گسل در سود و زیان بانک‌ها

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
صورت‌های مالی ۶ماهه بانک‌های بورسی نشان می‌دهد که سود ۶ماهه این بانک‌ها در شهریور سال‌جاری نسبت به شهریور سال گذشته رشد ۳۶درصدی داشته است.
مهمترین عوامل جذب سرمایه‌

کیان آنلاین دنیای اقتصاد نوشت: صورت‌های مالی ۶ماهه بانک‌های بورسی نشان می‌دهد که سود ۶ماهه این بانک‌ها در شهریور سال‌جاری نسبت به شهریور سال گذشته رشد ۳۶درصدی داشته است. در این بین پنج‌بانک از ۱۸بانک بررسی‌شده زیانده بوده، بانک رسالت تغییر خاصی نداشته و باقی بانک‌ها رشد سود را تجربه کرده‌‌‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین بانک‌های زیانده، دو بانک با کاهش زیان نسبت به شهریور سال گذشته مواجه بوده و سه بانک دیگر رشد زیان را تجربه کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: نرخ سود بین بانکی ۲۳.۶ درصد شد


در میان بانک‌های سودده هم یک‌بانک با رشد تقریبا چهار برابری و سه بانک با رشد بیش از سه‌برابری در سود خالص دیده می‌شوند. در نتیجه این موضوع نشان می‌دهد که شکاف میان عملکرد بانک‌های کشور در حال افزایش است. به‌طور کلی بانک‌های بررسی‌شده در شهریور مجموعا حدود ۱۵‌هزار میلیارد تومان سود خالص ساخته‌اند.

سودسازی بانک‌ها چطور بوده است؟

بانک‌های کشور در شهریور سال‌جاری مجموعا 15.1‌هزار میلیارد تومان سود ساخته‌‌‌اند که این موضوع با توجه به سود 11‌هزار میلیارد تومانی شهریور سال گذشته نشان از آن دارد که سود صنعت بانکی در کشور با رشد حدود 36درصدی همراه بوده است. در این بین بیشترین میزان رشد سود 6ماهه را بانک صادرات تجربه کرده است. این بانک در شهریور سال‌جاری سود خالص 591میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که نسبت به رقم 148میلیارد تومانی سال گذشته، نشان از رشد 298درصدی این بانک در این سال دارد.

بررسی سود و زیان بانک ها
بررسی سود و زیان بانک ها

پس از بانک صادرات، بانک شهر در جایگاه بعدی قرار دارد. این بانک رشد 232درصدی را در میزان سود خود تجربه کرده است. میزان سود این بانک در شهریور سال گذشته حدود 2.9‌هزار میلیارد تومان بوده که در شهریور امسال به 9.9‌هزار میلیارد تومان رسیده است. بانک تجارت در جایگاه بعدی قرار دارد. میزان سود خالص این بانک در شهریور سال گذشته 1.3‌هزار میلیارد تومان بوده که در شهریور امسال این سود با رشد 227درصدی به 4.3‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

پس از این بانک، بانک‌دی بیشترین میزان زیان را ساخته است. زیان خالص این بانک با رشد 136درصدی از 2‌هزار میلیارد تومان به 5.3‌هزار میلیارد تومان در دوره مورد بررسی رسیده است. در میان بانک‌های زیان‌‌‌ده، دو بانک ایران‌زمین و پارسیان با کاهش 12 و 26درصدی در زیان خود نسبت به سال گذشته مواجه بوده‌‌‌اند. بانک رسالت هم تقریبا تغییری را در میزان سود خالص خود تجربه نکرده است.

چه چیزی سود بانک‌ها را افزایش داده است؟

به‌طور کلی سود و زیان بانک‌ها به‌شدت تحت‌تاثیر سپرده‌‌‌ها و تسهیلات آنها قرار دارد؛ چراکه هزینه سود سپرده‌‌‌ها بخش بزرگی از صورت سود و زیان بانک را تشکیل داده و درآمد حاصل از تسهیلات نیز یکی از مهم‌ترین ارکان سود‌سازی در صورت مالی است. اما به نظر می‌رسد آنچه در رشد سودآوری بانک‌ها موثر بوده، کاهش میزان رشد سپرده‌‌‌ها و تسهیلات (که نتیجه سیاست‌‌‌ محدودیت ترازنامه بانکی است) و همچنین افزایش کارمزدها بوده است. با توجه به افزایش کارمزدهای بانک‌ها در سال‌جاری و اضافه شدن چند قلم جدید به خدمات مشمول کارمزد، می‌‌‌توان گفت که سودآوری بانک‌ها افزایش یافته است

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما