چگونه انگلیس به دور زدن تحریم های ایران کمک کرده است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: یک رسانه انگلیسی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد دو بانک معروف بریتانیایی در دور زدن تحریم ها برای ایران نقش مهمی بازی کرده‌اند.

نشریه بریتانیایی فایننشال تایمز در یک افشاگری تکان دهنده گفته اسنادی دست پیدا کرده که نشان می دهد چگونه ایران به طور غیرقانونی از بانک های لویدز و سانتاندر بریتانیا برای انتقال پول به سراسر جهان استفاده می کند و یک طرح گسترده فرار از تحریم ها توسط سرویس‌های اطلاعاتی تهران از طریق این بانک‌ها در حال اجراست.

بر اساس گزارش FT، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران (PCC) و شرکت تابعه بریتانیایی آن یعنی PCC UK، از نوامبر 2018 به اتهام تامین مالی سپاه قدس و همکاری با سازمان های اطلاعاتی روسیه تحت تحریم های آمریکا قرار دارند.

ظاهراً هر دو بانک حساب‌هایی را در اختیار شرکت‌های بریتانیایی که مخفیانه متعلق به PCC بودند، قرار داده‌اند.

بخش بریتانیا PCC با وجود اینکه تحت تحریم های ایالات متحده قرار داشته از دفتری در نزدیکی پارگ گروسونور گاردنز در بلگراویا لندن، با استفاده از شبکه پیچیده ای از شرکت های صوری در بریتانیا و سایر کشورها به فعالیت خود ادامه داده است.

جالب اینجاست که بریتانیا و ایالات متحده اخیراً تحریم هایی را علیه آنچه «شبکه ترور فراملی» تحت حمایت اطلاعات ایران خوانده اند، وضع کرده‌اند.

شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم شده است که از شرکت‌های بریتانیایی برای دریافت پول شرکت‌های ایرانی در چین استفاده می‌کند و مالکیت خود را با قراردادهای تراستی و انتخاب نمایندگانی از سوی هیات مدیره، پنهان می‌کند.

یکی از شرکت‌های دخیل در این نقل و انتقال پول، شرکت Pisco UK است که اطلاعات آن به عنوان یک خانه در شهر ساری در جنوب شرق انگلیس به ثبت رسیده است. این شرکت ظاهراً از یک شرکت چینی به نام «بلک تولیپ» از طریق یک حساب در بانک سانتاندر پول دریافت کرده است.

اسناد منتشر شده توسط فایننشال تایمز نشان می دهد شرکت «پیسکو بریتانیا» به طور کامل تحت کنترل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده که این امر با سوابق مالکیت رسمی آن در تناقض است.

یکی دیگر از شرکت‌های صوری در بریتانیا، شرکت «آریا آسوشیتس» بوده که یک حساب در بانک لویدز داشته است. این شرکت به طور رسمی متعلق به «محمد علی رجال»، معاون مدیر اجرایی شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلستان است.

ایمیل‌هایی که مورد بررسی فایننشال تایمز قرار گرفته، دخالت رجال در هدایت وجوه و پنهان کردن ارتباط شرکت بازرگانی پتروشیمی با تراکنش‌ها را نشان می‌دهند.

بانک سانتاندر اعلام کرده که قادر به اظهار نظر در مورد روابط مشتری های حقیقی نیست، اما بر تمرکز خود بر پایبندی به تحریم‌ها تاکید کرده است. ظاهرا این بانک حساب شرکت پیسکو را در همین رابطه مسدود کرده است.

گروه بانکی لویدز نیز از اظهار نظر در مورد مشتریان حقیقی خودداری کرده اما مدعی شده که قوانین تحریم را رعایت می کند.
سیاستمداران بریتانیایی از جمله آلیشیا کرنز و لیام برن، نگرانی خود را در مورد شکست بریتانیا در مهار چنین فعالیت‌هایی در خاک خود ابراز کردند و خواستار اقدامات شدیدتر علیه نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران شدند.

دیوید اشر، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا، از بانک های بریتانیا به دلیل ادامه تجارت با نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرده و آن را با سیاست اعلام شده در قبال ایران مغایر دانسته است.

شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در بریتانیا، قراردادهایی را برای خرید تجهیزات با یک شرکت ترکیه ای به نام ASB منعقد کرده که بعداً توسط ایالات متحده به دلیل همکاری با مقامات ارشد سپاه تحریم شده است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما