آیا موج جدید افزایش هزینه حمل و نقل دریایی در جهان در راه است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
حمل و نقل دریایی

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: نشریه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی تاثیر حمله روز جمعه آمریکا به یمن بر بازار‌های جهانی را ارزیابی کرده است. این رسانه به افزایش نرخ حمل و نقل کانتینری در دریای سرخ از ابتدای جنگ اسرائیل و غزه اشاره کرده، اما تاکید کرده تا کنون حوثی‌ها هیچ نفتکشی را هدف قرار نداده‌اند.

به گزارش بلومبرگ تا امروز که قیمت نفت برنت در لندن برای اولین بار در سال جاری با ۳.۵ درصد افزایش به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، وضعیت دریای سرخ بر بازار‌های نفت تأثیر چندانی نداشت. پس از حملات روز جمعه، ایالات متحده عملا به تمامی کشتی‌های تجاری هشدار داده که در عبور از این منطقه احتیاط کنند.


بیشتر بخوانید:

آیا ورود ناو جنگی ایران به دریای سرخ قیمت نفت را تکان داده است؟


نشریه اکونومیست از وضعیت به وجود آمده تحت عنوان «تنگنا‌ها در سال جدید میلادی» یاد کرده و گفته وقتی اقتصاددان‌ها از چنین تنگنا‌هایی صحبت می‌کنند، معمولاً منظور آن‌ها نقاطی در زنجیره تأمین است که مسیر تولید را کند می‌کند. اقتصاد جهانی در حال حاضر درگیر یک مثال واقعی از این استعاره است که می‌گوید «انگار کسی چوب پنبه‌ای در کانال سوئز و پاناما فرو کرده است.»

در مواقع عادی، این کانال‌ها به ترتیب محل عبور حدود ۱۰ و ۵ درصد تجارت جهانی دریایی است. در حال حاضر دو عامل منجر به کاهش عبور کشتی‌ها از این تنگه‌ها شده است؛ اداره کانال پاناما تعداد کشتی‌هایی را که ممکن است از کانال آن عبور کنند به دلیل سطح پایین آب محدود کرده و از طرفی حملات انصارلله یمن به کشتی‌ها در تنگه باب المندب، بخشی از گذرگاه اقیانوس هند به کانال سوئز، باعث شده است برخی کشتی‌ها مسیر طولانی‌تری را از جنوب قاره آفریقا جایگزین کنند.

افزایش هزینه حمل و نقل کشتیرانی

به گزارش اکونومیست، هزینه حمل و نقل از اواسط سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۲ یک بار به دلیل افزایش تورم افزایش قابل توجهی پیدا کرد. از زمان آغاز حملات انصارالله به کشتی‌ها در ماه نوامبر، هزینه حمل و نقل بار دیگر افزایش یافته است.

طبق شاخص Freightos Baltic Index (fbx) هزینه حمل و نقل یک کانتینر استاندارد در هفته منتهی به ۹ ژانویه ۹۳ درصد افزایش یافته است. یک شرکت حمل و نقلی به اکونومیست گفته برای مسیر شانگ‌های به روتردام، که معمولاً از کانال سوئز می‌گذرد، هزینه جهش ۱۱۴ درصدی داشته است.

با این حال اکونومیست معتقد است اگرچه fbx در حال افزایش است، اما یک چهارم اوج افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ است.  البته پیش‌بینی آینده نگران کننده است. کارشناسان معتقدند قرارداد‌های حمل‌ونقل سالانه معمولاً در ماه مارس منعقد می‌شود در نتیجه نرخ‌های فعلی هزینه واقعی حمل‌ونقل را نشان نمی‌دهند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما