سرمایه‌گذاران در خاورمیانه چه سرنوشتی خواهند داشت؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
آینده سرمایه گذاری در خاورمیانه

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: برای سرمایه‌گذاران جهانی که وارد سال ۲۰۲۴ شده‌اند، تردید‌ها در مورد اینکه چه زمانی بازار‌های سهام می‌توانند رشد کنند و بانک‌های مرکزی چه زمانی نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند با گسترش ناگهانی جنگ در غزه تحت‌الشعاع قرار گرفته و شاید آن‌ها را وادار کند که زیاد ریسک نکنند. رویترز در گزارشی نوشته واکنش‌های بازار روز جمعه پس از انتشار خبر حمله ایالات متحده و بریتانیا به یمن در ابتدا محدود بود. با این حال، قیمت نفت در حال افزایش است و خزانه‌داری و بازار‌های سهام ایالات متحده پس از حمله دچار تنش شدند.

تغییر تعادل ریسک در بازار‌های سهام در پی تنش‌های خاورمیانه

به گفته تحلیلگران، سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش مواجهه با بازار‌های پرریسک‌تر هستند و منتظرند ببینند وضعیت خاورمیانه به ویژه اختلال در عرضه و تجارت نفت به چه سمتی حرکت خواهد کرد. «چارو چانانا» رئیس استراتژی ارز در سنگاپور به رویترز گفته «با افزایش خطر تشدید تنش ها، بازار‌ها در لبه معاملاتی قرار گرفته‌اند.»

«لبه معاملاتی» که ترجمه شده عبارت «edge trading» است، به مهارتی گفته می‌شود که با استفاده از آن معامله‌گر می‌تواند میزان ضرر و زیان معامله را در یک بازه زمانی مشخص پایین نگه دارد. این تحلیلگر بازار می‌گوید «تماشای اقدامات بعدی هر دو طرف، به‌ویژه در اواخر هفته طولانی و تهدید به ایجاد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر، مهم خواهد بود. سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی در کوتاه‌مدت می‌توانند روی ین و طلا به عنوان پناهگاه امن حساب باز کنند.»

رویترز گفته شرایط پیچیده است. حملات ایالات متحده و بریتانیا اولین حمله به خاک یمن از سال ۲۰۱۶ است و تنش‌های ناشی از جنگ اسرائیل و حماس که از اکتبر آغاز شده است را چندین پله بالاتر می‌برد. اگرچه واشنگتن گفته است که قصدی برای تشدید تنش وجود ندارد، اما یمنی‌ها قول داده‌اند که در برابر هر حمله اقدام تلافی‌جویانه کنند.

رویترز به اظهارات سردار نقدی اشاره کرده و نوشته ماه دسامبر، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران گفت اگر آمریکا و متحدانش به ارتکاب جنایت در غزه ادامه دهند، دریای مدیترانه ممکن است بسته شود.


بیشتر بخوانید:

آیا موج جدید افزایش هزینه حمل و نقل دریایی در جهان در راه است؟


افزایش هزینه حمل و نقل در دریای سرخ

«خون گو» رئیس تحقیقات ANZ در امور آسیا، گفته نرخ هزینه حمل و نقل در چند هفته گذشته به دلیل اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ افزایش یافته است. او گفته «اگر این حملات بتواند مشکل را حل کند و خطوط کشتیرانی دوباره ایمن شوند و اوضاع عادی شود، آنگاه نتیجه آن مثبت خواهد بود، زیرا شاهد عادی شدن نرخ حمل‌ونقل خواهیم بود. با این حال نگرانی این است که این روند تشدید شده و باعث افزایش احتمالی قیمت نفت و اختلالات بیشتر در خطوط کشتیرانی خواهد شد.»

به گزارش کیان آنلاین، هفته‌ها اختلال در کانال سوئز، که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را اداره می‌کند، به کسب‌وکار‌ها آسیب جدی رسانده است. موسسه اقتصادی آلمانی IfW Kiel روز پنجشنبه اعلام کرد، تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ به دلیل حملات حوثی‌ها با کاهش ۱.۳ درصد یحجم محموله‌های حمل شده در منطقه دریای سرخ مواجه شده است.

غول‌های کشتیرانی مانند Maersk (MAERSKb.CO) و Hapag-Lloyd (HLAG.DE) کشتی‌های خود را مجبور به سفر‌های طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف دماغه امیدنیک آفریقای جنوبی کرده‌اند. میزان افزایش هزینه‌های سوخت و حمل‌ونقل مستقیماً بر انتظارات بازار سهام تاثیر گذاشته است. بازار سهامی که در حال حاضر خودش را برای اقدامات مقابله‌ای اقتصاد ایالات متحده در برابر رکود و تلاش فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و سایر بانک‌های جهانی برای کاهش نرخ‌های بهره در سال جاری آماده کرده بود.

«راب کارنل» رئیس تحقیقات آسیا-اقیانوسیه در ING درباره حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن به رویترز گفته «این یک تغییر به سمت ریسک‌گریزی در بازار سهام بود. فکر می‌کنم مردم در حال حاضر به دنبال امنیت هستند؛ بنابراین فکر می‌کنم بازار اوراق قرضه واضح‌ترین نشانه‌های آنچه در آینده رخ خواهد داد را از خود نشان خواهد داد.»

قیمت نفت قرارداد‌های آتی برنت از اواسط دسامبر ۹ درصد افزایش یافته و روز جمعه با جهش ۲ درصدی به ۷۹ دلار در هر بشکه رسید. طلا و بازده اوراق قرضه کاهش بیشتری داشت.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما