در بخش آزادیهای تجاری، ایران نمره 39/ 2 را بهدست آورده که حتی در مقایسه با نمره دولتهای ناکام (Failed States) که در این لیست موردبررسی قرارگرفته، نمره بسیار پایینتری است. بهعنوان نمونه یمن با رتبه 161 در لیست، در بخش آزادیهای تجاری نمره 65/ 4 را کسب کرده و نمره سوریه با رتبه 163 در این بخش 45/ 3 بودهاست. همچنین ونزوئلا، آخرین کشور در لیست، در بخش آزادیهای تجاری نمره 01/ 3 را کسب کردهاست.
رتبه 160 ایران در حالی است که تا 30 سال پیش، یعنی در دهه نود میلادی، رتبه آزادی تجاری ایران 86 بود اما حالا ایران در رتبه 160 قرار گرفته و حداقل در شش سال گذشته بهترین رتبهای که ایران کسب کرده، 149 بوده است.
نکته قابل تامل در بررسی مولفههای این شاخص آن است که ایران نمره بسیار پایینی در آزادیهای تجاری کسب کرده است. جایگاه ایران با کسب نمره ۳۹/ ۲ پایینتر از دولتهای ناکام در انتهای لیست کشورهای مورد مطالعه است. به نظر میرسد که این وضعیت بیش از آنکه تحت تاثیر تحریمها باشد، به فقدان وحدت رویه در سیاستهای تجاری کشور مربوط است.
نکته قابل توجهی که در این گزارش به آن اشاره شده این است که است که ایران در شاخصهایی مانند اندازه دولت و وضعیت شاخصهای پولی، نمرهای بالاتر از نمره میانگین را کسب کرده، این دقیقا بخشی است که قرار بود بیشترین آسیب را از تحریمها ببیند. در مقابل این شاخصها در بخشهایی که دولت کنترلپذیری بیشتری بر آنها دارد مانند قوانین و مقررات و درجه آزادی تجاری، وضعیت نامناسبتری دارد.
چرا رتبه ایران در آزادی اقتصادی بد است؟
بررسی زیربخشهای شاخص آزادیهای تجاری نشان میدهد که عمده مشکل ایران در تجارت ناشی از تغییرات مکرر قوانین و ایجاد موانع جدی برای تحرک نیروی کار و سرمایه است. بهعنوان مثال در بخش تعرفهها نمره کلی ایران معادل 37/ 5 بودهاست. در زیر بخش «درآمد حاصل از تعرفهها»، ایران نمره 52/ 7 را کسب کرده که در استانداردهای جهانی رتبه بسیار خوبی است، اما آنچه معدل ایران در زیربخش تعرفهها را کاهش داده نمره6/ 2 در شاخص «انحراف معیار نرخ تعرفهها» است. نمره پایین در این شاخص بهمعنای آن است که به دلیل تغییرات مکرر در قوانین تعرفهای، نرخها در کوتاهمدت برای طرفهای خارجی قابلپیشبینی نیست.
شاخص دیگری که بررسی آمارها در آن میتواند تصویر روشنی از وضعیت تجارت ایران ارائه کند، «موانع قانونی تجارت» است. در واقع دولتها در ایران علاوهبر اینکه با ابزارهای تعرفهای، تجارت آزاد را با اختلال مواجه کردهاند، با ارائه بخشنامههای مختلف، روزنههای تجارت را نیز میبندند. ممنوعیتهای صادراتی و وارداتی باعث میشود هم صادرکننده داخلی مجبور شود ریسک بخشنامههای دولت را از نظر غیرقابل پیشبینی بودن درنظر بگیرد و هم صادرکنندگان خارجی هیچ برنامه بلندمدتی برای همکاری با ایران نداشته باشند.
نمره صفر ایران در یک شاخص مهم
مربوط به تحرک نیروی کار و سرمایه در ایران است. در این بخش معدل ایران 68/ 0 محاسبه شدهاست. نمره ایران در این بخش نسبت به سال2019 نزدیک به 5/ 2 نمره افت داشتهاست. برای محاسبه نمره این بخش شاخصهایی همچون درجه آزادی مالی، کنترل سرمایه، آزادی شهروندان خارجی برای بازدید از کشور و حمایت از سرمایه خارجی موردتحلیل قرارگرفتهاست. بر اساس آمارهای نهاد فریزر از بین چهار محور مذکور نمره ایران در «آزادی مالی» و «آزادی شهروندان خارجی برای بازدید از کشور» صفر بودهاست.
در دو محور دیگر هم نمره ایران تفاوت قابلتوجهی نداشته و ایران در بخش کنترل سرمایه نمره 83/ 0 و در بخش حمایت از سرمایه خارجی نمره 88/ 1 را کسب کردهاست. نکته حائزاهمیت آن است که نمره ایران در این زیربخش تغییر عمدهای نداشته و در 40سالگذشته همواره بین صفر و 2 در نوسان بودهاست، بنابراین نمیتوان نمره پایین ایران را مربوط به تحریمها دانست.