عملیات تروریستی کرمان چگونه باعث جهش قیمت نفت و سقوط سهام در آمریکا شد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
قیمت نفت در جهان

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: قیمت نفت در بازار‌های جهانی پس از انفجار دو بمب در میان جمعیتی که در مراسم بزرگداشت سالگرد سردار سلیمانی بیش از سه درصد افزایش یافته است. حبرگزاری تی.آر.تی ترکیه درگزارشی گفته بازار‌های جهانی به انفجار‌های ایران و هراس از توسعه جنگ اسرائیل علیه غزه واکنش نشان داده‌اند. قیمت نفت روز چهارشنبه پس از حملات تروریستی کرمان بیش از سه درصد افزایش یافته است.

بمب‌گذاری در ایران و کاهش ارزش سهام بازارهای آمریکا

همزمان با این تحولات، بسته شدن یک میدان نفتی در لیبی نیز نگرانی‌های عرضه را برطرف کرد. «اکسل رودولف» تحلیلگر ارشد بازار به رسانه تی‌آرتی ترکیه گفته تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال انفجار بمب در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی منجر به احساس ریسک بیشتر و در نتیجه کاهش ارزش بازار‌های سهام آمریکا شده است.


بیشتر بخوانید:

تاثیر حادثه تروریستی کرمان بر قیمت نفت در جهان


به گزارش کیان آنلاین بازار‌های سهام تحت فشار بودند، زیرا سرمایه‌گذاران نگران بودند که رشد سهام در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳، به امید کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، ممکن است بیش از حد پیش رفته باشد. «هانس اولسن» مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Fiduciary Trust به تی‌آرتی گفته که بازار در ماه دسامبر «خیلی جلوتر از خودش» پیش رفته بود. وی با اشاره به اینکه پیشروی بدون تغییرات اساسی «سالم نیست و دوام ندارد»، گفته «برای ادامه این روند باید نوعی تحکیم وجود داشته باشد.»

به همین دلیل هم خبر‌های منتشر شده از آخرین جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو آمریکا نشان داد که مقامات انتظار دارند نرخ بهره حداقل برای مدتی بالا بماند تا بتوان با تورم سرسخت مقابله کرد.

نتایج صورت جلسه نشست دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در ایالات‌متحده که روز چهارشنبه علنی شد، نشان داد که اکثر سیاست‌گذاران احتمال باقی ماندن نرخ‌های بهره در بالاترین سطح خود را برای مدتی طولانی‌تر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، تایید کردند.

در شرایط کنونی، تورم نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل‌توجهی تعدیل شده است که به فدرال رزرو اجازه می‌دهد تا روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند. طبق گزارش تریدنگ اکونومیکس، نرخ تورم ایالات متحده از ۹ درصد در واسط ۲۰۲۲ به ۳.۱درصد کاهش یافته است.

مقامات فدرال رزرو افزودند که ممکن است لازم باشد تا نرخ‌ها برای مدتی در این سطح بمانند. هدف این تصمیم، کاهش بیشتر تورم خواهد بود، همان‌طور که بهبود زنجیره تأمین تاکنون به این مسئله کمک کرده است. بازار‌های سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه هم‌زمان با انتشار آخرین صورت‌جلسه فدرال رزرو سقوط کردند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما