آیا افزایش تعداد کشورهایی که بدون ویزا به ایران سفر می‌کنند، نتیجه مثبت خواهد داشت؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
دولت رئیسی به تازگی مصوبه ای را ابلاغ کرده که طبق آن اتباع 33 کشور بدون نیاز به اخذ ویزا به ایران سفر می کنند و به این ترتیب شمار کشورهایی که ایران در فهرست کشورهای بدون نیاز به اخذ ویزا قرار داده به 45 کشور رسیده است.
تاثیر افزایش کشور های بدون ویزا

کیان آنلاینریحانه شریفی: دولت رئیسی به تازگی مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که طبق آن اتباع 33 کشور بدون نیاز به اخذ ویزا به ایران سفر می کنند و به این ترتیب شمار کشورهایی که ایران در فهرست کشورهای بدون نیاز به اخذ ویزا قرار داده به 45 کشور رسیده است.

این ۳۳ کشور طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شامل، عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان (کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاومیانه)، روسیه (فقط به صورت گروهی)، ازبکستان ، قرقیزستان و تاجیکستان (کشورهای همسایه و حوزه تمدنی قفقاز)، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس و سیشل (کشورهای آفریقایی و مسلمان)، ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی (کشورهای شرق آسیا)، برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا (قاره آمریکا)، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و بلاروس (کشورهای اروپای شرقی) و هندوستان (دارای اشتراکات فرهنگی و عضو سازمان بریکس) است.

شهروندان ایرانی با پاسپورت ایران به 11 کشور از میان این 45 کشور می توانند بدون ویزا سفر کنند. ارمنستان، مالزی، عراق، ترکیه، گرجستان، قزاقستان، دومینیکا، هائیتی، ونزوئلا، سورینام و میکرونزیا از جمله این کشورها هستند.

اخذ ویزا برای ایرانیان در فرودگاه

برخی کشورها به به پاسپورت ایرانی، ویزای فرودگاهی می‌دهند. کامبوج، لبنان، مالدیو، عمان، قطر، جزیره تیمور لسوتو، آنگولا، بوروندی، دماغه سبز، جمهوری کنگو، جیبوتی، اتیوپی، گابن، گینه، گینه بیسائو، لسوتو، ماداگاسکار، مالاوی، موریتانی، موزامبیک، نیجریه، سیشل، رواندا، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی ، کنیا، اوگاندا، زیمبابوه، بولیوی، توگو، ساموآ، تووالو و پالائو کشورهایی هستند که شهروندان ایرانی به محض ورود به آنها قادر به دریافت ویزا در فرودگاهند.


بیشتر بخوانید:

 معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2023


هدف دولت‌ها در کشورهای در حال توسعه از توسعه گردشگری، رشد اقتصادی است. بانک جهانی سال 2022 گزارشی درباره تاثیر توریسم بر کشورهای در حال توسعه نوشته و در آن تاکید کرده صنعت گردشگری فرصت‌هایی را برای کشورهای در حال توسعه برای ایجاد مشاغل مولد و فراگیر، رشد شرکت‌های نوآور، تامین مالی حفاظت از دارایی‌های طبیعی و فرهنگی و افزایش توانمندی اقتصادی، به ویژه برای زنان، که اکثریت نیروی کار بخش گردشگری را تشکیل می‌دهند، فراهم می‌کند.

این نهاد بین‌المللی گفته قبل از همه‌گیری کووید19 گردشگری بزرگترین بخش خدمات جهان بود و یک دهم مشاغل در سراسر جهان، تقریباً هفت درصد از کل تجارت بین‌المللی و 25 درصد از صادرات خدمات را در برمی‌گرفت. این صنعت یکی از مهمترین صنایع ارز آور برای کشورهای در حال توسعه بود. این بخش در سال 2019 بیش از 9 تریلیون دلار ارزش داشت و 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده بود.

بر اساس گزارش بانک جهانی گردشگری فرصت‌هایی برای تنوع اقتصادی و ایجاد بازار فراهم می‌کند. اگر این صنعت به طور مؤثر مدیریت شود، زنجیره‌های ارزش محلی عمیق آن می تواند تقاضا برای محصولات و خدمات موجود و جدید را افزایش دهد که به طور مستقیم و مثبت بر جوامع فقیر و روستایی/منزوی تأثیر می گذارد. این بخش همچنین می تواند نیرویی برای حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از میراث، و معیشت سازگار با آب و هوا باشد و ستون اصلی اقتصاد آبی/سبز را تشکیل دهد.

ارزش پاسپورت ایرانی

با این حال ارزش پایین پاسپورت ایرانی یکی از دلایل مهاجرت در سال‌های اخیر بوده و رشد اقتصادی به هر نحوی به تمایل شهروندان به سفر می‌افزاید. اگر هدف دولت از افزایش تعداد کشورهایی که برای سفر به ایران، نیاز به ویزا ندارند، ایجاد رشد اقتصادی برای کشور باشد، این تصمیم درصورت موثر واقع شدن می‌تواند نتیجه معکوس برای جامعه داشته باشد و رشد اقتصادی ناشی از افزایش توریست در کشور نه تنها به کاهش مهاجرت کمکی نکند، بلکه میزان آن را افزایش دهد.

نیم‌نگاهی به فهرست کشورهایی که شهروندان ایرانی بدون نیاز به ویزا می‌توانند به آن سفر کنند نشان می‌دهد وضعیت پاسپورت ایرانی چقدر بغرنج است. بر اساس شاخص قدرت پاسپورت «هنلی»، ایران در کنار لبنان در رتبه 96 جهان از حیث قدرت پاسپورت قرار گرفته و تنها 9 پله تا قعر جدول فاصله دارد.این رتبه برای ایران بدترین رتبه در تاریخ دو دهه گذشته نیست اما یکی از بدترین های آن است. ایران در سال 2021 بدترین وضعیت را از حیث قدرت پاسپورت داشت و در رتبه 107 جهان قرار داشت. بهترین رتبه ایران در دو دهه گذشته رتبه 82 در سال 2006 بوده است. کشورهای کوزوو،سریلانکا، بنگلادش، لیبی، کره شمالی، نپال، فلسطین، یمن، سومالی، پاکستان، عراق، سوریه و افغانستان تنها کشورهای جهانند که پاسپورت کم ارزش تری نسبت به ایران دارند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما