ارزش معاملات بورس همچنان تعریفی ندارد / امیدوار به سبزپوشی شاخص

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
سه کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه ارزش معاملات بورس همچنان تعریفی ندارد، امیدوار به سبزپوشی شاخص در ماه‌های پایانی سال شدند.
گزارش بورس 27 دی 1402

کیان آنلاین_ بورس پرس نوشت:سه کارشناس بازار سرمایه با اعلام سه عامل اصلی شرایط فعلی بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد نسبت به سبز پوشی شاخص در ماه‌های پایانی سال ابراز امیدواری کردند.

مجتبی سلطانی: پس از اتفاقات و ریسک‌های مختلف هفته گذشته، بورس برخلاف تصور کارشناسان هفته جاری را کم‌نوسان و کم‌رمق آغاز کرد. در صورتی که نقدینگی تزریق شود، اخبار تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها موتور پیشران رشد شاخص‌ خواهد شد. بالا بودن نرخ بهره و فضای رکودی بازارهای مالی و افزایش ریسک‌های سیستماتیک از جمله اصلی‌ترین عوامل قرار گرفتن بورس در شرایط فعلی است.

در چنین وضعیتی نقدینگی به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر همچون طلا جاری می‌شود. از این رو تا زمانی که ریسک‌های سیستماتیک کاهش پیدا نکند، رشد دسته‌جمعی سهام گوناگون منتفی است. با وجود اینکه انتظار می‌رفت زمستان داغی در انتظار تنور معاملات باشد اما بورس همچنان زیر چتر شرایط اقتصادی افت‌ و‌ خیزهای کم‌نوسانی را ثبت می‌کند. بدین جهت پیش‌بینی می‌شود روزهای تعادلی ادامه پیدا کند.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بورس امروز ۱۹ دی ۱۴۰۲


مهرناز سلطانی: دیروز بازار با حجم معاملات پایین و نه‌چندان دلچسب به کار پایان داد و در کلیت منفی و متعادل بود. شاخص محدوده حمایتی مهم ۲.۱۵ میلیون واحدی را حفظ کرده با وجود اینکه ارزش دلاری آن معادل ۱۸۵ میلیارد دلار است.

وضعیت گروه خودرو موجب منفی شدن و اثرگذاری بر کلیت بازار سهام شده است. ارزش معاملات نیز تعریف چندانی ندارد و تا زمانی که تغییر بخصوصی دیده نشود نمی‌توان روز‌های سبز با تداوم را انتظار داشت. پیش‌بینی می‌شود شرایط در روزهای آینده بهبود و اصلاح زمانی کاهش پیدا کند.

حمید کوشکی: بازار سهام روزهای متعادل و کم‌نوسانی را تجربه می‌کند. دیروز شاخص نوسان بخصوصی نداشت و افت‌ و‌ خیز چندانی هم ثبت نکرد. مباحثی چون تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اثر را با گام‌های آرام خواهد گذاشت. دورنمای اقتصادی در صورتی که با انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک همگرا نشود، موجب رشد بورس می شود. نکته نخست مربوط به کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است.

آمار نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از دارایی‌های خارجی در نیمه اول سال کاهش پیدا کرد اما اثر چنین تغییری در بازار ارز و بورس دیده نشد. کاهش این دارایی‌های ارزی با عدم وضعیت مناسب ورود ارز، چشم‌انداز مساعدی برای داده‌های اسمی ندارد. انتشار داده‌های تراز پرداخت‌های فصل نخست سال که توسط بانک مرکزی منتشر شده، حاکی از خروج سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری تنها در فصل بهار است.

داده‌های تراز تجاری غیر‌نفتی نیز نشان می‌دهد ۸ ماه سال ۱۰ میلیارد دلار کسری تراز دارد. از این رو داده‌های فشرده‌ شده شرایط متفاوتی را برای اقتصاد و بازارها رقم می زند. با توجه به انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک می‌توان نسبت به سبزپوشی شاخص در ماه‌های پایانی سال امیدوار بود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما