شهریار حیدری نماینده مجلس: باندها و رانت‌های معادن نمی‌گذارند کار علمی پیش برود

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
شهریار حیدری وضعیت معادن ایران

کیان آنلاین – محمد آیتی: شهریار حیدری نماینده قصرشیرین در خصوص عدم‌استفاده حداکثری از ظرفیت معادن کشور با کیان آنلاین گفتگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* ایران از نظر جغرافیایی، کشور پهناوری است و به همین دلیل انواع معادن در مملکت وجود دارد، مخصوصاً معادن منحصر به فردی که فقط در کشور ما است. به اعتقاد من، اگر با یک نگاه کارشناسی، یک ارزیابی درست و دقیق از ظرفیت معادن کشور داشته باشیم، بهره‌برداری علمی، درست و واقعی از این معادن می‌تواند برای ۱۰۰ میلیون نفر کسب درآمد کند و همین یک پتانسیل بزرگ، برای بهبود اقتصاد مملکت و معیشت مردم کافیست.

* باند‌ها و رانت‌هایی که در معادن کشور وجود دارد، در طول سال‌های گذشته، اصلاً اجازه نداده که کار به شکل علمی و سازمانی در حوزه معادن انجام شود. در حال حاضر، روند مدیریت حاکم بر معادن، این‌گونه ناامیده‌کننده است. متاسفانه، سوء‌مدیریت شدید از گذشته تا امروز وجود داشته است و باعث شده مردم نتوانند بهبود اقتصاد کشور و معیشت خود را از این مسیر، لمس کنند.

* هفت کشور در دنیا معدن قیر دارند و یکی از این‌ها، ایران است. ۷۵ درصد از معدن قیر ایران در شهرستان گیلانغرب است؛ شهرستان مرزی و دومین شهر مقاوم کشور در زمان جنگ تحمیلی. هرچند شهرستان گیلانغرب، رتبه بالای بیکاری را دارد، ولی باز هم به شکل سنتی از این معدن بهره‌برداری و مواد، با قیمت‌های بسیار ناچیز به کشور‌های چین، کره جنوبی و… ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید:

کارنامه ایمیدرو در دولت رئیسی


به خاطر سوءمدیریت از درآمد معادن محرومیم

* ۱۷۰ قلم کالا از همین قیر طبیعی استخراج می‌شود و به صورت صادرات به کشور ما یا کشور‌های دیگر برمی‌گردد. یعنی ما چنین ظرفیت بزرگی داریم، اما به واسطه سوءمدیریت‌ها، از درآمد حداکثری بی‌بهره مانده‌ایم.

* معادن دیگر هم به همین شکل است. هر نوع معادنی در کشور ما وجود دارد، ولی به خوبی از این‌ها استفاده نشده و گله‌مندی رهبری در این زمینه به حق، جدی و کارشناسی بوده و هست.

* در نقطه به نقطه این کشور، معادن وجود دارد و این معادن می‌توانستند اقتصاد ما را تکان بدهند. مردم انتظار بهبود اوضاع اقتصادی را دارند و عجیب است که با این همه ظرفیت از جمله معادن ارزشمند، با این حجم از وضعیت نامساعد اقتصادی که به تبع آن تورم را به بار آورده و کمر خیلی از خانواده‌های ایرانی را خم کرده، مواجه هستیم. فقط امیدوارم دولتمردان، قدر ظرفیت معادن کشور را بدانند و در این مدت کوتاهی که از عمر کاری‌شان مانده، یک یادگاری خوب در این رابطه به جا بگذارند تا هم وضعیت اشتغال جوانان بهبود پیدا کند و هم قدرت خرید مردم به واسطه ارزآوری از این بخش، بیشتر شود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما