بازار‌های سهام جهانی چگونه به بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شدند؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
بورس جهانی

کیان آنلاین – لیلا فرهادی: نشریه فایننشال تایمز از رشد قابل توجه بازار‌های سهام جهانی در سال ۲۰۲۳ خبر داده و گفته امسال بازار‌های سهام رکورد چهار ساله گذشته را شکسته‌اند. این نشریه دلیل این رشد را در ناامیدی سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی جهان جستجو کرده است.

بر اساس گزارش پایان سال نشریه انگلیسی فایننشال تایمز، بازار‌های سهام جهانی پس از افزایش شدید ارزش در دو ماهه اخیر، قوی‌ترین رکورد خود را از سال ۲۰۱۹ به ثبت رساندند، زیرا سرمایه‌گذاران مطمئنند که بانک‌های مرکزی جهان برنامه‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد و سال آینده نرخ بهره بانک‌ها به سرعت کاهش خواهد یافت.

بهترین شاخص‌های مالی بازار سهام در سال ۲۰۲۳

شاخص جهانی MSCI، مقیاس وسیعی از سهام بازار‌های بورس جهان، از اواخر اکتبر ۱۶ درصد افزایش یافته و امسال را با ۲۲ درصد افزایش به پایان رسانده و بهترین عملکرد چهار ساله اخیر را به نمایش گذاشته است. این افزایش قابل توجه ارزش تا حد زیادی مرهون شاخص S&P ۵۰۰ وال استریت بوده که ۱۴ درصد از ابتدای اکتبر و ۲۴ درصد تا پایان سال سال افزایش یافته و آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۳ را بها یک رکورد تاریخی به پایان برده است.


بیشتر بخوانید:

بورس تهران و فرابورس چطور سال میلادی را به پایان رساندند؟


به گزارش کیان آنلاین این دستاورد‌ها به دلیل تغییر چشمگیر انتظارات سرمایه‌گذاران از نرخ بهره در پی کاهش نرخ تورم سریعتر از حد انتظار در اقتصاد‌های غربی بوده است. اجماع بر سر کاهش شدید هزینه‌های استقراض در سال ۲۰۲۴ نیز باعث افزایش ارزش بازار اوراق قرضه شده و سرمایه‌گذاران را که به دنبال بازدهی بالاتر هستند، به سمت سهام جذب می‌کند.

شاخص کل بدهی‌های دولتی و شرکتی بلومبرگ که در مجموع در سال میلادی ۲۰۲۳ حدود ۶ درصد افزایش یافته، در اواسط اکتبر حدود ۴ درصد کاهش داشته است. آمار‌های فایننشال تایمز همچنین نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ تا پایان نوامبر ۳.۱ درصد در مقایسه با ۹.۱ درصد در ۱۲ ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۲۲ افزایش یافته است. بر اساس این آمارها، تورم منطقه یورو به ۲.۴ درصد کاهش یافته که پایین‌ترین نرخ سالانه از جولای ۲۰۲۱ است، در حالی که تورم بریتانیا به شدت کاهش یافته و به ۳.۹ درصد رسیده است.

این رسانه بریتانیایی می‌گوید معامله‌گران بازار سهام اکنون بر اساس شش کاهش نرخ اعلامی توسط فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا تا پایان سال ۲۰۲۴ اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند، که مبتنی بر ترس از هزینه‌های استقراض بالاتر برای طولانی مدتی است که باعث فروش جهانی اوراق قرضه در پاییز شد.

برخی از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که بازار‌ها با خوش‌بینی بیش از حد قیمت‌گذاری می‌کنند چرا که تورم، بدون سقوط اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود، به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های فناوری، بخش بزرگی از سود بازار‌های سهام را در وال استریت در سال جاری به ارمغان آورده‌اند؛ اگرچه این مسابقه در هفته‌های اخیر فراتر از گروه به اصطلاح «Manificent Seven» یا همان هفت شرکت بزرگ حوزه فناوری یعنی اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون، تسلا، متا و انویدیا، گسترش یافته است.

شاخص Nasdaq Composite که تحت تسلط حوزه فناوری است، امسال ۴۳ درصد رشد یافته که بهترین نمایش آن در دو دهه اخیر است. در مقابل، شاخص FTSE ۱۰۰ لندن از بازار‌های ایالات متحده و اروپا عقب مانده و در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۴ درصد رشد کرده است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما