آیا کشتی به گل نشسته ایران در ترکیه نجات پیدا میکند؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
رهبران دو کشور در نشست مشترک فعالان اقتصادی به نمایندگی از دو کشور شرکت خواهند کرد. قرار است یادداشت تفاهم در زمینه هایی مانند زیرساخت، امنیت، فرهنگ و گردشگری توسط امضا شود.
کشتی به گل نشسته ایران در ترکیه

کیان آنلاین_ شیوا سپهری: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در اولین سفر رسمی خود به ترکیه سفر کرده است. انتظار می رود این سفر که دو بار به تعویق افتاده ، به امضای توافقنامه های اقتصادی و توافقی در مورد جنگ اسرائیل و حماس در غزه بیانجامد.

رهبران دو کشور در نشست مشترک فعالان اقتصادی به نمایندگی از دو کشور شرکت خواهند کرد. قرار است یادداشت تفاهم در زمینه هایی مانند زیرساخت، امنیت، فرهنگ و گردشگری توسط امضا شود.

تهران در تلاش برای ایجاد ائتلاف های جدید برای کاهش بار تحریم های فلج کننده غرب، آنکارا را در سال های اخیر به = یکی از پنج شریک بزرگ اقتصادی خود تبدیل کرده است. در حالی که برخی گزارش ها حاکی از کاهش حجم مبادلات تجاری است، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران روز سه شنبه به خبرنگاران گفته که این رقم از زمان روی کار آمدن رئیسی در سال 2021 به 9.5 میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده افزایش 40 درصدی است.

این در حالی است که ماه گذشته بلومبرگ از پهلو گرفتن یک کشتی در ترکیه برای مدت سه سال خبر داده بود.


بیشتر بخوانید: خاورمیانه با چه زوال اقتصادی مواجه است؟


بلومبرگ در گزارش اواسط ماه دسامبر خود نوشته بود یک کشتی کانتینری ایرانی به مدت سه سال است که در بندر ترکیه گیر افتاده و این نشان دهنده اثرات دامنه دار تحریم های اقتصادی غرب است.

بر اساس این گزارش، کشتی شمیم به طول 187 متر از سال 2020 در فهرست سیاه ایالات متحده قرار گرفته و از ژانویه 2021 که در بندر حیدرپاشا استانبول که یک بندر دولتی ترکیه است، لنگر انداخته و تخلیه کرده، در این بندر گیر افتاده است . این کشتی از اواخر سال 2020 در نزدیکی اسپانیا دچار مشکل فنی شده بوده و احتمالاً به این دلیل که شرکتهای کشتی‌سازی غربی که در طول مسیر از آن عبور می‌کرد به آن بی توجهی کردند، حدود 2200 مایل از این منطقه فاصله گرفته است.

شمیم در طول مدتی که در ترکیه گرفتار شده، به حائلی بین دو طرف اروپایی و آسیایی استانبول تبدیل شده است. مدت زیادی است که یک صفحه در یکی از شبکه های اجتماعی محلی ترکیه درست شده که در آن کاربران درباره تئوری هاییشان درباره آنچه که احتمالا در این کشتی نگهداری می شود گمانه زنی می کنند.

بلومبرگ نوشته حتی شعری هم به افتخار کشتی شمیم سروده شده که مضمون آن این است که «دیگران مشکوک شده اند که این یک نفرین است.»

یک نفر در صفحه اختصاصی شمیم نوشته: «روزی که این کشتی بندر حیدرپاشا را ترک کند، ابرهای تاریک زندگی من از بین خواهند رفت.»

بلومبرگ هم در گزارش خود نوشته تجارت ایران و ترکیه با وجود تحریم ها از سال 2020 تقریباً دو برابر شده است.

واشنگتن سیستمی را برای تحریم کشتی هایی با پرچم ایران طراحی کرده که مدعی است هدفش از آن فلج کردن اقتصاد کشور و جلوگیری از توسعه فناوری هسته ای ایران است.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، پس از سال ها کاهش، تجارت بین ایران و ترکیه، روابط دو کشور از سال 2020 افزایش یافته و ترکیه را به دومین بازار صادراتی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما