تجدید نظر صندوق بین المللی پول درباره رشد اقتصادی ایران و جهان

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
رشد اقتصادی جهانی در ۲۰۲۴

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که هر منتشر می‌کند، چشم‌انداز اقتصاد جهانی را به روز کرده و در کمال تعجب گفته رشد اقتصاد جهانی با وجود بحران‌های سیاسی، قدرت شگفت‌انگیزی از خود نشان خواهد داد.

رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳

صندوق بین المللی پول در این گزارش خود از رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. پیش از این صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران را در پایان 2023، 3.8 درصد اعلام کرده بود. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2024، بالغ بر 3.7 درصد و درسال 2025 نزدیک به 3.2 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

در این گزارش آمده است: با کاهش تورم و رشد ثابت، «احتمال فرود سخت نرخ رشد اقتصادی، کاهش یافته است.»

صندوق بین‌المللی پول گفته، به  اندازه‌ای که احتمال می‌رود اقتصاد جهانی بهتر از انتظارات عمل کند، به همان اندازه هم ممکن است اقتصاد دچار لغزش شود. این تغییرات قابل توجه در واقع ثمره همه گیری COVID-19 است.

بر اساس پیش‌بینی پایه، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری به 3.1 درصد برسد که همان نرخ سال گذشته است. این یک بازبینی صعودی برای سال 2024 به اندازه 0.2 درصد است. این آژانس تخمین زده که رشد اقتصادی در سال 2025 به 3.2 درصد خواهد رسید.

صندوق بین‌المللی پول یک فرود نرم برای اقتصاد ایالات متحده هم پیش‌بینی کرده و گفته رشد 2.5 درصدی در سال گذشته به 2.1 درصد در سال 2024 کاهش خواهد یافت. در واقع در گزارش جدید، یک تجدید نظر 0.6 درصدی به سمت بالا در نظر گرفته شده است. رشد ایالات متحده در سال 2025 کاهش بیشتری می‌یابد و به نرخ 1.7 درصد می‌رسد.

به گفته «توبیاس آدریان» رئیس بخش بازارهای پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول، دلیل اصلی انتظار صندوق بین‌المللی پول برای فرود نرم رشد اقتصادی در ایالات متحده این است که کاهش تورم با کمک عوامل زنجیره تامین انجام می شود و انتظار نمی‌رود که این عوامل به اندازه کاهش تورم ناشی از افزایش نرخ‌های بهره، کارساز باشند.

در مقابل، انتظار می‌رود که منطقه یورو با رشد اقتصادی ناچیز 0.9 درصدی در سال جاری میلادی، با مشکل مواجه شود.

اقتصاد چین امسال با نرخ 4.6 درصد رشد خواهد کرد که نسبت به نرخ 5.2 درصدی در سال گذشته کمتر است.

انتظار می‌رود تورم جهانی از میانگین سالانه 6.8 درصد در سال 2023 به 5.8 درصد در سال 2024 و 4.4 درصد در سال 2025 کاهش یابد.

اقتصادهای پیشرفته با کاهش رشد به 2.6 درصد در سال جاری، شاهد پیشرفت سریع تری در زمینه تورم خواهند بود.

انتظار می‌رود رود حدود 80 درصد از اقتصادهای جهان در سال جاری تورم کمتری داشته باشند. کارکنان صندوق بین‌المللی پول تخمین زده‌اند که نرخ‌های بهره برای فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان تا نیمه دوم سال 2024 در سطح فعلی باقی می‌ماند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما