رییس هیات مدیره مجمع عالی واردات: دولت اعتقاد دارد واردات به تولید ضربه می‌زند اما هیچ کشوری چنین دیدگاهی ندارد

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
علیرضا مناقبی واردات ایران

کیان آنلاین – سمانه کرمیان: دپوی محموله‌ها در گمرک‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل خواب سرمایه است؛ چالشی که واردات را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. عدم‌قبول گواهی مبدا و گواهی‌های اخذ شده از طرف واردکننده نیز از معضلاتی است که واردکنندگان با آن مواجه هستند. بروکراسی اداری و انجام مراحل طولانی و زمان‌بر موجب افزایش هزینه‌های گمرکی می‌شود و همین امور واردات را با مشکل مواجه می‌کند؛ به ویژه اینکه واردات در شرایطی صورت می‌گیرد که دپوی کالا‌های خاص مثل مواد غذایی می‌تواند موجب فساد و خراب شدن آن شود.

معمولاً واردات راهی است تا کشورها بتوانند کالا‌هایی با هزینه تولید بالا را با هزینه کمتر وارد کنند و سرمایه را به صورت بهینه به سمت کالا‌های صادراتی کم‌هزینه‌تر و مساعد با شرایط زیست محیطی و دیگر امکانات کشور هدایت کنند. اما از آنجا که هزینه‌های گمرک در کشور افزایش می‌یابد، در نتیجه قیمت مصرف کننده نیز بالا خواهد رفت.

بزرگترین مشکل بخش خصوصی، واردات کالا است

علیرضا مناقبی رییس هیات مدیره مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با کیان آنلاین معتقد است که به دلیل نگاه اقتصادی دولت به بحث واردات، دریافت مجوز برای واردات یکی از مشکلاتی است است که فعالان اقتصادی بخش خصوص و به ویژه واردکنندگان با آن مواجه هستند.

او می‌گوید: مجوز واردات و صادرت، مجوزی است که برای انجام واردات و صادرات، الزامی است. سامانه دریافت این مجوز، سایت گمرک بوده و نحوه دریافت آن، نیز از طریق مراجعه حضوری به گمرک و ثبت‌نام در سامانه گمرک، پس از پرداخت هزینه‌های لازم است.

مناقبی با اشاره به مشکلات واردکنندگان در دریافت مجوز گمرک اظهار داشت: اگر واردکنندگان مجوز‌های لازم را برای واردات کالا داشته باشند، معمولاً در گمرک با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. اگر مسیر قانونی انجام شده باشد، معمولاً فرایند واردات تسهیل می‌شود. مگر اینکه کالا‌هایی مسیر قانونی را طی نکرده باشد. به هر حال گمرک کشور براساس قوانین خاصی عمل می‌کنند که باید حتما رعایت شود.

او با اشاره به اینکه برخی از کالا‌های وارداتی در تخصیص ارز مشکل دارند یا مدارک گمرکی آن‌ها برای ورود به کشور کافی نیست و در نتیجه در انبار‌های گمرک دپو می‌شوند، بیان کرد: اگر گمرک مجبور باشد که مجوز‌هایی را از واردکننده بخواهد، ممکن است فرآینده ورود کالا با مشکل مواجه شود. در گمرک کالایی که مجوز و اسناد و مدارک کافی داشته باشد، علی‌القاعده با مشکل برخورد نخواهد کرد.

قوانین گمرکی باید تابع شرایط روز کشور باشد

مناقبی با تاکید بر اینکه قوانین گمرکی باید تابع شرایط روز کشور باشد نه قوانین ازلی و ابدی، گفت: باید تلاش کرد تا مشکلات قوانین گمرکی و دیگر مشکلات را از طریق تعامل و همدلی و به ویژه پیشنهادهای اتاق بازرگانی کمتر کرد و مشکلات این حوزه را کاهش داد. ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا نقطه نظرات خود را به دولت منتقل کنیم.

دولت می‌گوید واردات به تولید ضربه می‌زند!

رئیس هیات مدیره مجمع عالی واردات کشور با بیان اینکه به دلیل نگاه دولت به مساله واردات عمدتاً واردکنندگان قانونی از مسیر کار خود کنار گذاشته می‌شوند، تصریح کرد: دولت اعتقادات دارد واردات به تولید ضربه می‌زند درحالیکه در دنیا چنین دیدگاهی به مساله واردات وجود ندارد و هیچ کشوری چنین نگاهی ندارد، بلکه توازن بین تجارت و تولید است که اهمیت دارد. مشکل اصلی واردکنندگانی که شغل‌شان واردات است، عمدتاً در دریافت مجوز‌ها با مشکل مواجه هستند. کسی که تولیدکننده است چنین مشکلی ندارد. جایگاه اصلی واردکنندگان در قانون و دیدگاه‌های اقتصادی دولت کمرنگ است.

مناقبی با بیان اینکه واردکنندگان در مسیر تخصیص ارز نیز دچار مشکل می‌شوند، گفت: درحوزه تخصیص ارز عمدتاً در زمان بندی قرار می‌گیرند، تخصیص ارز‌ها طول می‌کشد و جابه‌جایی پول نیز مشکلاتی دارد که برای صنف واردکننده آسیب‌زا است. امروز بیشترین تحریم و مشکل را از جانب بروکراسی اداری خودمان داریم. واردکنندگانی که سابقه طولانی در واردات دارند در صورتی که در بحث مجوز و تخصیص ارز دچار مشکل نشوند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما