چرا تجارت ایران و عمان افزایش نمی‌یابد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
اقتصاد ایران رزاقی جهرمی

کیان آنلاین – ریحانه شریفی: کشور عمان ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی، صنعت، انرژی و کشتیرانی در مناطق آزاد و مناطق اقتصادی دارد؛ مناطق آزاد المزیونه، صلاله، صحار و منطقه ویژه اقتصادی الدقم، چهار منطقه‌ی اقتصادی و تجاری مهم عمان است. همچنین ایران و عمان به دلیل دسترسی از طریق آب‌های آزاد و بنادر می‌تواند سهم مهمی از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد. با این‌حال ایران به درستی از ظرفیت عمان برای تجارت استفاده نمی‌کند و حتی کشور‌هایی مثل ایرات و چین گوی سبقت را در تجارت با عمان از ایران ربوده‌اند.

از آنجا که به لحاظ سیاست خارجی نیز ایران و عمان دارای روابط خوبی هستند، این پرسش هرچه بیشتر پررنگ می‌شود که چرا وزارت صمت اقداماتی برای افزایش تجارت با عمان نمی‌اندیشد. آنهم در شرایطی که زمینه‌های فرهنگی و مذهبی دو کشور هرچه بیشتر امکان روابط اقتصادی را تقویت می‌کند و اکثر سرمایه‌گذاران عمانی تمایل دارند به صورت بلند مدت همکاری تجاری با ایران داشته باشند؛ بنابراین این کشور ظرفیت این را دارد که تجارت را در پروسه بلندمدت‌تری تنظیم و برنامه‌ریزی کنیم و این امر در شرایط تحریمی ایران اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

تجار ایرانی می‌توانند به عنوان پایگاه جدید صادرات مجدد کالا‌های خود در عمان حضور پیدا کرده و فرصت‌های جدیدی برای صادرات کالا‌های خود را فراهم کنند. جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل کیان آنلاین به مشکلات تجارت با عمان می‌پردازد و تشریح می‌کند که چرا در حال حاضر تجارت ما با عمان حتی با دیگر کشور‌های عربی همچون امارات فاصله دارد.

بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات ایران به عمان

رازقی با اشاره به مشکلات ارزی تجارت دو کشور اظهار داشت: مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات یکی از مشکلات صادرکنندگان کشور است که مختص تجارت ایران و عمان نیست و اقداماتی که درباره سیاست‌های ارزی کشور انجام شده اگر واقع‌بینانه‌تر بررسی می‌شد، این محدودیت در زمینه ارزی را نداشتیم و صادرات غیرنفتی کشور بیشتر رونق پیدا می‌کرد. این محدودیت‌ها موجب شده است تا تعدادی از صادرکنندگان غیرنفتی یا کالا صادر نکنند یا کالاهادرب کارخانه بفروشند و به عهده صادرکننده بگذارند و مشکلاتی از جمله کارت‌های یکبار مصرف اتفاق بیفتد.

او با اشاره به مشکل کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف گفت: البته کارتی به نام کارت یک بار مصرف وجود ندارد. بلکه وقتی محدودیت در تجارت ایجاد می‌شود و هرچقدر که صادرکننده واقعی درگیر بستن حساب‌ها و بستن کارت‌ها نشود، ترجیح می‌دهد کالای خود را درب کارخانه به فروش برساند. خریدار یک دارند کارت بازرگانی را پیدا می‌کند و مدتی با این کارت صادرات و واردات انجام می‌دهد و به ازای هر کیلو کالا مبلغی هم دریافت می‌کند، اما بعد از یکی دو سال که سازمان امور مالیاتی بخواهد از او مالیات اخذ کند، ناپدید می‌شود. حتی به خارج از کشور فرار می‌کنند.

وزارت صمت و مسئله تجارت ایران و عمان

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان با تاکید بر لزوم نگاه جدی وزارت صمت و دولت عمان به مساله تجارت دو کشور بیان کرد: اگرچه روابط سیاسی ایران و عمان صمیمانه است، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است و دو طرف نسبت به مذاکرات بازرگانی تعلل دارند. به نحویکه میزان تجارت ایران و عمان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل یک رشد ۴۲ درصدی داشته است که حجم این تجارت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که در مقایسه با تجارت خارجی ما با امارات که روابط سیاسی‌مان به خوبی عمان نیست، بیش از ۲۰ میلیارد دلار است. این نتایج لزوم نگاه آسیب‌شناسانه در این حوزه را نشان می‌دهد. باید بررسی شود که چرا وزات صمت علیرغم روابط دوستانه و صمیمی بین دوکشور نتوانسته تجارت را به طور مطلوبی افزایش دهد.

رازقی با اشاره به اقدامات اتاق مشترک ایران و عمان در خصوص تسهیل صادرات گفت: اخیراً اتاق مشترک ایران و عمان دست به اقداماتی زده و فراخوانی به تجار ایرانی داده که مشکلات خود را در حوزه صادرات و واردات به عمان اعلام کنند. اتاق ایران و عمان به زودی جلساتی با مجلس شورای اسلامی و دولت و طرف عمانی طی یک ماه آتی خواهد داشت که بتوانیم مشکلات تجارت را تسهیل و رفع کنیم. ما در حال بازنگری روی مسائل و مشکلات هستیم و از همه فعالان اقتصادی خواهیم می‌کنیم مسائل و مشکلات خود را به اتاق بازرگانی منعکس کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان با اشاره به مزیت دسترسی مستقیم بین بنادر ایران و عمان بیان کرد: با وجود مزیت‌های صادراتی به عمان، مشکل هزینه‌های بالای حمل و نقل برای تاجران از اهمیت ویژه‎‌ای برخوردار است. هزینه حمل و نقل ایران به کشور‌های خارجی بسیار بالا است و قابل مقایسه با هزینه‌های معمول حمل و نقل در دنیا نیست.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما