آیا ورود ناو جنگی ایران به دریای سرخ قیمت نفت را تکان داده است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
قیمت نفت دریای سرخ

کیان آنلاین – رایان حسینی: رسانه‌های ایران این هفته از اعزام ناوشکن البرز به تنگه استراتژیک باب‌المندب خبر داده‌اند. ایران هیچ توضیحی درباره چرایی و ماموریت این ناوشکن نداده، اما رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی، ماموریت این ناوشکن را «تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر» عنوان کرده و گفته ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در همین راستاست.

فارس در گزارش خود هشداری هم به آمریکا داده و گفته «در جریان برگزاری رزمایش ولایت ۹۴ در بهمن ۱۳۹۴، رزمناو آمریکایی یو. اس. اس مونتری با اخطار ناوشکن البرز، مجبور شد از محل رزمایش نیروی دریایی ارتش دور شود.»

قیمت نفت پس از درگیری‌ها در دریای سرخ

بر اساس آمار‌های منتشر شده، قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از اعزام یک ناو جنگی ایرانی به دریای سرخ، افزایش یافته، و دلیل آن متشنج شدن اوضاع در آبراه بحرانی محموله‌های جهانی عنوان شده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، روز دوشنبه شاخص جهانی نفت خام برنت ۱.۶ درصد افزایش یافته و به ۷۸.۲۷ دلار در هر بشکه رسیده است. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱.۴۲ درصد افزایش به ۷۲.۶۷ دلار در هر بشکه رسیده است.

گزارش آسوشیتدپرس نشان می‌دهد، اقدام ایران در اعزام ناوشکن البرز در پی حمله نیروی دریایی ایالات متحده به سه قایق حوثی‌های تحت حمایت ایران و کشته شدن ۱۰ شبه نظامی در جریان این حمله اتفاق افتاده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروی دریایی به تماس‌های کشتی مرسک هانگژو با پرچم سنگاپور که زیر آتش حوثی‌ها قرار گرفته بود، پاسخ می‌داده است.حوثی‌ها گفته‌اند قایق‌هایشان «وظایف رسمی ایمن سازی مسیر‌های دریایی» را انجام می‌داند که مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته‌اند.

«نیل بیوریج» تحلیلگر ارشد انرژی برنشتاین، به CNBC گفته «هر گونه تشدید درگیری در این منطقه مطمئناً خطرات بیشتری را برای نفت برنت ایجاد خواهد کرد.» با این حال، او خاطرنشان کرده که هنوز هیچ تاثیر مهمی به وجود نیامده است.  او گفته «ما قبلاً تهاجم نیروی دریایی ایران را ندیده بودیم؛ و تا زمانی که (اقدام ایران) واقعاً منجر به تشدید تنش نشود، من واقعاً هیچ تأثیر قابل توجهی را محتمل نمی‌دانم.»

حوثی‌ها از روز هفتم اکتبر و حمله حماس به اسرائیل وظیفه مختل کردن مسیر کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را در حمایت از فلسطینی‌ها برعهده گرفته‌اند. به گزارش رسانه‌های آمریکایی تاکنون بیش از ۱۷ کشتی در یک ماه و نیم گذشته مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته و این حملات مسیر کشتیرانی در دریای سرخ را نا امن کرده است.

شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی در اوایل دسامبر، عبور از مسیر کانال سوئز و دریای سرخ را متوقف کردند و به جای آن مسیر خود را به سمت جنوب آفریقا تغییر دادند. به این ترتیب کشتی‌ها مجبور به عبور از مسیری طولانی‌تر و گران‌تر با نرخ حمل‌ونقل اقیانوسی تا ده هزار دلار برای هر کانتینر شده‌اند.

شرکت کشتیرانی کانتینری آلمانی هاپاگ-لوید روز جمعه اعلام کرد که به انحراف مسیر کشتی‌های خود در اطراف کانال سوئز ادامه خواهد داد.

بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی امیدوار بودند با آغاز عملیات «تگهبان رفاه» از جانب آمریکا و اعلام آمادگی بسیاری از کشور‌های متحد آمریکا برای پیوستن به این عملیات، مسیر‌های دریای سرخ امن‌تر شود، اما اتفاقات روز یکشنبه و دوشنبه این امید‌ها را ناامید کرده است. غول کشتیرانی دانمارکی مرسک که کشتی آن‌ها مورد حمله حوثی‌ها در روز شنبه قرار گرفته بود، روز یکشنبه اعلام کرده در پی تنش‌ها در دریای سرخ عبور کشتی‌های خود در این دریا را به مدت ۴۸ ساعت متوقف می‌کند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما