مسافران ایرانی از کی می‌توانند بدون ویزا به تاجیکستان سفر کنند؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
روابط ایران و تاجیکستان

کیان آنلاین – رایان حسینی: هفته گذشته در جریان سفر ابراهیم رئیسی به تاجیکستان ۱۸ سند و تفاهمنامه همکاری بین روسای جمهور ایران و تاجیکستان امضا شد. یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل و نقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهرخواندگی میان شهر‌های «یزد» و «خجند» تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود.

روابط ایران و تاجیکستان به تازگی بهبود پیدا کرده است. سال ۲۰۱۵ روابط دو کشور با دعوت ایران از محی‌الدین کبیری برای شرکت در کنفرانسی در ایران و دیدار او با رهبری تیره شد. محی‌الدین کبیری رهبر اپوزیسیون امام علی رحمان است که در تاجیکستان به اتهام تروریسم تحت تعقیب قضایی بوده است.

سال‌های بعد ایران تلاش زیادی کرد که روابط را ترمیم کند. محمدجواد ظریف در نوامبر ۲۰۱۷ به تاجیکستان سفر کرد و تلاش کرد توافقات امنیتی را بین دو کشور برقرار کند. سال ۲۰۱۹ با افزایش نگرانی‌های تاجیکستان از مرزهایش با افغانستان بعد از طالبان، روابط با ایران تا حدودی ترمیم شد. سفر رئیسی به دوشنبه در سپتامبر ۲۰۲۱ بخش زیادی از خصومت گذشته را از بین برد و روابط رو به بهبود گذاشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان: روابط دو کشور بسیار شفاف شده است

محمدحسن روشنک رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که در سفر اخیر ابراهیم رئیسی در جمع هیاتی تجاری از اتاق ایران، رئیس جمهور را همراهی می‌کرده میگوید وضعیت روابط بسیار بهتر شده و چشم انداز روابط روشن است. روشنک در گفتگو با کیان‌آنلاین درباره این سفر گفته هیات تجاری ۱۰۵ نفره‌ای متشکل از بازرگانان، اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، تاق خراسان رضوی و اتاق ایران در این سفر رئیس جمهور را همراهی می‌کردند. او گفته در سفر قبلی رئیس جمهور تاجیکستان به ایران، آقای شافعی رئیس وقت اتاق ایران به اتفاق جمشید جمعه‌خان‌زاده رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند و ذیل آن شورای مشترکی تشکیل شد که ریاست آن برعهده من گذاشتند. در این سفر در راستای مفاد همین تفاهم‌نامه، اقداماتی انجام شد.

روشنک معتقد است در نتیجه این سفر‌ها فضای اقتصادی و تجاری بین دو کشور بسیار شفاف شده است. اتاق مشترک ایران و تاجیکستان چند در خواست داشته که یکی از آن‌ها لغو روادید بوده است. بحث بعدی موضوع استاندارد بود که در تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفت.

او توضیح داده که در موضوع استاندارد قرار شد کالا‌های ایرانی که استاندارد ایران را دارند، نیاز به کنترل استاندارد در تاجیکستان نداشته باشند. رئیس اتاق بازرگاتی ایران و تاجیکستان از آمادگی این کشور برای واردات خدمات فنی مهندسی ایران خبر داده و گفته «در هیات ایرانی، ۶ نفر از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان حضور داشتند که یکی از آن‌ها سرمایه‌گذاری در زمینه برق آبی در تاجیکستان انجام داده بود. تاجیکستان بازار خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه سد سازی، برق آبی و معادن است.»

زمان لغو روادید ایران و تاجیکستان

روشنک درباره زمان‌بندی لغو روادید با تاجیکستان گفته در فرودگاه جلسه‌ای نیم‌ساعته با مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه داشته است. صفری در این گفتگو به او قول مساعد داده که حداکثر ظرف یک ماه آینده موضوع لغو روادید عملیاتی شود. او گفته «ایشان گفت حتی زودتر از این‌ها ظرف ۱۵ روز آینده لغو روادید انجام خواهد شد.»

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما