ایان ساندرز دبیرکل سازمان جهانی گمرک کیست؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
ایان ساندرز رییس کل گمرک کیست

کیان آنلاین – سیامک علی‌پناه: در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳، ایان ساندرز (Ian SAUNDERS)، چهره‌ای آمریکائی و شناخته‌شده در عرصه گمرک و تجارت بین‌الملل، به عنوان دبیرکل جدید سازمان جهانی گمرک (WCO) انتخاب شد. ساندرز دوره پنج ساله خود را به عنوان دبیرکل از اول ژانویه ۲۰۲۴ آغاز کرده است و به‌نظر می‌رسد با دستور کاری روشن و آینده نگر وارد این مسئولیت شده است.

او در اولین سخنرانی خود به سازمان جهانی گمرک تأکید کرد: «در حالی که به گذشته غنی این سازمان احترام می‌گذاریم، نیاز به نوآوری و انطباق با چالش‌های مدرن وجود دارد. قصد دارم با ایجاد مشارکت‌های قوی و بادوام دولتی-خصوصی، بهره‌گیری از فناوری، و ارتقای فراگیر برای همکاری مؤثر گمرکی در سطح جهانی، تضمین شفافیت و باز بودن به عنوان اصول اساسی حکمرانی خوب، این سازمان را رهبری کنم»

بنا بر اطلاعات منتشر شده روی سایت سازمان جهانی گمرک (WCO)، ساندرز که پیشتر و قبل از حضور در سازمان جهانی گمرک به عنوان معاون وزیر بازرگانی ایالات متحده فعالیت داشت، دارای سابقه‌ای درخشان در حوزه گمرکات و حفاظت از مرز‌های ایالات متحده آمریکا است. او در طول دوران خدمت خود، مسئولیت‌های متعددی از جمله مدیریت برنامه‌ها و سیاست‌های بین‌المللی گمرکات را بر عهده داشته و در زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای تجربه‌های دارد.

بیوگرافی ایان ساندرز دبیرکل سازمان جهانی گمرک

تحصیلات ایان ساندرز در زمینه امور بین‌الملل، با دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی‌سی است و دوره‌های اجرایی را در دانشکده دولتی کندی، دانشگاه هاروارد و دانشگاه آمریکایی، گذرانده است. ساندرز که از سال ۲۰۰۸ به عنوان عضو سرویس اجرایی ارشد دولت ایالات متحده آمریکا فعالیت کرده است، در رسیدگی به چالش‌های پیچیده و ارتقای سازمان‌ها به سطح بالایی از کارایی و موفقیت تجربه دارد. او در نقش‌های متنوعی با تمرکز بر جنبه‌های مختلف تجارت، از جمله گمرک، سیاست تجاری، سفر و زیرساخت، به مردم و جامعه بین‌المللی خدمت کرده است.

ایان ساندرز رییس کل جهانی گمرک

انتخاب ساندرز در جلسات شورای سالانه WCO در ژوئن ۲۰۲۳، به نمایندگی از مدیران کل گمرکات سراسر جهان، صورت گرفت. نامزدی وی که با سابقه بیش از ۲۰ سال تجربه در حوزه گمرک و ۳۰ سال سابقه در روابط بین‌الملل است، توسط گمرک ایالات متحده آمریکا پیشنهاد و توسط اعضا که متشکل از کشور‌های عضو این سازمان از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران است به سمت دبیرکل این سازمان جهانی انتخاب شد.

پیش از آن، آقای کونیو میکوریا (Kunio Mikuriya) از ژاپن عهده دار دبیرکلی سازمان جهانی گمرک بود که به اذعان اعضاء، تحولات ارزشمندی در دوره تصدی این مسئولیت توسط ایشان به ویژه در توسعه همکاری‌های گمرکی و آموزشی برای کشور‌های عضو با این سازمان رقم خورد.

با این انتخاب، سؤالاتی در خصوص تأثیر آن بر روابط گمرکی ایران با سازمان جهانی گمرک مطرح است. آیا حضور یک آمریکایی در رأس این سازمان چه تأثیری بر تعاملات گمرکی ایران با این سازمان مهم تجاری دنیا خواهد گذاشت؟ پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی دقیق‌تر رویکرد‌ها و سیاست‌های دبیرکل جدید در دوره مسئولیتش خواهد بود.

ایران از سال ۱۹۹۶ میلادی درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی را داشته که همواره با مخالفت ایالات متحده آمریکا در عضویت کامل کشورمان در این سازمان مواجه بوده و از سال ۲۰۰۵ تا کنون نیز به عنوان عضو ناظر WTO بوده و سازمان جهانی گمرک نیز به عنوان یکی از سازمان‌های تجاری منشعب شده از سازمان تجارت جهانی در حال فعالیت می‌باشد که گمرک ایران از سال ۱۹۵۹ عضو رسمی و فعال سازمان جهانی گمرک (WCO) است.

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وب‌سایت رسمی سازمان جهانی گمرک مراجعه کنید:

https://www.wcoomd.org/en/media/newsroom/۲۰۲۴/january/world-customs-organization-welcomes-new-secretary-general.aspx

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما