دلایل سازمان بورس برای حمایت از تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت ها

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
معاون نظارت بر بورس‌ها با اشاره به کاهش ارزش بازار شرکت‌ها نسبت به ارزش روز، دلایل حمایت از تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها را اعلام کرد.
پیش بینی بورس ۱۴ آذر ۱۴۰۲

کیان آنلاین_ بورس پرس نوشت: رضا عیوضلو با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان بورس، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است به رادیو اقتصاد، گفت: یکی از وجوه حقوق سهامداران، دسترسی به اطلاعات کامل و مرتبط در مورد سهامی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. ارزش دفتری دارایی‌ها در ترازنامه شرکت‌ها معمولا با بهای تمام شده در دفاتر ثبت شده و در شرایط تورمی اطلاعات کامل به ذینفعان ارائه نمی‌شود.

وی افزود: این موضوع هم ترازنامه و هم سود و زیان شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سازمان بورس به دنبال آن بود از طریق مواد قانونی در قانون برنامه هفتم توسعه این موضوع لحاظ شود که شرکت‌های بورسی در راستای شفافیت صورت‌های مالی ملزم به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شوند. علاوه بر پیگیری این مهم، بصورت موازی اخیرا هلدینگ‌ها هم به سازمان فراخوانده شدند تا با هم‌اندیشی با شرکت‌های بزرگ بازار، تجدید ارزیابی انجام شود.


بیشتر بخوانید: بررسی خروج ۵ همت پول از معاملات بورسی


این مقام مسئول ادامه داد: ارزش بازار فعلی شرکت‌ها در بازار سرمایه کمتر از ارزش روز دارایی‌های آنها است. سهامداران حق دارند از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند. وقتی تجدید ارزیابی صورت نگیرد، ارزش گذاری بر اساس اطلاعات تاریخی ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

عیوضلو در خصوص برخی نگرانی‌های فعالان بابت بودجه ۱۴۰۳، گفت: تلاش بر این است اثر متغیرهایی که در بودجه وجود دارد بر روند سودآوری شرکت‌ها و بازار سرمایه آشکار شود. سال جاری هم نظرهای کارشناسی به مجلس ارسال شده و متغیرهای مختلف بودجه در فضای کارشناسی در حال پیگیری است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما