حذف یارانه نقدی و جایگزینی کالابرگ الکترونیکی چه معنایی دارد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
حذف یارانه نقدی

کیان آنلاین – لیلا فرهادی: یکی از بند‌های لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس به تصویب رسیده که شائبه حذف یارانه نقدی را تقویت می‌کند. در این بند قیدی گنجانده شده که احتمال می‌رود در آینده به معنای حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کالابرگ الکترونیکی باشد. بر اساس بند (پ) ماده (۳۱) لایحه برنامه هفتم توسعه، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با طراحی نظام تأمین اجتماعی چندلایه، مبتنی بر آزمون وسع، با هدف کاهش فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد، با شناسایی اقشار کم‌درآمد با رویکرد اجتماع‌محور نسب به ارائه اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی پایه به خانوار‌های کم‌درآمد به صورت «یارانه نقدی یا کالا برگ الکترونیکی» اقدام نماید.»

کالابرگ جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟

قید «یا» میان یارانه نقدی و کالا برگ الکترونیکی این تردید را ایجاد کرده که شاید طی برنامه هفتم توسعه، واریز یارانه نقدی به طور کامل منحل شده و کالا برگ الکترونیکی جای آن را بگیرد. لازم به ذکر است که همین الان طرح کالابرگ الکترونیکی برای یارانه بگیران در حال اجراست و طی آن ۵۰ درصد یارانه به صورت کالابرگ برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از میان ۹۰ هزار فروشگاه متصل به طرح اختصاص داده شده است. این شائبه وجود دارد که در بلند مدت، سیستم کالابرگ الکترونیکی به طور کامل جایگزین یارانه نقدی شود.

میرتاج‌الدینی: یارانه نقدی حذف نمی‌شود

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با کیان آنلاین درباره احتمال حذف یارانه نقدی در برنامه هفتم توسعه گفته این موضوع روز یکشنبه در مجلس مورد بحث قرار گرفته و طی آن هم مجلس هم دولت تصریح کردند که این بند لایحه برنامه هفتم توسعه، به معنای حذف یارانه نقدی نیست، بلکه یارانه نقدی حفظ می‌شود و کمک‌های معیشتی در قالب کالابرگ تقویت خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های چهارگانه کالابرگ الکترونیکی


او گفته همین الان هم این طرح دارد اجرا می‌شود و قرار است در برنامه هفتم، این طرح قوی‌تر شود. این نماینده مجلس درباره طرح کالابرگ الکترونیکی گفته ذهنیت شما نباید اعطای اقلام به صورت کوپنی باشد. در طرح کالابرگ الکترونیکی، انواع کالا‌ها در فروشگاه‌ها برای جامعه هدف عرضه می‌شوند. دولت گفته قبلا سه تا چهار دهک مشمول این طرح می‌شدند، اما الان تا ۶۰ میلیون نفر قرار است مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی شوند.

میرتاج الدینی گفته الان ۱۱ قلم مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی بودند، اما قرار است تعداد این کالا‌ها به ۱۶ قلم برسد که با کارت یارانه می‌شود آن‌ها را با قیمت مصوب دولتی خریداری کرد.

روز یکشنبه بند ۳۱ لایحه در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که کمتر از پنج ماه با انتخابات دور بعدی مجلس فاصله دارد پیش از به رأی گذاشتن این بند در نطقی پوپولیستی اعلام کرد: با تصویب این بند به هیچ عنوان نباید یارانه نقدی دهک‌های مختلف جامعه قطع شود و در اینجا به هیچ عنوان منظور مجلس چنین چیزی نیست، بلکه منظور این است اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی به خانوار‌های کم درآمد برای تهیه جهیزیه و سایر نیاز‌ها به صورت کالابرگ الکترونیکی ارائه شود.

حذف یارانه نقدی و افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی

به گزارش کیان آنلاین آنچه در مورد احتمال حذف یارانه نقدی نگران‌گننده است، مساله افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی است. بخشی از این یارانه نقدی که هم اکنون به حساب یارانه بگیران واریز می‌شود، به سوخت تعلق دارد و در صورت راه اندازی سیستم واریز سهمیه بنزین به شماره ملی افراد، فرآیند حذف یارانه نقدی تسریع خواهد شد، اما یک فرضیه تقویت می‌شود و آن افزایش قیمت بنزین برای افرادی است که مشمول یارانه نیستند.

دی ماه ۱۴۰۰ وزیر نفت دولت رئیسی طرح سهمیه بنزین به ازای هر کد ملی را اعلام کرد. در سال‌های بعد این طرح بار‌ها مورد بررسی قرار گرفت. مهر ماه امسال برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند با این طرح موافقند.

روز شنبه، رئیس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی اعلام کرده «در طرح اختصاص سهمیه بنزین به جای خودرو به فرددر صورت موافقت دولت برای اجرا، سهمیه سوخت به جای خودرو به کارت ملی هر ایرانی تعلق خواهد گرفت و مانند یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.» به گفته حسین زاده «سهمیه بنزین اختصاص یافته در کارت سرپرستان خانوار قابلیت فروش، نقل و انتقال و ذخیره ماندن در کارت بانکی را دارد.»

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما