نوع رول کردن این ماشینها دقیقاً به رول کردن با دست شباهت دارد.

این رسانه هندی می‌گوید علاوه بر مشکل کاهش صادرات به ایران، مساله آفت‌کش‌ها  هم باعث کاهش حجم صادرات به اروپا شده است.

رئیس انجمن صادرکنندگان چای جنوب هند می‌گوید: به طور کلی وضعیت در منطقه جنگی خاورمیانه و اوکراین کاملاً سیال است و امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.

چای‌های ارتدکس قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای در محدوده 150 تا 200 روپیه (معادل 1.8  تا 2.3 دلار) در بازار صادراتی دارند.

شریداران چاندران رئیس انجمن متحد کشاورزان جنوب هند در گفتگو با رسانه‌های هندی بر لزوم افزایش تعامل بین دولت هند و همتایان خارجی برای هموارسازی مسیرهای تجاری و افزایش دسترسی به بازارهای بین المللی تاکید کرده است.

او پیشنهاد کرده که نگرانی‌های تجاری در گفتگوهای دولت با مقاصد صادراتی کلیدی مانند ایران و عربستان سعودی در دستور کار قرار بگیرد.

صادرات چای هند در ماه ژانویه تا اکتبر 2023 به دلیل کاهش صادرات به ایران است، کاهش چشم گیری داشته است. بر اساس آمار گمرک هند، ایران در این مدت 15.7 میلیون کیلوگرم، فدراسیون روسیه 5.51 میلیون کیلوگرم و امارات 4.5 میلیون کیلوگرم چای کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل از هند وارد کرده اند. با این حال، صادرات به عراق با 16.8 میلیون کیلوگرم و ترکیه با 4.27 میلیون کیلوگرم بهبود قابل توجهی داشته است.

جنوب هند به عنوان منطقه‌ای که قبلاً نزدیک به 50 درصد از تولید هند و 50 درصد از کل صادرات هند را تشکیل می‌داد، اکنون 36 درصد کاهش صادرات را تجربه می‌کند.

یک مقام ارشد در شرکت مزارع هند به رسانه‌های هندی گفته که تولیدکنندگان چای اکنون بر صادرات تمرکز کرده‌اند، زیرا به دلیل افزایش قیمت‌ها با وجود  هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر، این یک استراتژی مقرون به صرفه است.

سود مالی حاصل از فروش با قیمت‌های بالاتر در خارج از کشور بر هزینه‌های لجستیکی بیشتر غلبه می‌کند و صادرات را به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما