آیا تولید فولاد ایران واقعا رشد داشته است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گزارشی به نقل از انجمن جهانی فولاد منتشر کرده و از رشد 7.6 درصدی تولید فولاد در ایران طی ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داده است. این آمار تا حدودی مورد تایید بخش فولاد کشور قرار گرفته اما ظاهرا این همه ماجرا نیست.
رشد فولاد ایران

کیان آنلاین_ ریحانه شریفی: سید رضا شهرستانی ، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به کیان آنلاین گفته صنعت فولاد در حال ریکاوری کاهش تولیدی است که سال 1400 (اولین سال دولت سیزدهم) برای این صنعت اتفاق افتاده است.

او گفته: تولید فولاد در سال 1402 نسبت به سال 1401 رشد حدود 3 درصدی داشته و انتظار می رود همین آمار تا پایان سال حفظ شود اما متاسفانه ما سال 1400 ده درصد کاهش تولید نسبت به سال 1399 داشتیم.

شهرستانی با بیان اینکه سال 1401 توانستیم این 10 درصد راجبران کنیم گفت: سال گذشته تازه به آمار تولید 1399 رسیدیم و امسال نسبت به این آمار، 3 درصد رشد داشتیم. یعنی در جمع نسبت به اهداف چشم انداز 1404 و تولید 55 میلیون تن، فاصله زیادی داریم.

او گفته در وضعیت کنونی تحقق اهداف چشم انداز 1404 امکان ناپذیر است و در بهترین حالت زیر 40 میلیون تن در پایان سال 1404 تولید خواهیم داشت؛ یعنی 15 میلیون تن کمتر از هدف تعیین شده در سند چشم انداز.


بیشتر بخوانید: گزارش عملکرد فولادی‌ها در ۸ ماهه امسال/ بیشترین حجم تولید مربوط به گندله سنگ‌آهن


به گفته این عضوهیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، پایان امسال چیزی حدود 31 میلیون تن تولید فولاد ایران خواهد بود.

او علت افزایش تولید در سال جاری را روند طبیعی رشد خوانده و گفته به طور طبیعی باید 6 درصد افزایش عرضه برق به صنعت فولاد را در سال داشته باشیم اما امسال تنها 4 درصد افزایش برق داشتند. لذا افزایشی که هر سال باید صورت می گرفته، باعث افزایش تولید ما شده اما الان ظرفیت تولید کنونی فولاد، حدود 42 میلیوت تن است که فولاد سازی ها با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند.

شهرستانی دلیل عدم افزایش تولید را کمبود برق و گاز و سو مدیریت و سیاست های غلط وزارت صمت خوانده و گفته: اعمال عوارض روی صادرات فولاد به ویژه صنایع پایین دستی مانند شمش و دادن پالس منفی به بازار تقاضای فولاد با بیان این ادعا که دلیل افزایش قیمت مسکن، بالا بودن قیمت فولاد است از جمله دلایل عدم افزایش تولید بوده است.

او میگوید: با این پالس های منفی تقاضای فوالاد در بازار داخلی کاهش پیدا کرده و از طرفی با اعمال عوارض، صادرات هم رونق پیدا نکرده است بنابراین تولیدکننده فولاد میزان تولیدش را با شرایط وقف داده است.

به گفته شهرستانی در خوشبینانه ترین حالت همین 4 درصد رشد را سال آینده هم خواهیم داشت.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به یکی دیگر از مشکلات صنعت فولاد کشور اشاره کرده و گفته اخیرا شدیدا روی خود صنعت فشار آورده اند که باید خودتان انرژی مورد نیازتان را تهیه کنید و به زودی 20 درصد افزایش قیمت انرژی را اعمال می کنند.

او گفته این خودکفایی در تولید انرژی شرایط صنعت را سخت میکند، یکی به دلیل افزایش مالیات و دیگری اینکه تولید انرژی برای شرکت های کوچک سخت وامکان ناپدذیر است.

شهرستانی اعتراض کرده و میگوید: اصولش این است که هر کس کار خودش را انجام دهد؛ تولید برق باید به متخصصان نیروگاه سپرده شود و نباید با انداختن وظیفه تولید انرژی بر دوش صنعت فولاد، از زیر بار وظایفشان شانه خالی کنند.

این عضو هیات مدیریه تولیدکنندگان فولاد ایران خبر داده که از ماه جاری قرار است 20 درصد افزایش قیمت انرژی برای صنعت فولاد اعمال شود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما